bevallingsplan

<p>Hi,</p><p>Waar moet je aan denken bij het schrijven van een bevallingsplan? Wat zijn goede punten om er in te zetten? Hadden jullie een lange plan of een korte maar krachtige? Ik weet dat het altijd anders kan lopen en dat het nooit echt gepland kan worden, maar vroeg me toch af wat belangrijk is. En hoeveel kopiën hadden jullie bijv gemaakt en waar hadden jullie die (vluchttas bijv?)</p>

Ik kreeg een lijstje van mijn verloskundige met punten die voor hun belangrijk waren. Je kan het prima kort maar krachtig doen. Dan kunnen ze sneller zien wat je wensen zijn. Ik had dat lijstje bewaard bij de andere papieren van de verloskundige. Hun zijn eigenlijk de enige die het zullen bekijken van tevoren.
Het gaat er bij het bevalplan vooral om wie je erbij wilt hebben,  pijnbestrijding,  bevallingshouding, wat je van de verloskundige / arts verwacht, wie de navelstreng mag door knippen,  wat je met de placenta wilt doen (weggooien / bewaren ), bijzonderheden die ze moeten weten. 

Bij mn eerste had ik erin staan dat ik thuis wou bevallen en een baarkruk wou proberen. Geen stagiairs. Dat ik huid op huid contact wilde met de baby. Mocht ik dat door omstandigheden niet kunnen, dan mijn man. En dat ik borstvoeding wou geven. Verder ook nog welk ziekenhuis indien nodig de voorkeur had. 
Nu ben ik medisch en weet ik niet zo goed wat me te wachten staat. Ik zet er in dat ik de bevalling neem zoals die komt. Dat ik wederom graag huid op huid contact wil, zo snel mogelijk. Maar de kans is groot dat de baby meteen weg moet. Dan wil ik dat mijn man mee gaat, ik red me wel. Ik zet er ook weer in dat ik bv wil geven, als dat mag qua medicatiegebruik. 

Ik had helemaal geen bevallingsplan. Maar bij mij deed mijn huisarts de bevalling en daar had ik al het belangrijke wel mee doorgesproken.

Mijn plan was snel en pijnloos... helaas,  niet gelukt ?

Ik denk dat je vooral moet bedenken waat wil ik bevallen? Wil ik muziek op de achtergrond? Wie wil ik erbij hebben? Pijnbestrijding? Borstvoeding? Welke houding? In bad,  baarkruk, op bed? Wat moet ze wel zeggen of niet?
Als je dat pover nadenkt en antwoorden op hebt ben je al een eindje op weg.

Succes!

Ik heb de Zwangerschap+ app en daar kan je ook een geboorteplan samenstellen.

Denk aan welke pijnbestrijding
Hoe je verdoofd wil worden bij eventuele keizersnede
Welke houdingen je wilt proberen
Welke voeding; borstvoeding/flesvoeding
Wie je bij de bevalling wil hebben als in verschillend personeel als stagiares enzo, dan voel je je lijkt me echt een kijkdoos. Goed de ene vind t niet erg en de ander wil het niet. (ik zou niet een inloop willen hebben van verschillende mensen)
Foetale bewaking
Hoe en wat inscheuren/knip
Zaken m.b.t. inleiding
Hoe je t na de bevalling zou willen; bijv. schoonmaken van baby voordat je m krijgt of niet.

Kan heel uitgebreid.

Ik had een heel kort maar krachtig plane gemaakt wat op een positieve manier geschreven was. Dus niet: het moet zo, maar ik zou het fijn vinden als het zo gaat. Ook erbij gezet dat mijn man beslissingen mocht maken mocht ik daar niet toe in staat zijn, en ik heb mijn angsten duidelijk opgeschreven. Ik wilde echt niet ingeknipt worden als dat niet nodig was, daar hebben ze wel rekening mee gehouden gelukkig. 
Ook heb ik erin gezet wanneer ik na de bevalling bezoek wilde ontvangen, en dat ik niet wilde dat er bezoek op dw gang zou wachten, dat verplegend personeel ze dannmet mijn toestemming gewoon weg mocht sturen. Dit is deels wel gedaan deels niet.. mijn halve familie stond al te wachten terwijl ik half flauwgevallen nog onder de douche stond..

Terug
Bovenaan