hoi allemaal
het heeft even geduurd maar heb nu eindelijk even tijd om mijn bevallings verhaal te doen.
vrijdag 23 december moest ik voor een ctg en extra controle bij de gyn naar het ziekenhuis toe. ( heb mijn hele zwangerschap bij de vk gelopen).
eenmaal in het ziekenhuis moest ik nog een half uur wachten omdat er wat mis was met het ctg apparaat op de poli. Daarom moest ik wachten tot er 1 vrij was op 1 van de verloskamers. Na een half uur gewacht te hebben mocht ik dan eindelijk aan de ctg. Na een half uur op me rug te hebben gelegen kwam er een verpleegkundige om te zeggen dat ik op me linker zij moest gaan liggen om te kijken of de kleine dan wat actiefer wilde worden. ( niet dat het niet goed was maar anders kon de gyn er niets mee ofzo iets)
heb toen nog bijna een half uur op me linker zij gelegen en toen werd ik van de ctg gehaald.
Heb toen nog 5 minuten moeten wachten tot dat ik bij de gyn binnen werd geroepen. eenmaal daar binnen heb ik nog wat vragen moeten beantwoorde en kreeg toen een inwendig onderzoek. na het onderzoek heeft de gyn me gestript omdat ik al 3 cm ontsluiting had.
De gyn was aan het twijfelen of ze me zaterdag 24 dec ging inleiden of toch 27 dec. na overleg met de gyn die zaterdag 24 dec dienst had hebben ze besloten om het toch 27 dec te doen. omdat de kans bestond dat het toch uit zichzelf zou beginnen groot was omdat ik gestript was ( helaas was dat niet zo).
dinsdag ochtend 27 dec moest ik om kwart voor 8 in het ziekenhuis zijn. ( die nacht amper geslapen omdat ik het best spannend vond). om 8.05 aan het infuus gelegt en om 8.15 hebben ze mijn vliezen gebroken.
Nog geen uur later had ik al heftige ( rug ) weeen. ( wat een hel is dat zeg). om 10.30 heb ik om pijnstilling gevraagd omdat ik het niet meer uithield van de pijn. Omdat ik graag een ruggenprik wilde moest ik even wachten voordat ze mij naar boven konden brengen, gelukkig duurde dat maar 10 minuten. toen ik boven was moest ik op de rand van het bed gaan zitten en zo stil mogelijk zitten ( wat is dat lastig zeg als je een wee hebt). maar gelukkig lukte het wel. na een half uur boven te zijn geweest werd ik weer naar de verloskamer gebracht. ik had altijd gedacht dat je met een ruggenprik helemaal geen pijn meer zou voelen maar dat had ik dus mooi mis. de eerste 45 minuten nadat ik die ruggenprik had gehad had ik idd niet veel pijn maar daarna bogin in weer heftige pijn te krijgen. ik wist niet hoe ik moest liggen of zitten van de pijn en daarbij kreeg ik ook nog persdrang dus toen heeft mijn man op de knop gedruk zodat er iemand kwam. gelukkig kwam de gyn zelf en geeft ze gelijk gekeken hoever ik was, ik had toen 5 cm ontsluiting. dat was om 13:30. Om 14:30 hield ik het echt niet meer dus toen heeft mijn man weer op de knop gedrukt maar omdat de gyn toen net bezig was met hechten bij iemand anders moest ik toch echt nog even geduld hebben en gewoon verder puffen. om 14:55 was de gyn er eindelijk en ging toen weer voelen had toen 7 cm ontsluiting, omdat ik zoveel pijn had ging de gyn even bellen naar boven om te overleggen gelukkig mocht ik weer naar boven voor extra pijnstilling. Toen ik die extra pijnstillen had gekregen moest ik nog ongeveer 45 minuten daar blijven liggen omdat ik mijn lichaam niet onder controle had, Ik lag helemaal te trillen (dat was een bijwerking van de pijnstilling). Wat hielp dat goed zeg. Eenmaal terug op de verloskamer had ik echt geen gevoel meer vanaf mijn navel tot mijn tenen (dat is wel raar moet ik zeggen).
op een gegeven moment begon de monitor waaraan ik lag te piepen en voordat ik het wist stond er een verpleegster naast me bed omdat ik van mijn rug naar mijn linker zei moest draaien, omdat de hartslag van de kleine naar beneden ging ( het is wel erg lastig om te draaien als je geen gevoel hebt in je benen maar met wat hulp is het toch gelukt.) toen ik op mijn zij lag zag je de hartslag gelukkig weer omhoog gaan.
Omdat ik zo moe was ben ik even gaan slapen, werd toen om 18:30 weer wakker en wilde toen weer op mijn rug liggen dus heb op de knop gedrukt om te vragen of dat mocht. en dat mocht maar toen ik weer op mijn rug lag zakte de hartslag van de kleine weer snel naar beneden dus toen kwam de gyn kijken hoever ik was. Had toen volledige ontsluiting, Maar omdat ik het gevoel in mijn benen nog niet terug had moest ik met mijn benen in de beugels, ook voelde ik dus nog niet wanneer ik een wee had en moest ik goed luisteren naar de gyn omdat het wel goed te zien was op de monitor.
na 15 minuten persen werd er besloten om de vacuümpomp te gebruiken omdat de hartslag van de kleine nog verder omlaag ging, na een goede knip en de vacuümpomp en 3 keer goed mee persen werd om 19:13 onze prachtige dochter Elena Sophie geboren.
( de navelstreng zat om haar nekje heen)
Elena was bij haar geboorte 48 cm en woog 3520 gram
Ik ben gelijk begonnen met borstvoeding geven dat ging erg goed tot een week geleden toen kwam ze elk uur en heb toen na 2 dagen het cb gebeld om te overleggen. na het overleg hebben we besloten om te stoppen met borstvoeding en over te gaan op de fles en dat gaat nu heel erg goed.
sorry voor mijn lange verhaal.
Liefs debora