bevallingshouding in het ziekenhuis

hoi allemaal,

Om een lang verhaal even kort te houden: mijn eerste bevalling heb ik liggend gedaan (werd gezegd dat ik beter kon blijven liggen ivm het snel los gaan van het  snoertje vd electrode op het hoofdje van de baby) en is in een keizersnee geëindigd ivm onvoldoende ontsluiting.

Nu ben ik 30 wk zwanger van de 2e en vraag met af in hoeverre de zwaartekracht misschien een keizersnee voorkomen had kunnen worden.
Zelf heb ik tot nu toe nog niet gehoord over het zitten op een skippybal (wat mij wel wat lijkt, vooroverleunend op het bed, rugmassage van echtgenoot....) of een bevalling op een baarkruk in het ziekenhuis?

Wie heeft er wel ervaring hiermee? Moest je dit van te voren aankaarten of kon je tijdens je bevalling ook nog dingen aangeven?
(ik ga het uiteraard wel bespreken op een controle binnenkort, maar ben ook benieuwd naar ervaringsverhalen)

Groetjes Mosy

Beste Mosy,
persoonlijk denk ik niet dat de zwaartekracht een keizersnede had kunnen helpen voorkomen. Maar dat rugligging een slecht houding is staat buiten kijf. Een skippybal moet je meestal zelf meenemen, die hebben de meeste ziekenhuizen niet in huis.   Ze hebben tegenwoordig bijna allemaal wel van die elektronische verlosbedden die in elke stand kunnen. (Waar is de gebruiksaanwijzing?)  Bij die bedden hoort meestal een hangstang. Die wordt op het bed gezet en daar kun je heerlijk aan hangen. Maar hij wordt heel weinig gebruikt, je moet er echt om vragen en aanhouden.'t Zelfde geldt voor de baarkruk. Die wordt ook op het bed gemonteerd, simple handgreepje, maar niet geliefd in de meeste ziekenhuizen. Vraag van te voren wat de mogelijkheden zijn, en door wie je straks begeleid gaat worden tijdens de weeen. Een verpleegkundige, verloskundige of co-assistent. Vraag hoe die erin opgeleid worden om het jou zo prettig mogelijk te maken.  (niet waarschijnlijk). Vraag of er mogelijkheden zijn om een bad of douche te gebruiken en waar je de voorlichting kunt vinden (staat het op de website van het ziekenhuis?)
Vraag ook eens wat ze doen om de kans op een tweede sc zo klein mogelijk te houden en hoe uberhaupt hun sc % is. Daar zitten nl grote verschillen tussen bij diverse ziekenhuizen..  

Terug
Bovenaan