bij verhoging/koorst wanneer zetpilletje???

Hee meiden,
Tygo is de hele week al verkouden en hoesterig. Vannacht werd hij wakker (hij slaapt al sinds zijn zesde week door, hij is nu 13 weken) en bleef ontroostbaar huilen. Drinken gegeven, toch  bleef hij  huilen. Vamorgen de temperatuur even opgenomen. Toen had hij 37,9. Hij is heel hangerig, wil niet in de box, heeft rode wangetjes en jengelt en piept je wat. Vanmiddag had hij 38,2. Wanneer mag mag je eigenlijk een zetpilletje geven bij  griepverschijnselen? Het is zo zielig, ik wil het wel graag van hem overnemen. Hij slaapt (gelukkig) wel goed en drinkt redelijk (normaal maakt hij de fles meestal leeg, nu laat hij elke keer een bodempje staan of drinkt maar een halve fles.
Wie heeft ervaring?
Groetjes happyM

hoi,

Delano is ook al niet lekker, ik had vandaag een afspraak willen maken bij de ha, maar het was zo verschrikkelijk druk dat ik er telefonisch niet tussen kwam, dus ben ik er even langs gegaan om een afspraak te maken.
Gaf de assistente aan dat een kindje jonger dan een half jaar als hij koorts of vehoging heeft altijd even door de ha nagekeken moet worden.Nooit geweten dus Morgen ga ik even langs...er heerst hier namelijk kinkhoest en Delano is zo aan het kuchen.
Maak me een beetje zorgen.
Ik heb Delano voor de nacht even een zetpil gegeven zodat hij misschien beter tot rust komt.  
Hij sliep namelijk zo onrustig hoesten niezen etc.hij is ook zo hees zzzoooo zielig

Ik hoor het morgen wel.
Maak anders een afspraak met je ha liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Beterschap!!

groetjes kim

Boven de 38,5 heb ik geleerd. Maar je moet ook naar je kind kijken en naar het tijdstip van de dag. Vaak gaat de temperatuur tegen de avond stijgen en dan kun je beter zorgen dat je de temperatuur niet te hoog laat stijgen. Ik was altijd bang voor koortsstuipen, maar heb me nu goed geinformeerd (boekjes, internet) dat het niet gevaarlijk hoeft te zijn. Als mijn kinderen gevaccineerd worden geef ik ook vaak tegen de avond een zetpil, maar daar zijn de meningen over verdeeld, koorts is namelijk een goed teken, dat het lichaam werkt aan de weerstand en dat mag je niet te veel onderdrukken met paracetamol, want die temperatuursverhoging zorgt juist voor het doden van ziekteverwekkers.
Ik geef ook paracetamol bij het doorkomen van tanden en kiezen, dan zijn ze even van de pijn af.

Bij kleine kids zou ik ten allertijde even de huisarts bellen.
Je hoeft niet per see langs, maar even telefonisch.
De kleine kinderen zijn zo vatbaar voor koortsstuipjes, maar de koorts onderdrukken met zetpillen is ook niet alles.

Bij twijfel dus even bellen

Groetjes Pauline mv Yoëll

hoi hoi
nou eigenlijk mag je paracetamol zetpil 120mg  geven vanaf 3 mnd maar het gewicht is nog belangrijker 5,5 kilo of meer  1á 2 per dag en als je kindje minder weegtb dan 5,5 kg dan een halve zetpil
ik heb een dochter van 2 die zwaar astma heeft dus regelamtig ziek is geweest en heb nu een zoon van 11 weken die heeft ook als de verschijnselen en toevallig heb ik hem vanavond één gegeven hij weegt namelijk al 6.3 kg
succes en beterschap
gr debbie

Wat Debbie zegt klopt inderdaad, dat het gewicht nog veel belangrijker is dan de leeftijd bij het geven van medicijnen. Het dochtertje van een collega van mij heeft een half jaar geleden in het ziekenhuis gelegen vanwege het feit dat ze te zware medicijnen had gekregen. De huisarts had gezegd: ze is 2 jaar, dus mag ze deze medicijnen hebben, maar geen rekening gehouden met haar gewicht.  Dat meisje is klein en licht voor haar leeftijd (verder wel gezond) en daardoor ging het dus mis!

Nou, ik heb Tygo diezelfde middag nog een zetpilletje gegeven. Hij had een temp van 38.0 en was zo ontzettend zielig. Hij jammerde en huilde aan één stuk door. Als ik aan zijn beentjes kwam tijdens het verschonen of ik aaide hem over zijn bolletje begon hij heel verdrietig te huilen. Tygo is inmiddels 13 weken en weegt zo ongeveer 7 kilo. Na het zetpilletje (van inderdaad 120 mg) heeft hij nog wat gedronken en viel op mijn arm bijna in slaap. Ik heb hem naar bed gebracht en daar heeft hij als een blok verder geslapen. Na 4 uur heb ik hem gewekt (voor onderandere de fles) heb hem weer getempt en toen was het 36.6. Hij was ook een stuk vrolijker. Hij kon zelfs stiekem weer een beetje lachen. Moeder-instinct was gelukkig goed. De volgende dag was hij nog wel wat jengelig en snel moe, maar had geen verhoging meer. Vandaag is hij zelfs helemaal weer de oude. Ik denk dat hij een klein griepje heeft gehad. Zijn vader heeft het namelijk nu en ligt heel zielig met een kruikje en een kopje thee op zijn bedje te griepen... Ik hoop zeker dat ik het niet krijg. Ik ga namelijk zaterdag naar het concert van KATIE MELUA en moet dus dan wel fit zijn!!!
Groetjes en bedankt voor jullie reacties.
HappyM en Tygo

Terug
Bovenaan