Nou, ik had moederdag gister iets anders voorgesteld.
Had ik ineens een positieve test in handen (had een voorgevoel, dacht nou, nou even testen en door, not)

Onze wereld staat nu even op zn kop.

Kleine inleiding. Over nummer 1 hebben wij een aardige tijd gedaan. Dus snappen niet dat dit zo ineens gebeurd.
Maargoed, daarna hebben we al een jaar een beetje problemen. Schommelende gevoelens. De liefde is er, maar vooral mijn vriend moet ontzettend wennen aan de nieuwe gezinssamenstelling.

Nu die positieve test is handen is, zitten we even met onze handen in het haar. Mijn vriend zegt heel duidelijk, ik wil dit niet, hoe gaan we dit in godsnaam aan mensen vertellen. Ik ben er niet uit. Ik vind het vooral allemaal erg onwerkelijk.

(Voor de mensen die al een lange tijd bezig zijn en denken, wees blij dat je zwanger bent/kan worden, ik ken jullie gevoel, heb ook aan die kant gestaan, maar je wil een kindje wel met alle liefde op de wereld zetten)
 
Wat een spelfouten. Typ ik weer veel te snel
* Niet gepland zwanger van de 2e
 
Sidenote, mijn dochter is 1.5jaar
 
oh wat lastig Kim, ik zou het eerst even bij jullie beide laten bezinken. Wellicht veranderd jullie gevoel als je even wat tijd hebt genomen. 
Probeer er over een tijdje even samen rustig over te praten zonder naar elkaar verwijten te maken of iets dergelijks. jullie beide gevoelens mogen er natuurlijk zijn. 
heel veel succes komende tijd. 
 
Dat: hoe gaan we dat aan anderen vertellen even opzij zetten. Komt echt op de laatste plaats.
Wat wil jij?
En jullie hebben blijkbaar moeite je weg te vinden als gezin. Is daar een oplossing voor? (Los van nog een kind erbij.) Zoiets als therapie of wellicht gewoon meer oppas en daardoor meer tijd voor elkaar/ voor jezelf?Ander soort werk? (Meer voldoening of meer vrije tijd overhouden.)
Uitpraten waarom de realiteit tegenvalt.
 
