Bewust maken van het poepen????

Hallo allemaal,

We zijn bezig met zindelijkheidstraining met onze zoon (3 jaar en 4 maanden). Eerste stap is thuis geen luier meer aan. Maar hij vindt het verschrikkelijk zonder luier.......Wil eigelijk dat 's-morgens gewoon geen luier meer aankrijgt.....alleen als we de deur uitgaan. Maar dat lukt echt niet. Hij krijst de hele boel bij elkaar. Dus doe ik toch een luier aan (fout of niet). En als we dan wat later in de ochtend zijn luier verschonen (meestal poepluier) dan probeer ik het opnieuw op speelenderwijs hem te stimuleren om geen luier aan te doen. En dat lukt meestal wel. En dan gaat hij regelmatig plasssen op de wc.
We hebben een sticker systeem voor het plassen en poepen, maar op een of andere manier is hij niet bewust van het poepen en het lijkt erop of hij het niet voelt als hij een poepluier heeft.
Vanmorgen bijvoorbeeld, heeft hij gewoon paar uur riondgelopen met een vieze luier: zelfs op zijn rug zat het (sorry voor het vieze praatje)....en ik had diverse malen gevraagd of hij gepoept had (juist omdat ik het rook)......
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken??

Alvast bedankt
groetjes Chantal
 





hoi Chantal,
Onze dochter (3 jaar en 3 mnd) interesseert het zindelijk worden ook niets. Wij zijn ook druk met stickertjes bezig, maar na 2 keer een kadootje vond ze het wel goed.

Als ze een poepluier heeft zei ze dit ook nooit, zelfs als ik het overduidelijk ruik en vraag of ze poep heeft blijft ze ontkennen. Tot vanmiddag: opeens zei ze: mama ik heb poep, zonder dat ik nog wat geroken had.
Uit verhalen uit mijn omgeving weet ik wel dat ik er geen al te groot probleem van ga maken, ik ken inmiddels al 2 kinderen die helemaal niet meer wilden poepen en volgestopt werden met klysma's.   Dan nog maar even niet zindelijk.

Ik hoop maar op een mooie zomer, zodat ze veel in haar zwembroekje buiten kan lopen, misschien dat het dan gaat lukken.

Het is wel een onfris onderwerp, maar misschien zijn er mama's met hele goede tips !

groetjes
Melanie

 
Hoi,

Ik vraag het wel elke dag, luier aan of luier uit. En of hij op wc of op potje wil plassen.....ene keer wel en andere keer niet.

Heb ook nog een dochter van 15 maanden. En die komt sinds een paar dagen steeds naar me toe en trekt aan me dat ik mee moet komen naar de kast waar de luiers en doekjes liggen.........en trekt aan haar broek/rok of jurkje......en als ik dan ga kijken heeft ze vieze luier.....ongeloofelijk ze geeft zelf aan dat ze een schone luier wil. Was echt helemaal verbaasd.

En we hopen inderdaad op een goeie zomer......in zwembroekjes buiten.

groetjes Chantal
 
Hallo allemaal,
Ik heb een zoontje van 2 en half jaar, hij is zo goed als zinnelijk, alleen poepen doet hij nog in zijn luier. Plassen gaat juist heel erg goed met hem op de wc, niet op het potje, die word alleen gebruikt boven voor hij bad gaat. Graag een goede tip hoe we hem ook leren poepen op de wc of op het potje. Hij geegt wel goed aan als hij gepoept heeft dus hij is er wel vies van. Meestal als we geen spannende dingen gaan ondernemen loopt hij de hele dag in zijn onderbroekje, maar poepen doet hij er gewoon in, en dan is het mama ik heb poep gedaan. Hij kruipt er niet vor weg, soms gaat hij er gewoon voor staan, maar ja dan zijn we meestal te laat.
Wie heeft er een goed advies.
groetjes Wendy
 
hallo allemaal,

Mijn zoon wordt van het weekend 3 jaar en is ook nog niet zindelijk. Hij vindt het niet leuk, en het gaat soms gepaard met tranen op de wc.
Oke, je moet niet teveel naar andere kinderen kijken of luisteren, maar toch...je doet het onbewust toch.
Maar toch willen we het proberen, hoe train je zoiets, zet je hem op de 5 minuten op het toilet, of juist niet, moet je het de hele dag door vragen, hij loopt wel sinds vanmiddag alleen in een onderbroek en daarnet al weer de bank moeten schoonmaken en onderbroek verschonen.
Kan iemand me daarbij een goed advies geven hoe je zindelijkheidstraining moet stimuleren. Poepen doen we ook nog in de luier, maar dat is al gauw te zien wanneer hij bezig is. Dan gaat hij in een hoek staan met zijn handen voor zijn ogen, zodat ik hem niet zie.. jaja, en als ik hem dan gelijk op het toilet zet, dan houdt hij het gelijk op. Met alle gevolgen van dien... Als jullie begrijpen wat ik bedoel..
Graag hoor ik wat van jullie

groetjes, Anouschka
 
Terug
Bovenaan