Biefstuk rose

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik biefstuk gegeten wat nog niet helemaal doorbakken was. Het was nog iets roze van binnen maar wel goed heet. Is dit dan nog gevaarlijk? Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?

Groetjes, Nathalie

hoi,
zover ik weet moet ie wel echt eel goed doorbakken zijn dus niet rose en heet mar helemaal dorogebakken, of het kwaad kan zal de tijd uitwijzen, de kans ik erg klein, dus maak je maar niet al te druk, dat helpt ook niet echt, maar beter geen licht of halfdoorbakken vlees eten ook al is het goed warm...

gr brenda

Je moet er wel mee uitkijken. Het kan inderdaad een keer gebeuren, zal niet van die ene keer mis gaan denk ik. Maar hierna wel heel goed opletten.

Groeten Titiana

Hoi Natalie,
ten eerste: was het lekker? (dat vroeg mijn VK ook aan nij toen ik vertelde dat ik een lekkere rode tartaar ophad voordat ik wist dat ik zwanger was!...)
Ik zou alleen voortaan wel alleen doorbakken vlees eten omdat je door het eten van rauw vlees besmet kunt worden met toxoplasmose, een parasiet die voor volwassenen niet zoveel kwaad kan (je kunt er lichte griepverschijnselen van krijgen) maar voor je ongeboren kindje is het gewoon gevaarlijker. Beter even wachten tot na de bevalling dus, toen kreeg ik zelf ook meteen de hele week biefstuk, de een na de ander kwam met biefstuk aanzetten!! Groetjes, Jojanneke.

Ik zou me er niet al te druk om maken. Tuurlijk een volgende keer liever niet eten. Maar in principe is het zo als je eenmaal toxoplasmose hebt gehad krijg je het daarna niet nog een keer. Ik neem aan dat je voor je zwanger was ook geregeld rose biefstuk, carpaccio, filet americain, rosbief etc hebt gegeten. Dus de kans is groot dat je ooit al een keer toxoplasmose hebt gehad voor je zwanger was. Mocht je het daar niet van hebben opgelopen, dan moet je maar zo denken: dan is de kans dat je het nu wel krijgt ook heel erg klein.

gr cc

Of het vlees al dan niet gekeurd is heeft er niks mee te maken. Als vlees niet helemaal gaar is loop je een (klein) risico op toxoplasmose. Gewoon niet doen dus!
Helaas testen ze je in Nederland niet op toxoplasmose, zodat je rustig biefstuk rose kunt eten, want als je al een keer besmet bent geweest met tosoplasmose ben je voortaan resistent. In Duitsland word je hier standaard op getest.

Maar goed, het risico is niet zo erg groot, maar het keuren van het vlees heeft er niets mee te maken!

Ink

Terug
Bovenaan