bevalplan?

Hi allemaal,

Volgende week bespreek ik met echtgenoot en vk ons bevalplan. Dit omdat mijn vorige kraamtijd me toch erg is tegengevallen. Zijn er meer meiden die dit doen? En zo ja, wat neem jij erin op?

Mijn kraamtijd is vooral tegengevallen doordat ik het veel te druk en chaotisch vond (onverwachte vroeggeboorte, onder meer daardoor). Ook hebben mijn man en ik erg veel moeite gehad met elkaar in deze eerste weken. Mijn wensen voor de bevalling zijn dan ook  vooral ' rust'  en lekker samen zijn (misschien zou het beter kraamplan kunnen heten). We hopen een thuisbevalling. Het plan zal dus vooral over bezoek, telefoontjes, rol partner,  rol kraam en rol vk gaan.

Ook maken we twee noodscenariootjes voor het ziekenhuis. Een bij vroeggeboorte en een bij andere medische redenen (stuit, vies vruchtwater).  Om zo ieders rol te bespreken.

Daarnaast  heb ik   nog wat kleine dingetjes, zoals dat ik de baby heel goed en zo lang mogelijk bloot wil bewonderen meteen na de geboorte, de placenta en navelstreng wil voelen.

Ben erg benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden rondom kraam/bevalling  en misschien nog handige tips!

groetjes max (29w)

hoi Max

mbt de geboorte hebben we geen plan van aanpak, de vorige keer ging alles goed, manlief heeft goed geholpen en ik was al in het ziekenhuis...
deze keer mag ik thuis beginnen maar moet ik bij ongeveer 6 cm naar het ziekenhuis.
bij de geboorte van Daniëlle ben ik best veel bloed verloren waardoor ik dit kindje in het ziekenhuis moet krijgen.
voor de kraamtijd hebben we deze keer gekozen voor een kraamfeest. het is dan zomer (als het goed is ook mooi weer) en papa pakt dan zijn vakantie op...als we dan nog telkens visite krijgen is je vakantie ook zo om en wandelen kun je soms vergeten omdat er net iemand belt om langs te komen.
met een kraamfeest willen we dat grotendeels oplossen, ook voor Daniëlle fijner, want het gros komt op 1 dag en ze kan samen met ons wennen aan een 2de kindje erbij want dit zal heus wel even wennen zijn voor ons allen.

onze kraamtijd en alles eigenlijk bij de geboorte was goed gegaan....dus we zijn niet zenuwachtig voor deze keer, maar kan goed begrijpen dat als de 1ste keer niet helemaal goed ging je toch wilt proberen een en ander te plannen...als is de kans er natuurlijk wel dat alles anders loopt...succes in elk geval

groetjes Veronique (36wkn)

De bevalling van ons eerste kindje is op 2 puntjes na goed verlopen. De bevalling was 's ochtends om 5.15 uur begonnen en heeft 11 uur geduurd. Ik heb nagenoeg niets gegeten doordat de weeën vanaf het begin om de 5 minuten kwamen en we niets in huis hadden wat ik weg kon krijgen in de korte rustminuten. Ik heb nu dus sultana's en druivensuiker in huis. Toen ik mocht gaan persen dacht niemand eraan om het bed omhoog te zetten, waardoor ik dus plat op m'n rug heb geperst. Hierdoor heeft het persen 1 uur en 15 minuten geduurd en voelde ik ons zoontje een aantal keren terugglijden wat erg pijnlijk was. Ik heb mijn man dus nu al ingeprent dat hij eraan moet denken dat het bed omhoog moet als ik mag gaan persen en dat hij mij tussendoor sultana's moet laten eten. Verder geen bijzonderheden.

Mijn man heeft geen rijbewijs, dus als we naar het ziekenhuis moeten, mag hij met de vk meerijden en komen mijn ouders of schoonouders in huis voor ons zoontje.

En wat de kraamtijd betreft. Die was absoluut niet leuk door oververmoeidheid en een buikgriep die ik heb gehad 5 dagen na de bevalling. Ik voelde me dus met de dag ellendiger i.p.v. beter. Hierdoor hebben we wat visite af moeten bellen, maar de meesten kwamen hier pas na de kraamweek. Wij houden evenals 2 jaar geleden zowiezo 2 dagen per week helemaal vrij van visite en de eerste paar weken willen we 's avonds nog geen visite. Maar dat hebben we zelf in de hand, degenen die bellen kunnen immers niet in onze agenda kijken.

Dus echt een plan opstellen hebben we niet gedaan, wel afspraken gemaakt.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan