bewust ontlasting ophouden

Hallo dames,

Ik kom hier terecht omdat ik momenteel met het forum zwanger meeschrijf.
Ik heb een zoontje van 3,5 jaar en ik kan niet beginnen met zindelijkheidstraining omdat hij al 6 maanden bewust zijn ontlasting ophoudt.
Het is begonnen in de vakantie, toen had hij een paar dagen last van harde poep, dat deed hem veel pijn en toen is het ook begonnen.
Inmiddels zijn we 6 maanden verder en hebben al talloze bezoekjes gebracht aan de huisarts, osteopaat en kinderarts.
Hij krijgt nu per dag 4 zakjes Forlax (een onschuldig middel om zijn ontlasting zacht te houden) en verder moeten we zijn gedrag maar negeren volgens de kinderarts.
Hij poept nu heel onregelmatig en het is echt een drama als hij het niet meer tegen kan houden.
Hij eet enorm slecht, hij hangt de hele dag op de bank (omdat hij het daar het beste kan tegenhouden), hij speelt niet meer, is niet meer het vrolijke en drukke kind die hij altijd was.
Ik vraag mij dan ook vaak af: HOE kan ik dit gedrag nou negeren??!!?
Ik hou van mijn kind en wil dat hij zich goed voelt en gelukkig is!
Daarbij wil hij de hele dag aan mij hangen en op schoot kruipen. Dat is best lekker maar ik ben nu bijna 37 weken zwanger en trek het gewoon even niet meer.

Wie heeft dit ook of wie heeft er nog tips om hem (regelmatig) aan het poepen te krijgen?

Een moedeloze moeder...

groetjes mamajb

Hey!

Het had zomaar mijn verhaal kunnen zijn! Ware het niet dat het met Thomas al speelt vanaf voor zijn eerste verjaardag!!! Ook net als bij jou begonnen met een harde keutel die pijn deed. En sindsdien is het drama. Thomas perst ook niet die knijpt alles zo hermetisch af, dat die bonk ook echt kogelrond is. Thomas poept ook bar weinig... En net als bij jullie is het drama als ie moet. Hij drentelt alleen maar rondjes om zijn as, is volledig in zichzelf gekeerd en houdt nog steeds wanhopig zijn poep op! Ik heb dan elke keer weer tranen in mijn ogen als ik mijn kereltje zo zie hoor. In die dagen is hij ook niet te genieten, maakt ruzie, eet niks, ziet eruit als een lijk, en wil alleen maar hangen op schoot. Als de " bonk" er eenmaal uit is, is het ook gelijk weer goed. Is het weer helemaal ons eigen lieve manneke.
Je moet het niet negeren hoor, ze moeten weten dat ze gewoon altijd bij mama terecht kunnen, ook met "auwe poep"! Wat wij wel doen, is er geen drama van maken. Als hij zegt dat ie "auwe poep" heeft, zeggen wij: doe 'em er maar uit dan! Op een lieve vriendelijke manier. verder niks. Als ie gaat drentelen en gillen weten we al hoe laat het is, maar blijven rustig en zeggen tegen 'em: doe de poep er maar uit lieverd. goed persen. en verder weer niks. Als ie dan even rustig stil staat, bieden wij hem aan om even lekker te vrijen met een van ons. Gewoon om hem te laten weten dat ie bij papa en mama kan zijn met zijn poep.
En heel niet pedagogisch waarschijnlijk, en ook niet fris, maar Thomas mag (als ie wil!) altijd meekijken als ik moet poepen, WHAHAHHA! Kan ie zien hoe het moet en dat het bij mama ook soms niet vanzelf gaat, hihihi, maar dat mama wel poept! Hier was het zo erg laatst dat er gewoon een stuk darm mee naar buiten kwam, wij kijken soms of ie niet blijft hangen en helpen dan door de bonk mee naar buiten te drukken...
Thomas heeft nu ook zakjes forlax, en movicolon, en lactlulose. Wij proberen een evenwicht te vinden in die medicatie hoe onschuldig ook. Is de bonk eruit, dan houden we het een paar dagen dun en dan bouwen we weer iets af. Word het weer dikker dan voeren we alles weer iets op, en als het echt niet wil helpen we hem op gang met een microlax...

Volgens onze huisarts hoef je nog helemaal niet te beginnen nu aan zindelijkheids training, ze zijn er dus gewoon nog niet aan toe! Wat je wel kunt proberen is hem zindelijk te krijgen met plassen.
Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje steun geeft, ik weet hoe vreselijk het is, echt waar!
Sterkte ermee, en anders gewoon weer even hier van je af schrijven, kom ik je mentaal steunen!

Liefs, marieke

Hey!

Hier gelukkig geen problemen met het ophouden van de ontlasting. Ik heb dus ook geen tips. Stefan mag overigens bij ons ook altijd meekijken als we op de wc zitten (behalve als ik ongesteld ben!).

Ik wilde je eigenlijk alleen even sterkte toewensen!
Liefs

Margo

Er zijn in ziekenhuizen speciale plas en poep poli's waar kinderen terecht kunnen die met deze problemen te maken hebben. Ik heb er goede verhalen over gehoord. Iets voor jullie?

Jeske

Ik heb nu inderdaad met de huisarts afgesproken dat ik bij het volgende bezoek een verwijsbrief wil richting ziekenhuis hoor! Heb ik hem ook duidelijk laten noteren hoor!

hey hoi,

wij hebben hier ook een tijdje met Yoëll`s poepen gezeten.....

de huisarts heeft ons microlax klysma`s voor geschreven en om de dag moest ik dat doen in combinatie met forlax......het heeft 2 weken geduurd en toen ging het goed....

ook zijn we bij bioresonantie geweest voor zn poepen en ook dat heeft geholpen.....

suc6

Na wat googelen, ben ik hier terecht gekomen omdat we ten einde raad zijn.  
Onze zoon van 9 heeft zijn ganse leven al problemen met stoelgang. Als baby had hij vaak een enorme bol in zijn pamper waarbij we ons vaak afvroegen hoe dit uit zo’n klein mensje kan komen. 
We hebben vaak kuren forlax, movicol en andere middelen gegeven maar zijn die allemaal wel zo onschuldig? Krijgen ze daar geen luie darmen van?
Het is met ups en downs, waarbij we nu weer in zo’n dalperiode zitten. Als hij druk bezig is neemt hij gewoon niet de tijd om naar het toilet te gaan. Dit natuurlijk met de ongewenste neveneffecten (ongelukjes, constipatie, sterke geur..) als gevolg.
Heeft er iemand enig advies? Kan een osteopaat hulp bieden? Kiné?

Terug
Bovenaan