Bevallingshouding

Hallo moeders en bijna moeders.
Ik ben 20 jaar en net zwanger van mijn tweede kindje. Mijn eerste kindje heb ik afgelopen  april gekregen. Ik ben benieuwd in wat voor bevallingshouding jullie zijn bevallen of graag willen gaan bevallen. Ik vraag me dat soms wel eens af omdat tegenwoordig ook op veel andere manieren dan op de rug wordt bevallen.
Je kunt denken aan;

Op je rug
Op je zij
Zittend op de baarkruk
Zittend tegen het bed aan
Waterbevalling
In kruiphouding

Misschien zijn jullie op een nog andere manier bevallen. Ik ben benieuwd!
Ik zelf ben van ons eerste dochtertje bevallen zittend tegen het bed aan. Mijn man zat op het bed en ik leunde tegen hem. Zo kon ik zelf mijn kindje geboren zien worden, dat vond ik leuk om te zien. Ook vond ik het een fijne manier voor weeën weg te werken, want dan strekte ik me gewoon helemaal uit.
Groetjes Yolanthe, moeder van Nine 7 maanden.

Ik heb 3 kindjes liggend gekregen en eentje op mijn zij. Op het moment zelf zag ik wel hoe het liep en wat ik graag wilde. Het bevallen op mijn zij vond ik eigenlijk ook wel heel erg fijn. Mijn man heeft mijn been vastgehouden bij het persen, dat lukte me zelf niet goed meer.

TIP 4 uit de TOP 10 voor Happy Birth

4. NEEM GEEN PLAATS OP BED Uw grootste hulp bij de baring is de zwaartekracht. Vanwege historische redenen en gewoonte wordt u gedwongen op uw rug te bevallen. Fout en niet accepteren. Het is van belang uzelf vertrouwd te maken met alle geboortehoudingen. Ga ze oefenen in de voorbereidingsklas, zodat u zich vrij voelt te bewegen en zelf de diverse houdingen tijdens de ontsluiting en de uitdrijving kunt aannemen. Wanneer u comfortabel bent, ga dan niet op commando een andere houding aannemen, tenzij dit medisch strikt noodzakelijk is. Staan en lopen ook tijdens de persperiode zijn zeer effectief, evenals een bad.

De volledige TOP 10 voor vrouwen is te lezen op Midwifery Business, Happy Birth

De eerste keer wilde ik graag op de baarkruk maar in het ziekenhuis adviseerden ze me, omdat het de eerste was, eerst een deel half zittend te doen, daarna baarkruk en en het einde weer half zittend. Hun argument was dat het zeer inspannend was het persen op de baarkruk en dat het bij een eerste kindje langer duurt. Dat vond ik ook wel kloppen, ik heb 99 minuten geperst en toen kwam mijn kleintje zonder hulpmiddelen. Het laatste stukje ging weer liggend en dat was voor mijn gevoel omdat het handiger was voor het ziekenhuispersoneel. Maar ik heb het niet als belastend ervaren.

Bij mijn zoontje wilde ik graag weer op de baarkruk maar ik kon niet blijven zitten, het kostte me teveel energie. Toen ben ik weer half zittend bevallen, dit keer maar 21 minuten geperst, en dat was erg fijn. Hij is thuis geboren, bed half omhoog. Omdat hij groot was (9 pond) is dit niet de meest optimale houding   heb ik later begrepen maar a la, hij is eruit gekomen al deden zijn shoudertjes wel even pijn.

Een eventuele volgende keer zie ik wel weer verder! Wat het beste voelt op dat ogenblik!

Terug
Bovenaan