bij 1e borstvoeding niet goed bevallen bij 2de flesvoeding

A

Anoniem

Guest
hallo

toen ik zwanger was van mijn zoontje Justin  wou ik echt wel borstvoeding gaan geven en ook werdt je er heel erg naar aangespoord om te geven ik heb het anderhalve week gegeven ik vond het wel mooi   maar halve wegen kreeg ik een tepel kloof die dus behoorlijk zeer deed waardoor ik hem heel moeilijk kon aanleggen vervolgens liep dat uit op een borstontstekening  aangezien ik zoveel borstvoeding had en het niet meer kwijt kon ik had al een paar dagen aan de zijkant van me borst een rode plek     hard zeer heel warm   waar volgens de lactatiekundige was er niks aan de hand   niemand die kwam kijken   s'ochtens kom ik uit bed neem de tempratuur op en heb 39 graden koorts maar voelde me nog wel goed    nou anderhalf uur later lag ik met 41 graden koorts op bed ben nog nooit zo ziek geweest nou dan denk je dat stuwing zeer doet   dit was wel heel erg pijnlijk   maargoed gewoon borstvoeding geven wandje kindheeft ook honger en je kunt niet gelijk stoppen   dat moet je zowiezo een week afbouwen    

ik was na goed 2 dagen toch wel weer wat beter en jouw hoor   toen begon me 2de borst te spelen  en weer lag ik 3 dagen op bed doodziek gelukkig had mijn man net die week vrij wand ik kon niks hij moest alles doen van de kleine brengen tot halen na de borst

achteraf   baalde ik er heel erg van me bevaling was zwaar 42 uur geduurd   heb heel erg last gehad van de hechtingen die waren te strak gezet   en toen tot 2 x aantoe een borst ontsteking  

nu bij de 2de wangerschap  vroeg een stagiere wat ik wou gaan geven   dus ik zei flesvoeding ja maar mevrouw   borstvoeding is wel beter voor het kind en ik zou er nog over nadenken       dus ik zeg dat kan best wel zijn maar noem is de nadelen op van borst voeding   wand die heb ik bijna allemaal gehad en dat heeft me anderhalve week gekost om van me kind te genieten

zijn er moeders die ook een borst ontsteking hebben gehad en wat doen jullie dit keer
 ook voor dames die borst voeding gaan geven   ik wil jullie niet weerhouden ervan wand het is het beste voor jekind maar ook flesvoeding is heel goed tegenwoordig   en als je borstvoeding gaat geven vraag een boekje aan met de nadelen ervan   dat als je iets merkt dat je er misschien nog op tijd bij bent voordat je anderhalve week met 41 graden koorts op bed ligt

groetjes soraya moeder van justin 14 maanden en 18 weken zwanger van de 2de

Hoi Soraya,
Dat is niet niks joh, wat jij hebt meegemaakt . Van een borstontsteking kun je inderdaad erg ziek zijn, ik kan me voorstellen dat je dát niet nog eens wilt meemaken. Waar ik eigenlijk best wel van schrik is jouw ervaring met de lactatiekundige. Bij een kraamverzorgende zouden al alarmbellen moeten gaan rinkelen bij het horen van de klachten die jij had, laat staan bij een lactatiekundige. Van een lactatiekundige mag je echt verwachten dat deze direct reageert op klachten die kunnen wijzen op een borstontsteking en de juiste informatie en tips geeft waarmee je de klachten kunt beperken of het herstel kunt bespoedigen. Weet je zeker dat je destijds een echte lactatiekundige hebt getroffen? Adressen van vrijgevestigde lactatiekundigen zijn te vinden op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl .

Je geeft aan dat je eerst een tepelkloof kreeg, wat het aanleggen bemoeilijkte en waardoor de borst steeds vol bleef met melk; een borstontsteking volgde.
Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en zeker geen kloven op te leveren.  Tepelkloven ontstaan vaak doordat de baby niet goed is aangelegd. Hij heeft misschien alleen de tepel in zijn mondje (en dus niet de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof), heeft zijn tong niet over zijn onderkaak of zuigt op zijn onderlip. Ook de houding van de moeder tijdens het voeden is belangrijk om ervoor te zorgen dat de baby de borst goed in zijn mondje heeft.
Pijn tijdens het voeden en zeker tepelkloven wijzen erop dat er iets niet goed gaat. Het is dan heel belangrijk om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen (vaak het aanleggen) en waar nodig te veranderen.

