Hallo Denise,
Alvast bijna gefeliciteerd met je kleine vent!
Toen onze zoon 1 werd, was ook het pak opvolgmelk bijna op. Een week voordat het pak ongeveer op was heb ik een keer ongeveer 100cc halfvolle melk aangeboden. Dit dronk hij zonder moeite op. Ik heb even twee dagen gewacht om te kijken hoe hij hier op reageerde. Dit ging helemaal goed. Dus toen de opvolgmelk op was, zijn we gewoon overgestapt op halfvolle melk. Als hij de halfvolle melk niet lust, kan je eerst gaan mengen en steeds minder opvolgmelk in verhouding tot gewone melk gebruiken.
Hij kreeg de pap 's ochtends gewoon nog met de fles. Hij wilde gewoon nog erg graag lekker zuigen aan die fles.Nu krijgt hij nog steeds af en toe een fles als hij 's avonds wakker is geworden en niet meer in slaap kan/wil komen. De pap krijgt nu hij inmiddels gewoon met de lepel.
In principe is het de bedoeling om de fles af te bouwen en over te stappen op een (het liefst gewone of rietjes-) beker. Waarom deze overstap? Vanwege de ontwikkeling van de tanden en vorm van de mond. Door het zuigen aan een speen en/of tuit kán de stand van de tanden en mond beinvloed worden. Daarnaast heeft het ook invloed op de ontwikkeling van de spraak (ik ben logopedist)
Slapen: ik ben gewoon zijn ritme gaan volgen zoals ik het altijd al deed. Werd hij moe, dan ging Stan naar bed. Toen hij 12 mnd was, sliep hij soms nog 3x per dag! 's Ochtends 10.30-11.30, 's middags 13.00-15.00 en eind van de middag meestal nog een uurtje voor het eten van 17.00-18.00 ongeveer. Op dit moment is hij 18 maanden en slaapt hij meestal nog 2 keer per dag: 12.00-14.30 u en 17.00-18.00 uur. Het laatste slaapje is meestal niet echt slapen maar meer tot rust komen. Wakker houden heeft bij hem echt geen zin. Hij wordt dan te moe en dwars...
Je zoontje heeft onlangs toch ook (buik-) griep gehad?? Hoe is het nu?
Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.
Groetjes Marieke
mv Stan, 04-09-04