Bezig houden

<p>Hoi</p><p>Hoe houden jullie baby bezig de hele dag (zonder tv)</p><p>Mijn dreumes is 15 maandjes en ben alleenstaande huismoeder met psychische klachten (angst/paniekstoorniss en een flinke depressie)</p><p>Ik vind het vaak lastig om de kleine bezig te houden, zonder hem voor de tv te zetten. Ben vaak moe en kamp met mijn klachten. Heb geen familie/vrienden die mij kunnen helpen. Doe het alleen vanaf begin. Hij heeft voldoende speelgoed etc en speel veel met hem. Als ik naar buiten durf gaan we naar buiten.</p><p>Wat is jullie schema voor een hele dag met een dreumes,wellicht ik wat ideeën kan krijgen. <br /><br />Alvast bedankt</p>
 
Wij hebben een vrij voorspelbaar dagritme met onze dreumes van 18 maanden:
Tot ca. 9.00 opstaan / ontbijten / zelf spelen
Na 9.00 samen douchen, of ik douche alleen en hij speelt boven op de verdieping zelf
Ca. 9.30/9.45 naar buiten. Dit kan een bezoekje aan iemand zijn, of een boswandeling (zelf ook paniekaanvallen gehad, de natuur doet wonderen!) Of een boodschapje doen
Ca. 11.30 weer thuis / eten / verschonen / slapen
Ca. 14.00 wakker, tot 15.00 even chillen en fruitje eten.
Rond 15.00 evt. Nog naar buiten als hij heel energiek is, anders lekker zelf spelen, of kleien of kleuren.
Om 18.00 eten en om 19.00 slapen
Belangrijkste hier is dat zijn speelgoed leuk blijft. Ik heb op zolder meerdere bakken met speelgoed en ik wissel speelgoed om zodra hij zich weer vaak verveelt. Dan is hij zo weer uren zoet met zijn speelgoed en heb je dus zelf ook wat meer ademruimte ?
 
Hoi, 
Hier ook een mama met psychische klachten en een kleine van 15 maanden. Heb zelf ook weinig energie dus neem de tijd om de dingen te doen en verplicht mezelf mee te rusten tijdens dutjes 


07.30u - 09.00u: ontbijten, zelf spelen. Meestal maar drie tot 5 speeltjes tegelijk die ik dan na het dutje omwissel. Zo blijft het spannend 


09.00 u - 11.00u: in bad, fruit eten en naar bed 
13.00u: lunch en naar buiten (frisse lucht helpt enorm) meestal boodschappen doen of naar een speeltuin
15.00u - 16.30u: samen spelen, kleien, lezen, kleuren m, samen koken en bakken, helpen met klusjes in huis is al een leuke activiteit voor de kleintjes ect en een tussendoortje eten 
17.00u - 19.00u: kort schermtijd (niet elke dag), zelf spelen, avondeten, klaar maken voor bed is ook best een leuk ritueel en dan naar bed  
 
 
Ik weet hoe het is om een angststoornis te hebben en niet naar buiten te durven. Mijn tip is dan ook om hulp in te schakelen. Wij hebben honden, dus ik 'moest' naar buiten. Inmiddels loop ik weer flinke stukken en het is zo fijn! Onze dochter is ook graag buiten. Een sociaal psychiatrisch verpleegkundige (spv-er) heeft mij enorm geholpen. Van lopen naar de hoek van de straat tot flinke rondes. Ons schema op de dagen dat ik vrij ben:
- 06.30 uur opstaan, wassen en aankleden. Onze dochter gaat spelen, terwijl mijn man de honden uitlaat en ik alles klaarmaak voor het ontbijt (+ lunch voor mijn man)
- dochter speelt zelf of we spelen samen
- slapen
- fruit eten en met de honden wandelen
- brood eten. Evt nog wat spelen en naar bed
- tijd met onze dochter 
- tussendoortje en de honden uitlaten
- dochter mag tv kijken/zelf spelen zodat ik kan koken. Ik zet haar ook regelmatig in de kinderstoel in de keuken met een pollepel en een (gevuld) plastic bakje
- douchen en naar bed
 
 
 
Hier 2 meiden (3 jaar en 17 maanden)

6.30/7.00 wakker. Naar beneden en ontbijt.
Tot 9.30 zelf spelen.
9.30-10.15 fruit eten en de tv mag dan aan.
10.15-11.30 naar buiten (wandelen, naar de eendjes, boodschappen of de speeltuin)
11.30-12.00 boekjes voorlezen/kleuren/kleien etc
12.00 broodje eten
12.30 de jongste gaat slapen tot 14.00 ongeveer. De oudste mag van 13.00-14.00 op de tablet.
14.00 drinken en koekje en spelen.
15.00-16.45 weer naar buiten!
17.00-17.45 tv kijken en rauwkost eten
17.45 avondeten
Daarna even stoeien, jan huygen in de ton etc..
18.45 in bad
19.30 slapen


Dus wel 2x per dag ga ik op pad en de tv gaat 2x op vaste tijden aan. Dat weten ze ook. Fruit eten betekent tv kijken, dat weten ze.

Zelf spelen gaat in de ochtend tot 9.30 het beste. De rest van de dag moet ik vaak wel meespelen of ze uitdaging bieden. Op het moment is een parcours bouwen helemaal favoriet. Lekker springen en gek doen. Ook kleuren en kleien doen ze graag. Samen bouwen met de duplo is ook leuk.

Ze hebben het hier echt nodig om 2x per dag naar buiten te gaan. Een hele ochtend of middag binnen trekken ze niet (en ik ook niet haha) Dan worden ze enorm verveeld en tikt de tijd zo langzaam voorbij..

Ik heb wel een man, maar woon op 200km afstand van mijn familie dus ik heb hier ook weinig tot geen contacten en geen echte vriendinnen waar ik langs kan. Wat dat betreft sta ik er ook wel 'alleen' voor. Ik kan niet zomaar overal koffie gaan drinken, dus is het op het moment maar gewoon 2x per dag naar de speeltuin nu alle winkels dicht zijn...
 
Terug
Bovenaan