Er zijn twee soorten borstontsteking: een steriele (dus zonder wondjes/kloofjes)  en een bacteriële (met wondjes/kloofjes)  ontsteking. Een steriele borstontsteking is vaak goed te genezen door een goed borstvoedingbeleid toe te passen (goed aanleggen, vaak genoeg aanleggen, lang genoeg aanleggen, bedrust nemen). Medicijnen zijn in eerste instantie niet nodig. Als de koorts na een dag niet is afgenomen, dan is het verstandig om een huisarts te raadplegen. Wanneer er sprake is van wondjes/kloofjes en een bacteriële borstontsteking dus een mogelijkheid is, is het aan te raden om direct een huisarts in te schakelen. Daarnaast is het wederom essentieel om een goed borstvoedingsbeleid te voeren.

De kern van het verhaal is eigenlijk, dat problemen als tepelkloven, verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking te voorkomen zijn door een goed borstvoedingsbeleid te voeren. Het scheelt vaak al heel veel als je zelf goed bent geïnformeerd. Dat geeft je zelfvertrouwen en het vergroot je zelfredzaamheid. Met de juiste, volledige informatie ben je in staat om eventuele problemen tijdig te (h)erkennen en op te lossen.

Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten bij te wonen, die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Aan je keuzes kan ik niks afdoen, je bent vrij om zelf te beslissen wat je wel of niet gaat doen. Voel je daarom ook vrij om de bijeenkomsten bij te wonen; je bent van harte welkom, wat je keuze uiteindelijk ook zal zijn!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

hallo,

jammer dat het zo gelopen is .
ik heb ook een kleine nu al 6,5 maand en ik heb ook borstvoeding gegeven maar wat mij bij mij is opgevallen en eingelijk wat ik meer hoor je word zo slecht begeleid.
ik moest vanwegen de keizersnee 5 dagen in het ziekenhuis blijven.
lang verhaal geen succes ik mocht hem pas de volgende dag aanleggen.
ja hallo weet ik veel hoe ze gaven hem en weg waren ze nou lekker dan je weet niet hoe of wat.
maar toch gelukt tot de derde dag pijn tepel rood de zuster zij dat komt omdat het de eerste keer is.
mijn tante kwam op kraam vistite en die zei ik het zei kijken ze schrok ervan een kloof van boven naar beneden een 1,5 milimer breed en diep.
toen ik thijs was kwam de kraamverzorgster en haar gezegd dat het zoveel pijn deed en toen ze het zag schrok ze en ze heeft de volgende dag tepel hoedjes gehaalt binnen 6 dagen kon ik weer aanleggen normaal en je moet dus goed afwisselen met de houding van de baby en je borsten goed warm en schoonhouden.
mijn geluk was de kraamverzorgster maar borstvoeding gaat zeker niet vanzelf maar als je goed begeleid word gaat het wel makkelijker.
het is jammer dat je het niet meer wil en nou niet omdat ik vind dat borstvoeding echt beter is dat vind ik onzin fles is ook goed tegenwoordig.
maar ik vond het wel heel speciaal en makkelijk.
mischien kan je er vwat mee mischien niet maar ik vind wel dat iedereen het toch wel zelf mag weten.

groetjes sandra

Jee meiden,

Wat een horror verhalen allemaal!!!
Ik moet toch even reageren want het HOEFT allemaal niet zo te gaan (al zou je verwachten na het lezen van deze verhalen dat bv alleen maar kommer en kwel is)

Ik had zelf het geluk dat ik een redelijke bevalling heb gehad (die wel in het ziekenhuis eindigde) en dat mijn moeder (een ervaringsdeskundige die drie kinderen bv heeft gegeven) erbij was. Vlak na mijn bevalling zei mijn moeder namelijk:"leg hem maar aan je borst". Ik zei nog: "nu al?" leek mij zo snel, maar toch gedaan. Mn moeder hielp nog door te vertellen hoe ik hem precies moest houden en ik gaf mijn 15min oude baby de borst terwijl mn placenta nog geboren moest worden!    

Hierna is de bv, op een enkel ontstekinkje dat de moeite van het vermelden nauwelijks waard is na, zonder extra hulp goed blijven gaan. Zo heb ik mijn zoontje tot 2,5jarige leeftijd bv gegeven!

Nou ben ik heus niet zo'n fanatiekeling (al lijkt dat misschien zo), bij mij ging het gewoon allemaal heel gemakkelijk en natuurlijk zonder (veel) pijn! Natuurlijk vind ik bv het beste voor je kind (en vond het zelf ook reuze makkelijk), maar als het echt niet gaat zou ik zelf ook voor de fles kiezen, het is namelijk belangrijk dat de moeder zich goed voelt en energie voor haar baby heeft, maar ik zou het wel altijd een kans geven!
Het ene kind is de andere niet (ze kunnen verschillend happen) en met goede hulp kan je ook erg ver komen.

