<p>Wie al eerder iets van mij heeft gelezen, weet wellicht dat mijn zwangerschap, bevalling en de periode erna enige complicaties heeft gehad. Ik ben hier nooit over uitgewijd, slechts benoemd dat ik een trauma heb opgelopen en dat ik hier via een haptonoom extra hulp bij krijg. </p><p>Ik merk alleen dat ik, na al jaren ervaring met therapie en een revalidatietraject i.v.m. o.a. fibromyalgie en een heftige burn-out, dat deze mensen erop getraind zijn om te luisteren. Ik ben hyper sensitief en voel dat dit gewoon niet genoeg is. Ik heb echt het gevoel nodig dat iemand mij begrijpt. En dit kreeg ik de afgelopen twee dagen ook als bevestiging, toen ik twee vrouwen sprak die zelf ook net een kindje hebben. Zij hadden beide pittige ervaringen en daarmee voelde ik mij eindelijk begrepen. Het is ontzettend jammer dat ik in mijn eigen kring geen vriendinnen momenteel heb met kinderen. Ik ben wel mijn netwerk aan het uitbreiden in mijn nieuwe woonomgeving. Alleen aan een vreemde ga je niet meteen volledig uit de doeken. Ik merk ook dat er ergens nog een taboe ligt op het feit dat je als vrouwzijnde de bevalling zo erg heb ervaren dat je er een trauma aan over hebt gehouden, terwijl anderen juist vinden dat je in je handen mag knijpen. In mijn geval...</p><p>Ik ga mijn ervaring nu toch eens delen. Ik weet namelijk zeker dat ik absoluut niet de enige ben die hier mee rond loopt en hoop dat ik daarmee andere moeders het gevoel kan geven dat ook zij niet de enige zijn die na de geboorte van hun eerste kindje wellicht het gevoel dragen ‘ Dit nooit meer!’, ondanks dat een twee kind diep van binnen wel nog een wens is.</p><p>Zoals eerder geschreven heb ik zes jaar geleden een fikse burn-out gehad en is er fibromyalgie bij mij geconstateerd. Daarnaast ben ik hyper sensitief en snel overprikkeld. Enkele jaren heb ik een intensieve behandeling gevolgd om te leren omgaan met mijn nieuwe leven, te luisteren naar mijn lichaamssignalen en heb daarnaast trauma verwerking gehad. Sinds twee jaar gaat het weer goed met mij. In die zin dat ik weet waar mijn grenzen liggen. Op alle gebieden. Ik heb er dan ook lange tijd voor genomen om bewust te besluiten of het wijs is om mijn kinderwens in vervulling te laten gaan. Met een fantastische zorgzame vriend, hebben we er besloten er vorig jaar samen voor te gaan. </p><p>Tot 25 weken verliep mijn zwangerschap zonder problemen. Niet eens misselijk. Ik was erg happy hiermee. Toen kreeg ik bloedverlies en werd er geconstateerd dat de placenta voor de uitgang lag. Een veelvoorkomend euvel, erg onhandig. Het vroeg om eem flinke dosis flexibiliteit omdat ik bij iedere druppel bloedverlies 24 opgenomen moest worden ter observatie. Dit hebben we 5 keer meegemaakt. Lange tijd was ook het senario dat de bevalling via een keizersnede zou plaatsvinden. Ik vond dit eigenlijk best fijn, omdat ik niet zeker wist of mijn lichaam een natuurlijke bevalling wel aankon. </p><p>6 weken voor de uitgerekende datum bleek de placenta voldoende omhoog getrokken te zijn, dat een natuurlijke bevalling ‘verplicht’ was. Vanwege mijn lichamelijke conditie wilden we in het ziekenhuis bevallen en hebben in diverse gesprekken van te voren duidelijk aangegeven wat ik hierin nodig had. Pijnmedicatie was hierin ook uitgebreid besproken.