Bijn 3 en nog niet praten!!

Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje (word in maart 3),en hij is slechtziend!
Of ik daar al niet genoeg zorg over heb,maar hij praat nog niet.
Hij zegt wel ''papa'' en ''mama'',en ''die''en ''daar'' of ''die is daar'',maar meer nog niet.
Ik maak me nu zoveel zorgen om hem,en bang dat hij helemaal niet kan praten!
Nu krijgen we ook 1 keer in de maand een ontwikkelingsbegeleidster bij ons thuis,die wat spelletjes met hem doet,en zij zei me vanmorgen dat ze zich zorgen maakt,omdat hij nog niet spreekt!
Hij krijgt 1 keer per week logopedie van maar een half uurtje.
Maar doordat deze vrouw (ontwikkelingsbegeleidster) dat dus zei vanmorgen,ben ik zo bang geworden!
Zijn er meerdere mama's die kinderen hebben,en erg laat gingen praten?
Ze heeft me erg onzeker gemaakt moet ik zeggen!
Zijn gehoor is helemaal goed,hij hoort alles,maar dat komt ook omdat zijn gehoor beter ontwikkeld is dan zijn zicht.
Verder ontwikkelt hij zich wel goed,alhoewel hij wel wat achter loopt op zn leeftijdsgenootjes,maar hij heeft ook een beperking!

Heeft iemand misschien tips/ervaringen?

Groetjes van een bezorgde moeder!
 
Hallo bezorgde moeder,

Ik kan me goed voorstellen dat je na zo'n reactie van jullie begeleider even flink in de rats kan zitten. Maar zoals je schrijft; je kind heeft een beperking  met zijn visus en zal de andere facetten van de ontwikkeling zeker beïnvloeden.

Ook ik ben een tijdje geleden geschrokken omdat ons zoontje zich ook niet helemaal volgens de standaard-richtlijnen ontwikkeld waarvoor we nu een traject zijn gestart. Ik kan me enigszins herkennen in je gevoel.

Je geeft aan dat je zoontje 1 keer per week naar de logopedist gaat. Dit is waarschijnlijk voor het stimuleren van de spraak- en taalontwikkeling. Zelf werk ik ook als logopedist, maar niet met kinderen. Ik kan me voorstellen dat 1 keer per week logopedie misschien wat weinig kan zijn. Wat je zo beschrijft aan spontane spraak is dat je zoontje inderdaad nog niet veel spreekt, en zeker veel te weinig in verhouding tot leeftijdsgenootjes. Maar ik krijg niet goed mee wat hij begrijpt. De taalproductie wordt natuurlijk beinvloed door het taalbegrip. Is het taalbegrip op dit moment beperkt, dan zal de taalproductie ook zeker beperkt zijn.

Gaat je zoontje ook naar een situatie toe waar meerdere kinderen aanwezig zijn? Hierbij denk ik aan een peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of medisch kinderdagverblijf of een andere setting? Juist door in een omgeving te verkeren waar ook andere kinderen aanwezig zijn, groei je in je ontwikkeling. Zowel sociaal-emotioneel als in de spraaktaalontwikkeling.

Ik zou je adviseren om eens een goed gesprek aan te gaan met de ontwikkelingsbegeleider (van Bartimeus?) en te kijken naar methoden om je zoontje wellicht nog beter te ondersteunen daar waar nodig.

Heel veel sterkte!

Groetjes Marieke
 
Hoi Marieke,

Heel fijn dat je gereageert hebt!!
Mijn zoontje begrijpt alles maar al te goed,als ik vraag waar is dat? Dan wijst hij alles aan,en hij weet ook duvelsgoed als je het over hem hebt,en als hij wat gedaan wil krijgen,dan trekt hij mij of mn man aan de hand om iets te pakken!
Hij kent elk onderdeel van zn lichaam,als ik er om vraag wijst hij dat aan.
En in huis precies hetzelfde.
Hij gaat inderdaad naar een peuterspeelzaal,3 morgens in de week.
En de begeleidster is ook inderdaad van Bartimeus,zij komt maar 1 keer per maand,is ook niet echt veel natuurlijk.
Waarom zijn praten zo uitblijft is ons echt een raadsel.
Hij praat wel veel ,maar dan op zn eigen manier,voor ons niet verstaanbaar.
Ik hoop zo dat hij dit gauw gaat doen he,dat praten.
Hij kan dus wel mama zeggen,maar als ik hem er om vraag dan vertikt hij het,en doet net of hij het niet kan.

