Bewaren afgekolfde borstvoeding kamertemperatuur

<p>Hallo allemaal,</p><p>Momenteel kolf ik deels mijn borsten af en nu vraag ik mij af als ik het kolf en dit buiten de koelkast bewaar (dus kamertemperatuur) hoe lang ik dit kan bewaren. Op de website van medela staat 4 uur en op laleche staat 10 uur. Dit is nogal een behoorlijk verschil en ik weet nu niet wat ik moet aanhouden.</p><p>Benieuwd wat jullie doen en wat jullie advies is.</p><p> </p>

De informatie op de website van la leche league is betrouwbaar en kun je volgen. Er is pas geleden een onderzoek naar de bewaartermijnen van moedermelk gedaan. Hieruit blijkt dat moedermelk heel lang bewaard kan worden en dat de huidige adviezen berg voorzichtig zijn. Het onderzoek was te klein om de richtlijnen aan te passen, maar laat dus wel zien dat je gerust uit kunt gaan van 10 uur buiten de koelkast. 

Dank voor je reactie @dpl. Dan ga ik van hun website uit. Toch fijn dat het zolang uit de koelkast kan blijven 

@Evimetbaby ik deed tot nu toe altijd maximaal vier uur, maar was vandaag in slaap gevallen en vergeten waardoor het iets langer buiten de koelkast staat. Ik had gelezrn dat borstvoeding (gekolfd) op kamertemperatuur de voorkeur heeft boven de koelkast aangezien je dan het flesje eerst weer wat moet opwarmen. 
@roze wolkje ik vind dat zelf ook een mooi uitgangspunt.

Als je het later die dag per fles gaat geven is het geen probleem. Anders even in de koelkast zetten. Ik vind het zelf ook wel een verschil of het deze temperatuur is of 30 graden midden in de zomer. 

Kamertemperatuur is ongeveer20 graden.  Hogere temperatuur is minder lang houdbaar. Hoeveel minder lang is een beetje gezond verstand gebruiken. 

Dat onderzoek wat ik benoemde liet overigens zien dat vers gekolfde moedermelk buiten de koelkast 24 uur houdbaar is. 10 uur kan dus prima. 
Let wel op dat je bewaartijden niet kan stapelen. Dus niet eerst 8 uur buiten de koelkast, dan 7 dagen in de koelkast en dan nog invriezen bijvoorbeeld. 

Terug
Bovenaan