Bevallingsverhaal even kwijt moeten

Op 24 mei kreeg ik om 8 uur 's avonds opeens flinke buikpijn. Binnen een kwartier wist ik zeker dat het weeën waren, dus naar het ziekenhuis gebeld en om 9 uur waren we daar. De weeën kwamen zo rond de twee minuten van elkaar en na onderzoek bleek ik al 4/5 centimeter ontsluiting te hebben. Na twee uur keken ze weer en bleek ik 5 centimeter te hebben. Mmm, 2 uur weeën en nagenoeg geen vooruitgang. Dus werden mijn vliezen gebroken. Toen ging het vlot, want binnen 2 uur had ik volledige ontsluiting. Tot dan toe vlekkeloos en erg snel. Ok de weeën waren niet prettig en ik had een prik gekregen voor pijnstilling die niet hielp, maar me alleen maar zo stoned als een garnaal maakte. Die prik deden ze voor als een prikje, maar ik ging door de grond toen ik hem kreeg wat deed dat pijn! Die hoef ik dus nooit meer te hebben.
Ik mocht gaan persen, maar had niet echte persweeën. Ze wilden graag een elektrode op Xander zijn hoofdje hebben, tot 3 keer toe geprobeerd, maar het apparaat registreerde niks (apparaat bleek stuk achteraf). De verloskundige werd er zenuwachtig van, heel fijn want daardoor werd ik zelf ook onrustig. Na een kwartiet persen voelde ik in een keer een prik. Wat doe je?; vroeg ik. Ja ik zet even een verdoving want ik ga een knip zetten. Als ik niks had gevraagd had ze dat zo gedaan zonder iets te zeggen. Ik kan veel hebben, maar dan moeten ze wel zeggen wat er gaat gebeuren en dat deed deze verloskundige dus absoluut niet. Knip gezet, maar nog steeds lukte het niet. Xander bleek een sterrenkijker te zijn en kon de draai in het geboortekanaal niet maken. Inmiddels was de gynaecoloog ook opgeroepen. In de tussentijd kroop er in eens iemand bij me op bed en begon op mijn buik te duwen. Ik dacht bij mezelf; help, wat gebeurd er? wat moet ik doen? In plaats van mee te duwen ging ik blijkbaar tegen haar in. Dus ze ging maar weer van mijn bed af, aangezien het niet hielp.
Inmiddels was ik lichtelijk in paniek en perste ik uit alle macht om Xander er maar uit te krijgen. Ik perste helemaal verkeerd, want ik liep voor mijn gevoel paars aan. Ik heb er nog steeds rooddoorlopen ogen van. Toen de gynaecoloog er was heeft die een kiwi (kleine vacuümpomp) op Xanders hoofdje gezet en was hij er met anderhalve keer persen. Ze hielden hem omhoog en legden hem op mijn buik. Maar met 2 seconden was hij weer weg. Er stond blijkbaar al een opgeroepen kinderarts met team klaar, daar ging hij heen.
Weg ideaal beeld van papa die de navelstreng doorknipt, binnen het uur lekker aan de borst leggen en samen huilen over je net geboren kind.
Xander zijn apgarscore was maar 3 net na de geboorte. Geen ademhaling, geen kleur en geen spierspanning. Na beademing trok het gelukkig bij en was zijn score 7. Twee uur later kon ik hem eindelijk zien en lag hij in een couveuse aan de hartmonitor en met een infuusje in zijn hand. Hij heeft even bij me gelegen en daarna moest papa naar huis, Xander op de kinderafdeling blijven en ik naar de kraamafdeling. Ik was blij dat het relatief gezien goed ging met mijn mannetje, maar wat een desillusie. In plaats van lekker met zijn drieën naar huis te kunnen lagen we alle drie ergens anders.
Tijdens het verblijf in het ziekenhuis hebben ze Xander steeds geprobeerd aan te leggen, maar dit ging niet altijd. In plaats van mij te laten kolven, wat ik zelf wel 6 keer gevraagd heb, deden ze niks. Met als gevolg dat mijn melkproductie niet op gang kwam en we na veel pijn en moeite hebben moeten besluiten Xander met de fles te voeden. Ik weet het dat kinderen zo ook gezond en groot kunnen worden. Maar wegens allergieën en astma wilde ik echt heel graag borstvoeding geven.
Een volgende keer zou ik serieus overwegen om naar een ander ziekenhuis te gaan. want hier werd echt zo slecht gecommuniceerd. Zowel met mij (ze handelden gewoon zonder mij te vertellen wat ze gingen doen, ook op momenten dat er geen haast bij was), als onderling ('s nacht om 3 uur een hele discussie gehad met een verpleegster over bijvoeding die ze niet wilde geven terwijl de kinderarts dit wel voorgeschreven had).
Al met al heb ik in mijn kraamweek niet echt kunnen genieten en nog heb ik het best moeilijk met alle gebeurtenissen (ik heb nog niet eens alles beschreven). Gelukkig doet Xander het supergoed en put ik daar veel kracht uit. Maar ik had het me allemaal heeeeeeeeeeeeeeeeel anders voorgesteld. Ik had wel gerekend op wat tegenslag, maar niet klap op klap verwacht.

Wat een heftig verhaal Bianca! Ik kan me goed voorstellen dat je hier goed ondersteboven van bent.

Ook ik heb een minder leuke bevalling meegemaakt met slecht luisteren en geen goede communicatie en ik heb er lang last van gehad. 's Nachts wakker liggen en maar blijven malen. Ik kan alleen maar zeggen: blijf erover praten in ieder geval met jouw partner.

Ga terug naar het ziekenhuis en de verloskundige en vraag een gesprek aan om hierover te praten. Dan kan gewoon. Voor mij zelf was dat geen optie, ze luisterden tijdens mijn zwangerschap al niet naar me en was bang dat het een discussie zou gaan worden met voor mij alleen maar meer bevestiging en frustratie.

Om het toch van me af te krijgen heb ik wel een brief geschreven aan het ziekenhuis. Vijf getypte kantjes vol. Nooit iets op gehoord maar ik was het wel kwijt, het probleem lag daar waar het hoorde.

Succes en sterkte ermee, probeer te genieten van Xander.

Hoihoi, Allereerst gefeliciteerd met je zoon, mooie naam!!!

Idd, blijf er over praten, dien zeker een klacht in, als het je prettiger lijkt, dan schriftelijk.

Enne, je kan best nog steeds BV gaan geven hoor, als je een kolf hebt, dan kan je proberen door kolven de melkstroom opgang te krijgen en anders heel gewoon Xander aanleggen als ie honger heeft.Neem er de tijd voor en probeer t gewoon, maar wel ontspannen!!Het zal nu mss iets langer duren voordat je een ritme hebt.
Maar t is zeker de moeite waard, ook al heeft ie al flesmelk gehad.

Groetjes Gerrie

Bedankt voor de reacties. Ja ik wil de verloskundige nog wel spreken, maar zij wil dat ik perse bij haar op nacontrole kom over een week of 4. Dat wil ik dus absoluut niet. Het vertrouwen is weg, dus ik ga voor mijn nacontrole naar de gynaecoloog waar ik onder controle was tijdens mijn zwangerschap. Daarnaast wil ik best een gesprek met die verloskundige, maar niet tijdens de nacontrole.
Wat de borstvoeding betreft heb ik geprobeerd te kolven, maar dat werd te intensief in combinatie met het voeden, de verdere verzorging en mijn eigen gesteldheid. Voor de rust hier thuis hebben we nu dus gekozen voor flesvoeding en dat loopt nu prima. Ik zie het niet zitten om weer te gaan kolven, want emotioneel ben ik ook nogal wisselend. Vandaag ging goed, maar gister liep ik om elke scheet te huilen.

Is zeker een heftig verhaal, bevalling van de 1e was vergelijkbaar maar dan wel met goed hulp en er werd gezegd wat ze deden. Ik heb hier geen naar gevoel aan overgehouden. De inbreng/manier van handelen van vk is dus van grote invloed want ik kan me voorstellen dat je hier behoorlijk moeite mee heb.
BV in een ziekenhuis gaat helaas vrijwel nooit goed, tenzij het kind zelf gelijk goed pakt, ze hebben er eigenlijk te weinig aandacht voor. Veel komen uit het ziekenhuis met een probleem met de bv en je bent niet de eerste die daardoor overstapt op de fles
Probeer nu rustig te genieten en bij te komen
succes

Hallo,

Ik heb je verhaal gelezen en heb precies dezelfde bevalling als jou gehad.Apgar score van 3,ook ideeal beeld van navelstreng doorknippen etcccc niet meegemaakt en de kleine ademde ook amper.nu ben ik 33 weken zwanger van tweede maar ik denk dat ik maar liever een keizersnede heb al ben ik daar ook heel bang voor hoor maar wil niet nog eens zoiets meemaken.Ik hoop dat je snel kan gaan genieten.Groetjes Wendy

Ten eerste gefeliciteerd!!

Wat ontzettend goed van je dat je je verhaal hebt opgeschreven.Dit helpt bij je verwerking. Ik zelf heb er veel te lang mee gewacht.

Wat ik erg herken is dat ideaal beeld wat je hebt. Zal je niet lastig vallen met mijn bevalling maar als klein kind wilde ik al moeder worden. En dat ik zwanger was zag ik het al helemaal voor me, dat ik mijn kind lekker onder de prut op met blote borst kreeg en dan de gelukkigste was samen met mijn man. Bij mij rende ze ook weg zonder dat ik gekeken of aangeraakt had, ik kreeg na een korte periode snel mijn kind tegen mijn wang en hup de couveuse in en daar moest ik het mee doen. alleeeeeeen, hebben ze er bij wel wel voor gezorgd dat ze binnen het uur aan de borst kon en ze hadden haar helemaal vies gelaten. Ik ben vanuit het ziekenhuis goed begeleid. Mijn man mocht blijven slapen en kind werd met couveuse op de kamer gezet. Ze wilde na een traumatische bevalling het gezin niet uit elkaar halen. Mijn gyn, is met nog meerdere in het land al 3 jaar bezig om dit protocol door te voeren in NL. Wij lopen hier erg achter.

Wat ik je wel mee wil geven is dat je er goed over moet praten en als je nog boos bent, zet het in een klacht richting het zh en vk, laten ze er maar van leren. Voor hun is het een werkdag maar voor jou was het een begin van jullie nieuwe leven.

Laat je niet van je blauwe wolk stoten.

Veel geluk

Terug
Bovenaan