(bij)voedingen, mag ik nog een keer?

A

Anoniem

Guest
Sorry, hoor, dit is mijn zoveelste vraag over eten, maar...

Sinds ik 4 dagen geleden ben overgestapt op opvolgmelk is mijn ventje niet meer zo tevreden! Hij kreeg (nog niet zo lang, daarvoor nog de volle 1 liter) 4 x 210 + 7 schepjes van nr. 1 en dan fruit- en groentehapje. Deed het prima hierop, maar omdat we van de opvolgmelk minder konden geven, zijn we overgegaan op 4 X 180 cc + 6 schepjes nr. 2. Ik heb zitten spieken op de verpakking en heb gezien dat er nauwelijks meer calorieen in opvolgmelk zitten dan in nr. 1 (70 kcal vs. 67 kcal per 100 ml), dus krijgt Christian nu zo'n 150 kcal per dag minder... En daar is hij dus niet blij mee!

Hij krijgt om 7:00 de 1e fles met rijstebloem, daarna een fruithapje ergens tussen 9:00-11:00 uur afhankelijk wanneer hij wakker is. Maar nu is hij tegen die tijd al zo hongerig dat hij flink begint te krijsen en de fruithap echt niet hoeft. Alleen met een flesje melk krijg ik hem dan stil (100 ml), als dat op is begint hij meteen weer te huilen, maar lukt het me om hem af te leiden met een liedje. Dan de fruithap, maar omdat buikje al wat gevuld is, gaat dat wat minder goed. En dan om 12:00 uur (normale tijd) wil hij gewoon weer een fles van 200 ml. Tja, om dan niet veel meer te geven dan die 800 cc, maak ik de rest van de dag de flessen iets kleiner,   eet hij goed zijn groentehap, maar wordt in de ochtend dan weer vroeger wakker dan normaal met krijsende honger... omdat hij overdag niet genoeg heeft gekregen?

Hoe kan ik het beste mijn ventje meer calorieen geven?? Ik heb nu de groentehap ook met aardappelen gemaakt en beetje boter en wil hem 150-160 gram geven ipv 120 gram. Mogen ze ook al 200 gram hebben (1 heel potje 6 maanden)?
Verder zit ik te denken: liga in de fruithap? Losse liga met 120 ml melk ipv 200 ml melk rond 16:00 uur?

hoi karin
om te beginnen kan je hem gewoon zoveel groente en fruit geven als hij opkan.boas eet 1,5 stuk fruit met liga en groente kan hij makkelijk een hele pot op met nog een aardappel erdoorheen.toen ik net begon   met bij voeden leek hij niet echt verzadigd te raken door de bijvoeding en had ook echt nog zn flessen nodig(al dronk hij al tijden maar 800cc,dus dat was hier geen probleem).misschien is dat bij christian ook zo?een optie zou dan zijn om hem een 5e fles nr. 1 te geven(een van de weinige goede tips van het cb),tot hij die wel kan missen.of misschien tussendemiddag een fles pap.of een halve fles en een boterham.
wel zielig dat je ventje honger heeft.ik zou hem zeker niet minder geven dan hij op kan,misschien als je er pap of brood bij doet dat hij met minder genoegen neemt.of anders dus nog een tijdje deels of helemaal voeding nr 1.
succes ermee!!
groetjes andere karin

dit is mijn schema,mocht je daar wat aan hebben:
smorgens 200cc fles
10/11 uur fruit met liga (1,5 stuk of 6 mnd pot)
12/13 uur 200cc fles
15/16 uur 135cc fles en rijstwafeltje,soms 2(kleintjes van bambix)
17/18 uur groente(6 mnd pot of zelfde hoeveelheid vers)  met aardappel
als hij nog trek heeft vla/yoghurt en/of fruit
19:30 200cc fles met bambix

Hoi karin,

Mirre heeft ongeveer hetzelfde schema als Christiaan, alleen geef ik eigenlijk ook al hele potjes en soms al die van 8 maanden. Ze eet het allemaal heerlijk op, de ene dag beter dan de andere dag. Fruit maken we vaak zelf, en mogen ze zoveel als ze willen, alleen zorgen dat de flessen niet in gevaar komen, want het is natuurlijk nog steeds bijvoeding.

Twee tips: je kunt wat yoghurt bij het fruit voegen, ( je hebt ook potjes van Zonnatura: fruit met yoghurt, Mirre vind het heerlijk en het is echt even een goede hap zeg maar....)

Je kunt in de laatste fles vier scheppen Brinta ( vanaf 6 maanden) toevoegen, ik neem gewoon een grote speen op de fles en schep er lekker wat bij, heeft ze tenminste een vol buikje. Verder, je kunt Christiaan toch best wat extra's geven???
Ik doe het eigenlijk allemaal een beetje op gevoel en kijk wat goed gaat.

Veel succes met je hongerlapje, hihih

Groetjes Esther, mama van Mirre 6 maanden

Hoi
Je vraagt maar raak hoor. Hij mag gerust een heel potje warm eten. En waarom zou hij geen 4x210 mogen? Dat wordt vanzelf minder als hij de rest meer eet.
Je kan ook proberen fruit 's middags te geven ipv 's ochtends.
Succes.
Groetjes Veerle

Hoi, ik zou ook 4 x 210 proberen of in ieder geval in de ochtend iets meer.

Terug
Bovenaan