</p><p>Tot onze verrassing besloot de kleine ruim drie weken eerder te komen. We hadden het geboorteplan uitgeprint en meegenomen, want ja hoor... weer een andere arts. Zoals dat gaat in het ZH. </p><p>In korte tijd kwamen de weeen goed op gang en erg vlot achter elkaar. Ik voelde toen instinctief al aan dat dit heel zwaar ging worden en gaf aan dat ik die ruggenprik graag wilde. De anestesist was er snel bij (onder tussen zat ik in stormwee stand; binnen twee uur van 2 - 10 cm ontsluiting). Ze hebben 8 pogingen gedaan (rug bont en blauw) en uiteindelijk moest ze weg voor een spoed en zou ze een collega sturen. Van mij hoefde het allang niet meer, mede ook omdat ik voelde dat ik op persen stond. En dat klopte ook.</p><p>Na ander half uur was onze dochter Renee geboren. Er waren twijfels of de placenta er helemaal uit was. Vanwege de heftige bevalling wilde de arts het mij niet aandoen om mij door te sturen naar de ok. </p><p>Twee weken later kreeg ik heftige bloedingen en bleek er inderdaad een stuk placenta nog te zitten. Toen moest ik alsnog met spoed geopereerd worden en heb ik mijn kleine meid 24 uur moeten overdragen aan oma.</p><p>De bevalling ging met zo’n noodgang dat alles opgezet was. Ik heb drie dagen met een katheter rondgelopen, waarvan twee thuis. Ik kon geen kant op en mijn vriend heeft de eerste dagen vooral de zorg gedaan.</p><p>Tijdens de 6 weken controle in het ziekenhuis heb ik alles op tafel kunnen leggen, in de hoop dat het opluchtte. Helaas bleek dit niet zo te zijn. Ondanks dat wij duidelijk van te voren hadden aangegeven wat ik nodig had, heeft de dienstdoende arts tijdens het zetten van de ruggenprik uiteindelijk niet ingegrepen. Ze zijn voor mijn gevoel veel te lang doorgegaan, waardoor de mogelijkheid tot andere pijnmedicatie niet meer mogelijk was. Hierdoor zijn zij heel ver over mijn grens veiligheid heen gegaan. De pijn was ondragelijk en ik moest er doorheen.</p><p>Mentaal gezien kan ik het inmiddels wel opzij zetten. Mijn lichaam dacht daar anders over, want mijn fibromyalgie reageert wanneer er stress optreedt. En die had ik nog volop in mijn lichaam. Het is in jaren niet zo erg geweest als nu. Veel pijn en vermoeidheid, terwijl ik eigenlijk van een pasgeboren dochter wilde genieten...</p><p>Ik ben niet iemand die in zelfmedelijden blijf rondwentelen. Ik pak mijzelf weer op en probeer te zien wat ik nodig heb. Zo trek ik er lekker met mijn dochter op uit en geniet ik van de zonnestralen. Mijn lichaam is zich nu aan het herstellen. Ik blijf heel sterk het gevoel houden ‘Dit is niet voor herhaling vatbaar’, ondanks dat ik eigenlijk, als ik het fysiek trek, een tweede zou willen. Niet nu, over een jaartje of 2 a 3.</p><p>Mijn ervaring had heel anders kunnen zijn als de arts actiever gehandeld had. En dat blijft knagen, want ik durf, zoals ik mij nu voel, echt geen tweede zwangerschap aan... Mensen in mijn omgeving zeggen dat dit gevoel wel weg gaat. Ik ken mijzelf veel te goed. Ik weet dat dit heel wat nodig heeft, wil ik daarin weer ruimte zien. Mijn vriend weet niet dat dit gevoel zo sterk aanwezig is. Hij wil dolgraag nog een tweede, alleen zie ik een tweede zwangerschap en bevalling echt niet zitten. Stiekem mijmer ik over een pleegkindje. Dan hebben we toch een broertje of zusje voor Renee en geven we een ander kindje een liefdevol en warm gezin. </p>