Sterk dat je dit opschrijft! 
Zo'n 3,5 jaar geleden zat ik in een vergelijkbare situatie. We hadden net (3 maanden ervoor) een zoon gekregen, de wereld stond op zijn kop en moesten ontzettend wennen aan de nieuwe gezinssamenstelling. En ook ik was ineens weer zwanger. We waren dom geweest, hadden er niet bij nagedacht. Maar in our defense, het was de eerste keer weer na de bevalling en het was allemaal ook een beetje "let's get it over with" (omdat we hoopten dat de seks na die eerste keer weer natuurlijker zou gaan - we bleven het maar uitstellen). 
Naast het moeten wennen aan het zijn van ouders was onze relatie ook niet hetzelfde (understatement). Ik zat tegen een depressie aan, had vlak voor mijn verlof een nare ervaring met mijn werkgever die mijn promotie introk en ik wilde daar dus ook weg. En onze zoon huilde ontzettend veel, met name overdag. Mijn partner moest erg wennen aan het vader zijn, niet perse aan onze zoon zelf maar meer aan de verantwoordelijkheid en het feit dat we alles met elkaar moesten afstemmen (dat als hij weg wilde een avond ik dus thuis moest zijn en vice versa). Al met al een zeer hectische tijd en toen dus die positieve test.
Ik had altijd gedacht wel twee kinderen te willen, en ook dat ik wel weer na een jaar zwanger zou willen zijn - tot ik een kind kreeg en de ervaring had en er echt niet aan moest denken. Maar ja.. het niet houden vond ik ook weer zo'n keuze, vooral als je dan binnen een jaar het alsnog blijkt te willen (little did I know..).
Ik heb uiteindelijk vrij snel contact opgenomen met een abortuskliniek hier in de buurt. Een afspraak gehad, gesprek, twijfelde toen toch en ben weer naar huis gegaan. Maar uiteindelijk concludeerde ik dat het voor ons, maar met name voor mezelf, de beste keuze was het niet te houden. Heb met 9 weken een currettage gehad. Ik was hier op het moment van doen zo'n 80% zeker van, 20% in mij zei nog dat ik het ergens had willen houden en niet wist hoe ik me hierover in de toekomst zou voelen.
Ik kan nu, ruim 3 jaar later, nog steeds zeggen dat dit de beste keuze was voor ons op dat moment. Ik weet niet of wij als koppel het 'overleefd' hadden als we die tweede gekregen hadden. Ik weet bijna zeker dat ik in een depressie terechtgekomen was, die ik nu net heb weten te ontwijken. We zijn na die abortus nog wel door een dal gegaan in onze relatie, dat vereiste echt aandacht en focus maar we zijn inmiddels wat jaren verder en hebben heel goed onze weg met elkaar en ons gezin gevonden (maar dit kostte écht tijd en aandacht). De wens voor een tweede leek nooit te komen en we hadden er allebei vrede mee, tot 6 maanden geleden. Nu zou een tweede heel welkom zijn. 
Dit bericht is niet bedoeld om je richting een abortus te praten, integendeel. Er is in die zin geen foute of goede keuze, maar het is wel een heel persoonlijke. Ik denk wel dat het belangrijk is om jezelf de tijd te geven om uit te vinden wat voor jou/jullie de juiste keuze is. Praat veel met elkaar erover. Schrijf beiden jullie (persoonlijke) afwegingen op waarom het wel/niet zou willen nu een tweede te krijgen. Sta jezelf ook toe om alle redenen die in je op komen op te schrijven. Voor buitenstaanders is het altijd makkelijk oordelen (dat "een baan minder belangrijk is dan een gezin" bijvoorbeeld, wat tegen mij wel gezegd werd), maar ik denk dat alles in persoonlijke situaties altijd veel genuanceerder ligt. Je hele leven is een evenwicht en je moet zien hoe je in balans blijft. Als jij / jullie het idee hebben dat een tweede kind het op dit moment wankele evenwicht verstoort, is dat een valide argument. Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het vooral je partner is die dit zo ziet en dat het voor jou wel een grote wens is die in vervulling gaat, dat kan ik niet opmaken uit je post. Probeer ook met je partner te kijken hoe hij erin staat mocht jij het wel willen houden (mijn partner had ook duidelijk de voorkeur het op dat moment niet te willen, maar gaf wel aan dat hij mij steunde in de keuze dus als ik het wilde houden, hij daar natuurlijk geen probleem van zou maken).
Het is super lastig, ik wens je heel veel sterkte en succes. Ik zou je willen feliciteren, maar dat is misschien niet helemaal gepast - dus neem die felicitatie aan als je het gevoel is dat die op z'n plek is :).
 
Ik heb in oktober vorig jaar voor eenzelfde situatie gestaan. Ons zoontje was 10 maanden en ik had een positieve test in handen. 
Ook wij hadden over de eerste lang gedaan, dus dachten bij de tweede; we zien het wel.. toch was het een shock dat het zo snel raak was want mijn cyclus was onwijs onregelmatig. We zijn allebei heel verdrietig, bang en zelfs in paniek geweest, want hoe gaan we dit doen? Ook abortus is door m'n hoofd geschoten,
toch kwam er op een gegeven moment een gevoel van rust en vertrouwen, dit gaan we doen! 


bij ons is het helaas in december mis gegaan, maar het heeft wel het vuurtje voor een tweede kindje aangewakkerd. Ik was toen heel bang dat het een derde keer weer heel lang zou duren en dat dit dus emotioneel zwaar zou gaan worden. Gelukkig was dat niet zo en ben ik inmiddels zwanger van de tweede en zal ons zoontje 23 maanden zijn als de tweede wordt geboren. Het is pittig, zwanger met een dreumes maar het lijkt me ook zo leuk dat ze met elkaar opgroeien.
Al snap ik ook dat je twijfelt of je het wil houden en of het wel goed gaat komen. Denk er goed over na. Hoe zou je je voelen als je over een jaar wel weer voor een tweede wil gaan en het blijkt dan niet zo makkelijk te gaan.. 
 
Terug
Bovenaan