bezorgde moeder: peuterpuberen, zindelijkheid, diarree en Berg???

Het is veel maar graag zou ik jullie mening/ervaring weten over de volgende zaakjes. Mijn dochtertje van 2,4 jaar pubert bij het leven. Ze luistert absoluut niet. Straffen op wat voor manier dan ook heeft geen enkel effect. Als ik, bijvoorbeeld, zeg dat ze niet aan de DVD moet zitten dan kijkt ze mij aan, lacht ze en intussen toch nog de DVD pakken. Alsof ze wil zeggen: "je kan me wat". Het vreet energie en is zo vemoeiend. Dit is echt niet leuk meer. Zelf op visite gaan met haar is zo lastig. Ze zit overal aan, luistert voor geen meter en heeft gewoon lak aan mamma. En om nou altijd straf te moeten geven of kwaad te moeten worden vind ik zo vervelend. Ik ben nl een beetje bang dat dit voor later ook onze band kan verstoren. Maarja, toelaten is ook zo wat. En negeren...? Dat houdt ik echt niet vol als ze al een kwartier loop te jengelen en te huilen om die "planna" (banaan)

Herkennen jullie dit? Een vriend van ons zegt dat het bij die leeftijd hoort en dat het wel overgaat. Nou daar heb ik weinig vetrouwen in En is dit nou typisch iets voor meisjes?

Ze  heeft ook  al een lange tijd van die plekken op haar hoofdhuis die lijken op geelige/cremekleurige korstjes. Ze zijn schilferig. Ze zitten ook bij de haargrens. Soms haal ik ze weg maar ze komen altijd wel terug. Ze jeuken denk ik niet want ik merk niks aan haar. Ik ben al eens naar de huisarts geweest maar die zegt dat het niet ernstig is en dan het wel overgaat en dat wanneer ze er jeuk van zou krijgen en ze kale plekken zou krijgen dat ik dan maar weer langst moest komen. . Ik heb juist de indruk dat het meer wordt. Weet iemand wat dit is. Is het nog berg ofzo. Als babytje zag ik het ook wel eens. Omdat ze als baby en nu ook een flinke bos met haar had vindt ik het vervelend om olie er op te doen. Ik weet eigenlijk niet of dat wel goed is.

OOk heeft mijn kleine meid al heel lang dunne poep. Soms is het wat vaster. Ik heb al van alles geprobeerd maar het blijft vaak dun. Is dit normaal?

Het plassen op het potje of de toillet gaat op zich goed, dat heeft ze door, dat is het probleem niet. Het probleem zit hem vooral in het volgende. Ik heb voor haar een plas en poepkalender gemaakt. Bij ieder plasje of poepje kreeg ze een stikkertje: het zogenaamde belonen. En nu weet ik niet of ik daar nu spijt van moet hebben. In het begin werkte het goed. Hoevaak ze nu wel niet zegt dat ze moet plassen, dan gaan wij naar de toillet en dan hoeft ze niet maar roept ze alleen maar om het plaatje. Volop oorlog in de toillet als ik haar er dan mee uit wil nemen en dan zeg dat ze alleen een plaatje krijgt als ze plast. Dit beloningssysteem werkt voor mij juist averechts.

Ook zonder dat het om het plaatje gaat geeft ze aan dat ze moet plassen en eenmaal op de toillet hoeft ze helemaal niet. Dan roept ze weer: "Nee niet plassen", en dan gaat ze andere dingen doen maar ik krijg ze de toillet niet uit. Dit gebeurt zovaak op een uur dat ik gewoon niet weet of ze nu echt moet plassen of niet als ze zegt dat ze moet plassen. Als ik dan na de zoveelste keer vragen van haar zeg: nee, je hoeft niet te plassen, dan blijkt ze dan dus wel geplast of gepoept te hebben.

Hoevaak ik, ook als ik ergens op visite ben, wel niet voor niks naar de toillet ga met haar. Van de 10 x hoeft ze maar twee keer te plassen en die overige acht hoeft ze gewoon niet, dan mag ik nog niet eens aan haar komen. Laat staan dat ik de broek naar beneden krijg. Ik kan hier toch niet elke keer aan toegeven?

Je ziet een heleboel dingetjes waar ik toch een beetje mee zit. Ik kijk uit naar jullie reacties.

