Bezorgde moeder.

<p style="text-align: center;">Hallo iedereen, Een bezorgde moeder hier. Onze dochter van 3 jaar is een verlegen meisje ( heeft ze van haar moeder) mijn dochter kan heel goed praten, doet dit ook tegen bekenden, ze vind het eng ( denk ik..) om tegen onbekende mensen te praten, dit doet ze dan ook niet. Ze gaat 2 x in de week naar de gastouder daar praat ze tegen de leidster als ze 1 op 1 is wel goed, maar als iedereen erbij is niet. Tegen kinderen praat ze wel gewoon, ze staat niet vooraan maar speelt wel met kindjes. iemand hier ervaring mee?</p>
 
Ik zou me niet te druk maken. Iedereen ontwikkelt zich inderdaad op zijn of haar eigen manier. Kijk gewoon hoe je haar het beste kan ondersteunen. Mijn zoontje van drie doet precies hetzelfde, hij praat alleen bij mensen bij wie hij op zijn gemak is. Hij kan heel goed praten. Hij benoemd het zelf ook als er mensen komen die hij minder goed kent of geen klik mee heeft dat hij dan niet gaat praten. Wij laten hem gewoon, hij komt meestal vanzelf los. En vaak genoeg ook niet. Komt vanzelf, ze zijn nog veel te jong om je zorgen te maken, wat ik eerder al zei, probeer haar te ondersteunen op een manier die zij fijn vindt.
 
Van wat ik hoor klinkt het totaal niet als autisme, maar ik kan haar natuurlijk niet zien. Het verlegen zijn en niet praten tegen onbekenden is niet een criteria in ieder geval. Echter zal er een reden zijn waarom het knaagt, praat anders met een deskundige erover. Al is het om even je zorgen te kunnen uitten. Wellicht zijn er simpele oefeningen om haar te helpen of is dit iets wat gewoon bij haar leeftijd en ontwikkeling hoort.
 
Klinkt inderdaad als iets wat nog normaal is. Als het zo blijft en ze houdt er last van, zou het kunnen dat het selectief mutisme is ipv autisme. Kijk maar eens op http://www.spreektvoorzich.nl. Alleen spreken die kindjes vaak ook niet met andere kindjes. Is overigens goed te behandelen ook, maar op de leeftijd van je dochter is er ook nog veel kans dat behandeling niet nodig is en het vanzelf beter wordt. Stimuleer haar door haar vertrouwen te geven in zichzelf en niet te dwingen of er heel veel nadruk op te leggen als ze wel spreekt.
 
Mag ik vragen waarom autisme door je hoofd spookt?
Ik vind dit namelijk echt geen vreemd gedrag. Ben zelf kleuterjuf geweest van de instroomgroep. De meeste leerlingen moesten wennen en praatten in het begin echt niet. Een jongentje heeft zelfs 3 maanden lang, 2 dagen in de week gekeken naar andere kinderen. Als ik met hem alleen was, praatte hij honderd uit. Inmiddels zit hij in groep 3 en is helemaal gewend, niets geen probleem of autisme.
Als je wel bang bent voor autisme of dat er iets is, kun je via het CB ook vragen naar speltherapie o.i.d.
 
Toevallig net op het consultatiebureau geweest en toen kwam de oudste ter sprake die in september 3 word  
Hij had lang moeite met het wennen op het kdv  en was vaak verdrietig daar en heel stil .
Nu gaat het gelukkig wel goed .
Die mevrouw gaf ook aan dat dat helemaal niet erg is . En het niet goed zou zijn als iedereen haantje de voorste  zou zijn. En dat elk kind zich eigen anders ontwikkelt. 
En je niet bang hoeft te zijn dat als ze nu verlegen is ze dat later ook is en bijv niet voor  haar zelf durft op te komen. 
Dat komt allemaal wel ?
 
Terug
Bovenaan