Ik hoop nog van je te horen.

Groetjes!!
 
Hallo Nick,

Mijn zoontje is in december 3 jaar geworden en praat ook heel weinig.
Ik zal je ons verhaal vertellen, misschien heb je er wat aan.
Tot een half jaar geleden communiceerden hij ook niet. Het leek of het hem ook helemaal niet intereseerde. Zijn gedrag was wel erg dwars en druk luisterde absoluut niet.
Met hem en zijn jongere broertje even een pakje boter halen in de supermarkt was een ramp.
Ik voelde dat er wat moest gebeuren en maar kreeg bij huisarts geen gehoor.
Veel mensen in mijn omgeving zeide och hij is wat laat maar komt wel goed.
Toen heb ik bij het consultatie bureau aangeklopt en aangegeven dat ik doorverwezen wilde worden. Hij is toen getest door CB en hieruit kwam dus een hele lage score (toen was het begin vorig jaar)
Ik ben toen naar het klankbord (spraak/taal centrum van het radboud UMCN Nijmegen) verwezen.
Ook hier kwam hij slecht uit de test. Zijn begrip was wel goed en ook zijn gehoor)
Toen doorverwezen naar logopedie. Nu een half jaar verder vandaag weer terug geweest. Heel langzaam gaan we wat vooruit. Maar niet genoeg qua taal.
Hij communiceert wel (dmv gebaren, geluiden) maar niet dmv taal (heel minimaal)
Mij is nu geadviseerd mijn zoontje naar een speciale peuterspeelzaal van viataal te doen. Hier zijn hele kleine groepjes en staat alles in het teken van taal.
Ik denk er nog over na, heeft veel concequenties. Maar je wilt toch het beste voor je kind.
Lekker mijn verhaal even kunnen doen.
Wat ik intussen opgestoken heb is, dat taalachterstand niks met intelligentie te maken hoeft hebben en dat het niks zegt over verdere ontwikkeling van je kind.
Maar ik wil heel graag de oorzaak van het niet praten weten, zodat ik er wat aan kan doen.
Als jij twijfeld (je bent tenslotte zijn moeder) moet je hulp zoeken bij huisarts of CB en om     doorverwezen te worden voor verder onderzoek.
Maar laat je niet gek maken.

Groeten,
 
hoi,

ik heb een zoontje met ontwikkelingsachterstand en hij is 4jr en praat op het nivo van 2jr.
ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.
om zelf een bijdrage te leveren aan de taalontwikkeling kun je de hanencurses gaan doen vraag hierna aan je ontwikkelingsbegeleidster.
ik heb er zelf veel baat bij gehad en zie mijn zoontje groeien in zijn taal.
je leert omtegaan met de taalachterstand en je krijgt heel veel advies om je kind te stimuleren in zijn taal.
hier wat info:

www.caleidoscoop.be /inhouden/inhouden13/art13_2_12.html

heel veel sterkte!

 

Hallo Nick2,

Wat fijn om te lezen dat je zoontje alles goed begrijpt.
Wat Moni adviseert (de Hanen-curus "praten doe je met z'n tweeen") is inderdaad een aanrader. Ik denk dat je deze cursus via Bartimeus wel kan volgen, en anders heeft misschien jullie logopedist een adres.
Waarschijnlijk heeft jullie logo ook al wel de volgende adviezen aangegeven: samen liedjes zingen, boekjes lezen, telkens verwoorden wat je doet/gaat doen, datgene wat je zoontje zegt gecorrigeerd teruggeven enz. Hiermee bedoel ik als hij zegt "toetoe", zeg jij "auto".
Ik zou datgene wat de ontwikkelingsbegeleidster aangaf, ook vertellen bij de logopedist en vragen hoe zij/hij er tegenaan kijkt. Mocht de logopedist zich ook zorgen maken om de vertraagde spraak-, taalontwikkeling, ga dan samen bekijken wat jullie kunnen ondernemen om je zoontje hierin te begeleiden.

Groetjes,
Marieke



 
Terug
Bovenaan