Groetjes Peggy
 
Hoi Peggy,

Ik herken een aantal van jouw problemen. Mijn dochtertje is in juli twee geworden en is ook regelmatig echt een katje. Als ze haar zinnetje niet krijgt, gaat ze lekker hard gillen. Ik vind het ook lastig om hier de juiste weg in te vinden: negeren, boos worden? Ik probeer negatief gedrag zoveel mogelijk te negeren en als het echt te gek wordt dan gaat ze de hoek in. Bij ons in de buurt wordt regelmatig een korte cursus (3 x  2 uur) gegeven met de titel "Peuter lief, soms lastig". Hier heb ik me met een aantal vriendinnen voor opgegeven. Ik hoop hier goede tips op te doen.

Mijn dochtertje heeft ook last van bruine schilfers op haar hoofdhuid. Volgens het consultatiebureau is dit inderdaad berg en gaat het vanzelf weer weg. Als baby heeft ze er echter nooit last van gehad. Volgens de arts van het cb-bureau komt het vaak voor dat kindjes hier in de zomer last van krijgen in verband met het dan vaak warme weer. We hebben onze dochter voor de zon regelmatig een petje of bandana op gedaan, dit zou een oorzaak kunnen zijn. Volgens de arts gaat het vanzelf weer weg.

Mijn dochter is nog niet zindelijk, ze heeft al wel een paar keer op het potje geplast maar ze gaat er alleen op zitten als ze er zelf zin in heeft. Heb jij misschien nog tips voor zindelijkheidstraining?

 
Hi Sanneke,

Tips voor zindelijkheidtraining heb ik niet voor je. Zoals ik al aangaf, ik ben daarin de weg een beetje kwijt. Ik beloonde ze met een stikkertje als ze geplast of gepoept had maar alleen daarvoor al wilde ze naar de wc zonder te plassen. Wanneer het weer goed weer gaat worden, en dat duurt nu wel weer even, en ze is dan nog niet echt zindelijk dan wil ik ze wel in haar blote kontje laten lopen. Wel probeer ik haar elke keer als ze uit bed komt of wanneer ze naar bed gaat te laten plassen.

Ook ik heb een cursus gevolgd: "Praten over peuters". Heel leerzaam maar nu ik er zelf toch meer mee te maken krijg gaat het allemaal niet zo simpel. Ik heb gelukkig daar wel contacten aan overgehouden waarmee ik mail over de kids maar toch blijf ik vaak onzeker in het "opvoeden". Vandaag kwam ik bij de AH het boek van Jo Frost tegen: Supernanny. Ik heb het gekocht in de hoop daarmee uit de voeten te kunnen.

Groetjes Peggy
 
hallo,
myn oudste word eind oktober drie,
hy is nog niet zindelyk,maar volgens een vriendin van me,
die twee kinderen zindelyk kreeg,een jongen en een meisje,
helpt het als je dat beloningsysteem weghaalt by het toiletgebeuren
dus wanneer ze hebben geplast én nadat ze hun handjes hebben gewassen
afgedroogd enz. dan geef je een sticker en na (bepaal je zelf natuurlyk)
vyf   stickers vertel je hen,kryg je een cadeautje,(ballon,fluitje,...)
by rik schynt het te werken,hy blyft nu mooi zitten op het potje terwyl
hy anders er totaal geen oog voor had!
en over dat puberen,het is echt de leeftyd hoor en het betert maar
langzaam,ik zorg altyd dat ik door myn knieen ga (hun ooghoogte)
 en rustig duidelyk zeg wat ik van hem verwacht en als hy
het echt te bont maakt moet hy (byna drie minuten,want het is één minuut per jaar)
en hy is drie..op een bepaalde plek blyven zitten
(afhankelyk van waar ik ben)een muur, hoekje,een traptrede..
dat helpt by hem goed,misschien een tip?
groetjes,anne
 
Hi,

Straffen heeft echt wel effect, maar je moet het wel een tijd volhouden!!!! Dus niet de ene week in het halletje zetten, de andere week alleen stevig toespreken en weer een andere week weer wat anders.....

Het straf hoekje/halletje/stoel etc. helpt echt. In het begin staan ze er te lachen.... (reactie uitlokken) maar zolang jij niet reageert en gewoon de tijd volmaakt die ze daar moet staan, leert ze dat snel af. Jij kan ondertussen (overdreven) gezellig doen (kortom ze krijgt het gevoel dat ze wat mist) en ze vindt die strafplek echt niet meer leuk!!!! Maar, je moet het wel een tijd volhouden. Heel consequent op dezelfde plek en met dezelfde woorden. Eén keer waarschuwen (meerdere keren waarschuwen = meerdere keren aandacht voor het negatieve gedrag), niet luisteren, op strafplek. Komt ze er zelf vandaan, woordeloos oppakken en terug zetten en de tijd gaat opnieuw in.

