bewaren afgekolfde melk

Onze zoon is bijna 8 weken en ik geef bv. Mijn plan was om na deze weken te gaan afbouwen en hem kv te geven. Echter ik ben gaan twijfelen en wil toch eigenlijk proberen te gaan kolven. Ik vind het best lastig straks op mijn werk, maar het is voor een goed doel!
Mijn zoon heeft nog zo'n 8 voedingen op een dag.

Hoe kan je het beste kolven en wanneer? Na elke voeding? S'avonds, s'ochtends?
Tevens wil ik weten hoe je de melk het beste kunt bewaren. Invriezen bijvoorbeeld. Kun je ook melk bij elkaar doen en invriezen. Ik neem aan dat je soms niet genoeg kolft voor een volwaardige maaltijd voor je kind?

Zijn hier internetsites over?

Het valt mij trouwens op dat kinderen met bv vaker niet doorslapen. Zie ik dit goed?

Alvast bedankt
Mariska
 
hoi Mariska,

Leuk dat je nog steeds bv geeft en het wilt blijven geven. Het gaan kolven is in het begin even wennen, maar bij veel moeders gaat het daarna prima. Over het kolven is heel veel op internet geschreven. Je kunt het vinden via www.borstvoeding.nl en daar klik je op meer bv op internet. Je kunt daar ook een leuk forum vinden waar moeders ervaringen uitwisselen. O ja en bij LLL kun je een brochure bestellen over "afkolven en bewaren" Heel handig om bij de hand te hebben als je wilt weten hoelang en hoeveel etc. Succes!!
 
Mijn dochtertje krijgt ook bv en sliep toen ze 7 weken oud was al de hele nacht door! Zelf werd ik wel wakker omdat ik stuwing kreeg. Dit kolfde ik af zodat ik dat kon invriezen. Zelf doe ik het altijd in ijsblokzakjes en met een stickertje vermeld ik de datum en hoeveel ml
 
Hoi,
Goed hoor dat je door wilt gaan ondanks dat je het kolven een beetje onwennig vind.

Maar dat went. In het begin is het ff wennen maar daarna gaat het vanzelf.
Ik geef nu 15 maanden bv en heb op werkdagen gekolfd en nu nog 1x per dag om mijn voorraadje op peil te houden.

Wat ik deed was kolven na een voeding op die manier stimuleer je je borsten.
En s ochtends kolfde ik ook nog een keer. bv als je kindje maar 1 borst drinkt kan je de ander kolven.

Door daar nu mee te beginnen kan je een voorraad aanleggen.
ALs je dan gaat werken dan kolf je op je werk wat misschien in het begin niet veel of genoeg opleverd dan kan je je voorraad aanspreken om dat bij te vullen.
Als je eenmaal gewent bent gaat dat steeds beter. Ik deed als ik merkte dat ik op een dag niet genoeg gekolfd had dan kolfde ik tussen de voedingen door wat extra's.

Ik kolfde en dat zette ik in de koelkast. Bij de volgende kolfbeurt pakte ik een nieuw flesje en kolfde dat deed het weer in de koelkast zo spaarde ik het op en gooide als alles dezelfde temp had bij elkaar en deed het dan in ijsklontzakjes en vroor het in. Zorg wel dat je de zakjes met blokjes ophangt zodat de bolletjes goed gevult zijn. Anders zit het plastic er tussen.
1 bolletje is ongeveer 15 cc dus kan je makkelijk uitrekenen hoeveel cc je nodig hebt.

Je kan om te beginnen een kolf huren bij de thuiszorg. Dan kan je kijken of je het wat vind. Ik heb zelf de mini electric en dat bevalt me heel goed. Is fijn als je regelmatig kolft en het lang wilt blijven doen. Maar wel prijzig dus is huren misschien een oplossing tot je weet hoe je het vind.

Succes
 
Hoi,

Ik heb zelf 3 avonden uitleg gevolgd via de stichting borstvoeding natuurlijk. Zij hebben ook een site met informatie en een forum waarop je je vragen kunt stellen. Heb hier enorm veel aan gehad. Ze hebben ook in diverse plaatsen informatie-avonden.

Succes,
Kirs
 
Super dat je BV wilt blijven geven!! Ik geef nu bijna twee maanden BV en het bevalt nog steeds uitstekend. Ik werk vier dagen in de week en moet dus ook afkolven. Dat afkolven op mijn werk heb ik als prima ervaren. Het is zo "klote" om weer te beginnen met werken, maar als je je dat 2 uur op de 8 werkuren mag bezighouden met je baby op een afgesloten kamertje, maakt veel goed. Door dat kolven ontspan je weer even helemaal en kan je lekker wegdromen... Het is wel af en toe een gedoe (het omspoelen van de kolf aan de andere kant van het gebouw omdat je daar warm water hebt, of weer naar de andere kant lopen om je flesje in de ijskast te zetten), maar alles went..

Ik vries mijn melk trouwens gewoon in de flesjes in (avent fles met speciaal afsluitdingetje), supereasy!

Succes
 
Terug
Bovenaan