bewust ontlasting ophouden... wie heeft tips?

Ons zoontje van drie jaar houdt bewust zijn ontlasting op. We hebben al van alles geprobeerd, maar niks helpt tot nu toe: Lactulose op advies van het consultatiebureau, boekjes voorlezen over het onderwerp (wil het nu niet meer horen), Roosvicee laxo, perensap, op de wc zetten als hij aan het knijpen is, nu is hij aan de probiotica... maar hij houdt het nog steeds op. We worden er moedeloos van. Hij gaat net zolang door tot hij er bijna ziek van wordt... buikpijn... eet niet meer,  vervolgens komt er wat uit, dan gaat het weer een poosje goed totdat hij weer moet. Het zit echt tussen zijn oren, maar wel heel sneu. WIE HEEFT GOEDE TIPS OM ONS MANNETJE HIER EVEN DOORHEEN TE TREKKEN?

Alvast heeeel erg bedankt!
Groetjes Allet
 
Hoi,

Mijn schoonzusje zette haar dochtertje in bad, ze onspande dan helemaal en dan poepte ze na een tijdje.
Beetje vies om het daarna op te ruimen, maar beter dan een kindje dat niet wil poepen.

Succes Sonja
 
Wij hebben het zelfde probleem. Onze dochter van bijna 3 houd ook haar poep op.
Zij krijgt ook lactulose. Dan blijft het tenminste soepel. Ook hebben we nu verdovende zalf voor het poepgaatje gekregen. Dit is dezelfde zalf als voor mensen die last hebben van aanbeien. We gebruiken dit maar af en toe. Je mag dit ook niet te lang gebruiken.  Ik heb ook niet het idee dat het wat helpt. Maar je probeerd wat. We zitten nu in de 5e maand dat ze het aan het ophouden is. De ene week gaat het erg goed. Dan poept ze om de dag met een beetje mopperen in de luier. En de andere week zijn we weer terug bij af en poept ze om de 5-7 dagen met een hoop gemekker en slapeloze nachten. Het komt dan soms snachts als ze slaapt dan wordt het er gewoon uitgedrukt omdat haar darmen dan vol zitten.
We zijn haar nu aan het belonen met een sticker voor elke keer dat ze poept. Na 3 keer poepen krijgt ze een kadotje. Dit ging een tijdje goed nu niet meer. Ook gaan we vaker met haar wandelen of gaan we haar vangen zodat ze moet rennen. Soms kan ze de poep dan niet meer tegenhouden. Want binnen gaat ze snel op de bank zitten zodat ze het poepgaatje dicht kan duwen. Zelfs in bad gaan werkt niet. Bij haar zit het ook tussen de oren. En moet het vanzelf overgaan. Als ouder voel je je zo machteloos. Ook haar humeur gaan achteruit terwijl het zo'n vrolijk kind is.
 
Herken het helemaal, mijn oudste (nu 3 jaar en 3 maanden) hield ook haar ontlasting op. Ook wij hebben vanalles geprobeerd maar niets hielp en het werd alleen maar erger.
En ineens was het voorbij! Inens ging ze wel naar het toilet. Het heeft al met al zo'n 5 maanden geduurd en waar het aan gelegen heeft dat het over was weet ik niet.
Waarmee ik alleen wil aangeven dat het echt overgaat ook al zie je het soms niet zitten.
Succes ermee, groetjes, Claudia.
 
Terug
Bovenaan