Ik vond straffen bij mijn eerste ook moeilijk, maar had door mijn werk al wel gezien dat het de beste manier was.... Als je niet straft, word je zelf steeds geïrriteerder en dat voelt ze..... Kinderen zoeken hun grenzen, als ze geen grenzen krijgen voelen ze zich niet gewaardeerd.

Naast het straffen (wat dus geen extra aandacht oplevert) geef je juist extra aandacht voor hetgeen wat goed gaat. Probeer goed te kijken naar je kind en geef oprechte complimenten over wat ze goed doet. Zo leert ze dat goed doen, veel aandacht oplevert, en stout doen geen aandacht en zelfs een x-aantal minuten stilzitten oplevert......

Zo te horen is de zindelijkheidstraining ook een aandachtsmiddel geworden.... Zet haar anders een paar dagen ieder uur een keer op de wc/potje. Alleen veel aandacht geven als ze er ook daadwerkelijk wat op doet. Absoluut zonder aandacht weer aankleden als ze er niks op doet. Misschien alleen zeggen, jammer volgende keer beter. Gaat ze zich aanstellen of drama maken, 1x waarschuwen en dan naar strafplek.

Ja je bent dan even een paar dagen echt een politieagent. Maar zodra ze doorheeft dat ze na 1x waarschuwen echt apart gezet wordt, hoef je op een gegeven moment vaker alleen maar te waarschuwen.....

Die berg is een lastig iets. Mijn oudste dochter had het ook zo erg en ook een mooie bos met haar!!! Maar als je het niet regelmatig weghaalt verstikt het de hoofdhuid en wordt het haar steeds dunner (was bij onze dochter zo en de kapper gaf mij dit antwoord). Dus dan toch maar een aantal keer met olie insmeren en voorzichtig uitkammen.... Je haalt dan ook heel veel haren weg, maar als de huid eenmaal schoon is, groeit dat ook vrij snel weer bij.

Ik heb nu drie dochters waarvan de oudste 6 jaar en de middelste 3 jaar (jongste 12 weken), juist door mijn dochters duidelijke grenzen aan te geven en consequent te handelen, zijn het nu twee fantastische meiden die ik echt overal mee naar toe kan nemen!!!! Ze weten tot hoever ze kunnen gaan en ze staan nu misschien 1x per maand in het halletje (ze proberen je af en toe nog uit), ze zijn lief voor elkaar en voor ons. De sfeer in huis is heel gemoedelijk.

Succes, groetjes Nynke
 
Oja, je had nog een vraag over de ontlasting. Mijn dochters hebben vaste ontlasting. Niet te hard, maar juist smeuïg (zachter dan volwassen ontlasting maar wel duidelijke structuur).

Ik weet niet wat ze normaal eet, maar vezelrijke voeding (bruin brood, volkoren producten, fruit) is goed voor de darmen.

Als ze al zo gezond eet, zou ik toch even langs de huisarts. Kan zijn dat ze een bepaalde bacterie in haar darmpjes heeft, maar kan ook een voedselintolerantie zijn.... Neem anders een deel van de ontlasting mee, kunnen ze het op kweek zetten mocht dat nodig zijn.

Groetjes
 
Over het peuterpuberen kan ik alleen maar zeggen: consequent zijn, en veel geduld hebben. En straffen heeft bij ons geen effect gehad op de relatie met de kinderen. Ik geloof zelf dat kinderen zich juist beter voelen bij duidelijke regels en de consequenties van negatief gedrag. Bij ons was er 1 waarschuwing, dan naar de gang. En al heb je in het begin het idee dat ze de hele dag op de gang staan, het werkt echt! Onze oudste is net 3 en is al heel lang niet op de gang geweest (wel nog af en toe een waarschuwing, en bij de jongste (wordt 2 in november) is het nog maar een paar keer nodig geweest.
Het hoort er inderdaad bij, maar gaat ook weer over. En de oudste is nu op een leeftijd dat we afspraken kunnen maken, en hem kunnen voorbereiden op wat we gaan doen (bijv. met naar bed gaan: we gaan naar boven, pyjama aan, tanden poetsen, handen wassen, spelletje doen/puzzeltjemaken, boekje lezen, beetje water en slapen).Werkt super!
Over de berg: ik heb Zarqa shampoo gebruikt bij de jongste en na een paar weken was het echt helemaal verdwenen. Daarna ben ik overgegaan op SebaMed, vind ik wat milder dan Zwitsal e.d. Ik heb de Zarqa gekocht bij de DA. Er is (zag ik later) ook nog iets van Zarqa speciaal tegen berg, maar ik heb gewoon de shampoo gebruikt.
Succes!
 
Terug
Bovenaan