Tja, ik dacht een verhaaltje van de andere kant van het bv verhaal is misschien wel wenzelijk (als ik al deze horror verhalen van te voren had gehoord was ik waarschijnlijk nooit voor bv gegaan). Het hoeft dus geen straf te zijn en kan juist een hele mooie aanvulling op het moederschap zijn!

Ik wens iedereen een fijne zwangerschap  en bevalling en een mooi leven met zijn baby, bv of niet.

Liefs Nika  

Hoi,

Ik voel mee met jouw verhaal. Ik ben bij mijn eerste na 10 dagen gestopt omdat ze niet goed hapte, niet meer dronk in mijn tepels volledig open lagen (na hulp van een lactatiedeskundige). Nu met mijn zoontje heb ik het 6 dagen volgehouden. Dat was een negenponder die aan mijn voeding lang niet voldoende had. Ik lag maar moe op bed en zag niets meer, was duizelig als ik stond en viel kilo's per dag af. Met het afbouwen heb ik bijna een borstontsteking opgelopen. Een goed rode plek en 39 graden koorts. Met koelen heb ik de schade kunnen beperken gelukkig.

Ik ben met je eens dat de voordelen van borstvoeding wel erg worden overbelicht. Ik geloof graag dat het het beste is, daar wil ik niets aan afdoen. Maar er zijn ook nadelen, mijn persoonlijke ergernissen: borstontstekingen, grote  stress als het niet lukt, eeuwig lekkende borsten, een veel trager herstel (ookal krimpt je baarmoeder sneller samen,  ik voel me pas weer mens als ik geen  BV meer geef. Dan  ben ik snel weer de oude  Ingeborg) en tepelkloven die heel erg zeer kunnen doen. Ik weet dat voor alles een oplossing en reden is (niet goed aanleggen, de tijd nemen om de vraag en aanbod in balans te laten komen) maar de periode na de bevalling ben je nu eenmaal niet optimaal, fysiek en emotioneel. Zeker als je al kinderen hebt lopen is die belasting groot.

Bij de eventuele volgende wil ik het weer gaan proberen met BV maar diep in mijn hart weet ik dat ik me bij FV zoveel beter voel. Ik denk dat een stressvrije moeder die doet waar ze zich het beste bij voelt een gelukkiger kind heeft dan een gestresste moeder die krampachtig BV geeft. Maar dat is mijn mening, daar zullen anderen zeker anders over denken. Ik wil alleen maar aangeven dat ik je verhaal herken en dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Wat anderen ook zeggen. BV is beter, eens, maar FV is niet slecht!

Succes,
Ingeborg

Hoi Soraya,
Wat vervelend dat je zo'n ervaring hebt met bv. Ik ben het dan ook met de voorgaande schrijfsters eens dat het niet zo hoeft te gaan, mits je maar de goede begeleiding krijgt.
Vind het ook heel raar dat de lactatiedeskundige zo heeft gehandeld.
Het kan ook anders;
Bij mijn eerste wilde ik ook bv gaan geven, ondanks een ver ingetrokken tepel, ik wilde er helemaal voor gaan. Maar het lukte dus niet met die tepel, de baby hapte niet goed en had weinig zuigkracht, ik zat tegen een pnd aan en ben er na 2 weken al mee gestopt. Wat was ik blij dat ik over kon op die fles!
Toen voor de tweede keer zwanger en wederom wilde ik weer voor bv gaan, hoewel iedereen mij voor gek verklaarden; iedereen had gezien hoe moeilijk de start met de eerste was en ze zeiden dat ik toch maar beter met de fles kon beginnen.
Maar dat sterkte mij alleen maar meer in mijn besluit om bv te gaan geven. Ik ben gelijk vroeg in de zs begonnen met de niplette, een hulpmiddel voor mijn ingetrokken tepel.
De tweede is geboren en ik heb bv gegeven hoor! Weliswaar met 1 borst, want ondanks de niplette wilde die tepel echt niet. Deze baby werkte heel goed mee, had een enorme zuigkracht en dronk prima uit die ene borst. De andere borst kolfde ik af na elke voeding, maar desondanks kreeg ik hier ook een borstontsteking en ben er erg beroerd van geweest.
Maar in tegenstelling tot jou, heb ik wel goede begeleiding gehad. De vk kwam elke dag langs om te controleren en de kraamhulp was ook super.
Het kan dus ook anders!
Als er een derde zou komen, zou ik weer voor de bv gaan, ook al ging het niet langer dan 3 mnd; ze heeft het toch 3 mnd binnen gekregen!
Maar ik blijf er wel bij dat jij als moeder je er goed bij moet voelen! Doet dat het niet, ga dan lekker voor de fles. Want nogmaals; Het beste voor de baby is een happy moeder.
Ik wens je veel succes met je keuze en denk eraan; Het is jouw keuze!
Groetjes Sil

Terug
Bovenaan