Bezoek zieke overgrootmoeder

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in onze situatie en heb advies nodig.</p><p>De oma van mijn vriend ligt op sterven in een hospice. In de 14 jaar dat ik samen ben met mijn vriend heeft hij haar maar 2 keer gezien. Ik zelf heb haar ooit 1 keer gezien op een familiefeest maar nooit gesproken. Ze woont op twee uur rijden van ons vandaan. Wij hebben twee zoontjes van 3,5 en 6 maanden. </p><p>Mijn vriend is naar zijn oma toe gegaan om afscheid te nemen. Hij heeft foto’s meegenomen en filmpjes van haar achterkleinkinderen. Dit vond ze erg leuk. <br />Nu gaat het tegen alle verwachtingen ij toch weer iets beter met haar. Ze heeft nu aangegeven dat ze graag nog een keer alle kleinkinderen en achterkleinkinderen wil zien. Dit is ons dilemma. We weten niet zo goed hoe we hiermee om moeten gaan.</p><p>Onze kinderen hebben hun overgrootmoeder  nog nooit gezien. Met onze jongste van 6 maanden is het hoogstens een onderneming om op 1 dag 4 uur te rijden voor een bezoekje van misschien 20 minuten. Dat is het probleem niet en willen we natuurlijk doen als zij dit graag wil. We vragen ons alleen af waar we goed aan doen met onze peuter. Hij kent haar niet en wordt geconfronteerd met iemand die erg ziek is (en er ook zo uit ziet door vele blauwe plekken). Ons gevoel zegt dat we hem hier niet mee willen belasten. Vorige week werd hij geconfronteerd met mijn vader (zijn opa) die op bed lag met rugpijn. Dit vond hij erg spannend om naar toe te moeten en opa zo in bed te zien. Hier komt onze zorg vandaan.</p><p>We krijgen ook berichten dat de rest van de familie graag wil dat we dit doen (we hoorden via via dat men boos is dat zijn overgrootmoeder de achterkleinkinderen nog niet had gezien). Hierdoor voelen we wel een druk en willen we niet zomaar het besluit nemen om het niet te doen. We willen door de druk echter ook niet het besluit nemen het wel te doen terwijl dit voor onze peuter iets is waar we hem eigenlijk niet mee willen belasten.</p><p>Wat zouden jullie in deze situatie doen?</p>
 
Wat een vervelende situatie. Ik kan mij goed voorstellen hoe je je voelt. Zelf ben ik een pleaser en zou dan snel geneigd zijn om het wel te doen, echter in dit geval zou ik niet gaan. In ieder geval niet met je peuter, als hij daar mogelijk wat last van krijgt. Zoals je aangeeft is er vrijwel nooit contact geweest, dus als het nu niet goed voelt zou ik het niet doen omdat anderen dat wel van jullie verwachten. Een optie zou kunnen zijn om je vriend met je jongste nog eens langs te laten gaan. Dan heb je een beetje een middenweg waar jullie misschien allemaal tevreden mee zijn. Succes met het nemen van je beslissing.
 
Tja ik snap dat je er niet op zit te wachten. Maar in zo’n geval zal ik toch gaan. Je zoontje kan je voorbereiden door te vertellen dat je oma gaat bezoeken die heel ziek is, in bed ligt etc. Eventueel boekje van de bieb erover lezen. Ziek zijn/dood hoort ook bij het leven. Als ik kijk naar mijn zoon van die leeftijd kan je veel duidelijk maken mbv tekenen en erover te vertellen. Eventueel je bezoek combineren aan een leuker uitstapje in de buurt. Sterkte!
 
Ik snap dat dit best veel van jullie vraagt, zeker gezien de niet hele hechte band die jullie hebben.
Wat betreft belasting van jullie zoontje; als jullie er zelf relaxed over blijven, beschadigt dit hem niet. Sterker nog; hij leert op deze manier dan oud worden en doodgaan bij het leven hoort en dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Dit vraagt van jullie als ouder dat je het voor hem niet te groot maakt. Kondig aan wat er gaat gebeuren, maak er iets gezelligs van door Bv iets lekker te eten of te drinken. Dan is het juist een hele leerzame ervaring!
Sterkte :)
 
Mijn schoonvader was ook stervende. Hij was heel mager geworden en onwijs bleek. We hebben de kinderen wel meegenomen. Ik snap best dat iemand die stervende is (of onwijs ziek) graag nog iedereen wil zien.
De kinderen hebben er niets aan overgehouden. Alleen dat opa ziek was en uiteindelijk in dat ziekenhuis is overleden. Zo leren ze dat de dood ook bij het leven hoort.
 
Is er in de buurt niet iets waar je het mee kunt combineren? Dierentuin, zwembad, kinderboerderij? Maak er een leuk uitje van, bereid je zoon voor op zieke oma (en daarna gaan we…) en maak het ook voor jezelf niet te groot? Ik snap dat je er helemaal geen zin in hebt, ook niet inziet waarom dit nog zou moeten; maar in dit geval zou ik echt denken ‘haar laatste wens’ en die ene ochtend weegt echt niet op tegen nog jaren gedoe in de familie..
 
Ik zou zeker wel gaan. Zou het niet over mijn hart verkrijgen om een oude stervende oma nee te verkopen op haar laatste wens. Denk niet dat het je zoontje zal schaden. Ziekte en dood hoort bij het leven en zal hij wel vaker mee gaan maken. Zou het niet te groot maken. Gewoon we gaan bij oma op bezoek en ze is heel oud en ligt daarom in bed. Bezoekje niet te lang maken en daarna iets leuks gaan doen in de buurt. Dierentuin ofzo, zodat je de dag leuk afsluit
 
Terug
Bovenaan