Bewust genieten van kinderen

<p>Iedereen zegt het: 'geniet er nu maar van, voor je het weet zijn ze groot en verlang je terug naar de tijd dat ze klein waren!'</p><p> </p><p>Mijn kids zijn 1 en 2,5 en ik weet dat ze gelijk hebben. Maar hoe dan! Het is echt niet zo dat ik het moederschap zwaar vind of dat ik de kinderen vaak 'beu ben'. Integendeel! Maar bewust genieten o_o Phoe, dat vind ik lastig... Ik ben iemand die van hot naar haar vliegt, altijd bezig is met dingen (is het niet in mijn hoofd dan ben ik thuis wel met van alles bezig). En krijg ik het niet meteen gedaan dan gaat het op mijn lange to-do lijst ;-) Allemaal leuke dingen hoor, daar niet van! Maar de tijd vliegt en er zit dus ook vaak in mijn hoofd dat ik bewust moet genieten, maar de vertaalslag naar de praktijk vind ik lastig ;-)</p><p> </p><p>Kortom, herkenbaar voor iemand? Of hebben jullie echt het idee dat jullie bewust genieten? En zo ja, oe dan? Tips welkom :) </p>

Haha herkenbaar hoor. Mijn meiden zijn 4 en 2 en ben nu 9 weken zwanger van een 3e kindje. Maar dat 'genieten' snap ik ook nooit zo goed. Tuurlijk geniet ik als ze leuke uitspraken hebben, me knuffelen en als ik ze heerlijk zie spelen in de speeltuin.
Maar aan de andere kant kan ik ook niet wachten tot ze groot zijn, allemaal op school zitten en ik weer eens een vrije ochtend heb. Ik vind het stiekem heerlijk dat de oudste 4 is en nu naar school gaat, ik mis haar thuis echt niet. Ik ben ook wel makkelijk in dat loslaten en vind een beetje meer vrije tijd voor mezelf ook belangrijk en fijn.

24/7 intens genieten en alles maar leuk vinden, nee hoor dat lukt me niet. Ik hou heeeeel veel van ze maar ben dolblij als ze s avonds weer slapen en de uren weer voorbij zijn op een dag. En ik verlang ook niet terug naar de babytijd ofzo, vind het juist 'genieten ' dat ze nu eindelijk wat groter worden haha!

Die uitspraken zijn er altijd wel. Geniet maar van kinderloos zijn, want het leven met kinderen is druk hoor. Geniet maar van zwanger zijn, straks komen de slapeloze nachten. Geniet maar van je kraamtijd, ze zijn zo kort klein. Geniet maar van dat ze jong zijn.... Tot geniet maar van dat ze nog thuis wonen, straks wonen ze in een andere stad en hebben ze geen tijd meer voor je. 

Ik heb een beetje het idee dat dat ook frustratie uiten is. Over hun eigen situatie. En ik denk dat iedereen wel eens terug kijkt en dingen mist. Maar die mis je ook wel als je optimaal genoten had. Het idee dat je elke seconde van de dag moet genieten en koesteren, komt op mij spastisch en gedwongen over. 

Zo te horen geniet je toch van je kinderen? Je hebt ze graag, doet leuke dingen met ze, ervaart het niet als te druk of iets dat je nooit had moeten doen. Geluk zit verder in kleine momentjes, idd die knuffel, of kijken hoe leuk ze spelen, hoe lekker ze slapen :p, iets nieuws dat ze geleerd hebben, dat je even een rustmomentje voor jezelf hebt ;)
Het is heel normaal dat je af en toe even druk bent, of behoefte hebt aan me-time of klagen. Dat staat niet gelijk aan helemaal niet kunnen genieten. Is mijn mening. 

Heel herkenbaar! Ik had laatst zo'n momentje in bed. Begon er spontaan van te huilen. Zo intens gelukkig met dat slapende hoopje op mijn buik. Voor mij het bewustwordingsmomentje dat ik van dat soort momenten vaker bewust wil genieten. Ik ben zo te lezen net zo'n bezige bij als jij... Dus ik attendeer mezelf erop en neem dan even een stapje terug om een fijn momentje er iets langer te laten zijn ☺️

Die uitspraken zijn er altijd wel. Geniet maar van kinderloos zijn, want het leven met kinderen is druk hoor. Geniet maar van zwanger zijn, straks komen de slapeloze nachten. Geniet maar van je kraamtijd, ze zijn zo kort klein. Geniet maar van dat ze jong zijn…. Tot geniet maar van dat ze nog thuis wonen, straks wonen ze in een andere stad en hebben ze geen tijd meer voor je. 

Je hebt gelijk. Die uitspraken zijn er inderdaad veel meer haha! En deels is het ook waar. Bedoel het is absoluut belangrijk om van je 'jong zijn' te genieten etc! Af en toe denk ik daar ook nog wel eens met weemoed aan terug. Aan de andere kant heb ik daar ook hartstikke van genoten en is het goed dat er een nieuwe fase aan is gebroken. Misschien dat ik daar over tien jaar ook zo over denk over deze jaren haha!
Alleen op één of andere manier heb ik nu veel bewuster het gevoel dat ik van deze jaren moet genieten. Heel raar eigenlijk.... Of misschien juist wel omdat ik er zo van geniet en het zo'n fijne tijd vind ;-O En de tijd nog veel sneller gaat dan 'vroeger' (oh jeetje, nu klink ik oud ;-))

Zo te horen geniet je toch van je kinderen? Je hebt ze graag, doet leuke dingen met ze, ervaart het niet als te druk of iets dat je nooit had moeten doen. Geluk zit verder in kleine momentjes, idd die knuffel, of kijken hoe leuk ze spelen, hoe lekker ze slapen :p, iets nieuws dat ze geleerd hebben, dat je even een rustmomentje voor jezelf hebt ?Het is heel normaal dat je af en toe even druk bent, of behoefte hebt aan me-time of klagen. Dat staat niet gelijk aan helemaal niet kunnen genieten. Is mijn mening. 

Inderdaad heb je ook gelijk in. Als ik dit terug lees geniet ik zeker van ze! Veel te veel misschien wel haha.

@littlegirl. Ja precies wat je zegt! Haha zo herkenbaar, maar ook zo moeilijk soms! Zo stom dat ik altijd zo druk ben/wil zijn met alles. En nogmaals, allemaal leuke dingen (en vaak ook voornamelijk voor de kids). Maar dan nog! 

Terug
Bovenaan