Bevallings en geboorteverlof

Hoi hoi iedereen,

Ik heb even een vraagje omtrent het verlof! Momenteel ben ik 37 weken zwanger en ik heb het gevoel dat ik de 40 weken niet ga halen en dus eerder ga bevallen. Mijn verlof is ingegaan 4 weken voor de uitgerekende datum.

Stel nu dat ik met 38 of 39 weken al beval, blijft mijn verlof dan gewoon op de 16 weken staan? Of wordt deze langer?

Ik dacht dus altijd dat het alleen mogelijk was om langer als 16 weken met verlof te zijn op het moment dat je 6 weken vandevoren met verlof gaat en vervolgens later dan de uitgerekende datum bevalt.l, maar nu hoor/lees ik verschillende verhalen.

Kan iemand me vertellen hoe het nu precies zit?

Alvast bedankt!

Hoi,

In principe blijft het verlof van 16 weken gewoon staan daar heb je recht op. Na je bevalling heb je recht op minimaal 10 weken. Dus als je 6 weken van tevoren verlof hebt opgenomen en je bevalt bij 42 weken krijg je 2 weken extra dus in totaal 18 weken verlof. Anders heb je altijd gewoon 16 weken.

Succes met de laatste loodjes!

Kijk even op de site van de rijksoverheid. Daar staat heel overzichtelijk in categorieen beschreven hoe het werkt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof

Je hebt altijd minimaal 16 weken verlof. Dit is opgedeeld in zwangerschapsverlof (voor de bevalling) en bevallingsverlof (na de bevalling).
Zwangerschaps verlof mag je minimaal 6 weken van te voren opnemen, en minimaal 4 weken. Bevallingsverlof is altijd minimaal 10 weken, en hangt af van hoelang jij kiest zwangerschapsverlof op te nemen.

Dus kies je voor 5 weken, tel je 1 week bij je bevallingsverlof om samen weer op 16 te komen. Dan zou je dus 5 om 11 hebben.

Als je kindje te vroeg wordt geboren, tel je de weken die je niet hebt kunnen gebruiken van je zwangerschapsverlof op bij je bevallingsverlof, zodat die 16 weken intact blijven. Die 16 weken is jouw minimale recht.

Wordt je kindje te laat geboren, blijft je bevallingsverlof hetzelfde. Je totale verlof wordt dan dus langer dan 16 weken.

Ik ga zelf uit van wat de rijksoverheid zegt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof
Daar staat hoe je het kan berekenen in verschillende scenario's, ook met te vroeg en te laat bevallen. Het uitgangspunt is dat je altijd minimaal 16 weken verlof hebt.

Als je het mij vraagt zou ik zeggen dat, stel dat je met 38 weken bevalt, je dus 2 weken zwangerschapsverlof hebt gehad (week 36 en 37). Dat zou neerkomen op 2 weken zwangerschapsverlof plus 10 weken bevallingsverlof, maar je hebt minimaal 16 weken dus heb je nog plus 4 weken extra bevallingsverlof is weer mooi de 16 weken waar je in totaal recht op hebt. 
Als de baby te laat wordt geboren kom je op ongeveer hetzelfde uit: bevalling met 42 weken betekent dat je 6 weken zwangerschapsverlof hebt gehad van week 36 tot week 42 en daarna gaan 10 weken bevallingsverlof in wat wederom 16 weken is.
Stel dat je 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof was gegaan, dus met 34 weken, en de baby wordt dan te laat geboren, dan heb je langer verlof. Stel je bevalt met 41 weken dan heb je dus 7 weken zwangerschapsverlof en omdat je recht hebt op minimaal 10 weken bevallingsverlof kom je in totaal op 17 weken uit. 

Kom je er zo een beetje uit? 

Haha en na het posten zie ik dat ik net te laat ben, maar volgens mij komen CoVo en ik op hetzelfde uit! 

Ik dacht dat al je eerder bevalt, de 10 weken ingaan vanaf de uitgerekende datum, dus komt baby met 38 weken heb je 12 weken bevallingsverlof. Na de uitgerekende datum gaan de 10 weken in vanaf de geboorte . Maar of dat nog zo is? Hier ben ik altijd vanuit gegaan in ieder geval.

Het is zoals de anderen zeggen. Ik ben met 35 weken bevallen (en was al 1 week met verlof) en heb 15 weken verlof gehad daarna. 

Je hebt altijd minimaal 16 weken, maar als je later bevalt krijg je die dagen erbij. Ik ben met 40+5 en 41 weken bevallen. Ik was bij beiden vanaf week 36 met verlof en had dus recht op 12 weken bevallingsverlof. Dit is dus bij de eerste 5 dagen verlengd en bij de tweede een week. Als je te vroeg bevalt dan blijven die 16 weken gewoon staan zoals ze gepland zijn.

Terug
Bovenaan