bijna 2 en nauwelijks praten

Hoi,

Onze zoon praate ook heel weinig toen hij 2 was.
Hij is nu 2 jr en 3 mnd en hij praat nu al een stuk beter.
Hij zegt nu al veel woorden en korte zinnen.

Op het consultatie bureau zeiden ze tegen mij toen ik vroeg wat ik eraan moest doen dat ie nog weinig praate.

Veel voorlezen, veel tegen hem praaten, en veel zingen met hem.
En ik ben dat allemaal wat meer met hem gaan doen en het heeft wel geholpen.
Vooral het voorlezen ( deed ik 2x per dag s,middags samen op de bank en s,avond voor het slapen)

En gewoon heel veel praaten tegen hem deed ik over de onzinigste dingen.
Maar goed hij leert er wel van wist op een gegeven moment ook niet meer wat ik moest zeggen haha.

En hij heeft ook wel veel van tekenfilmpjes geleerd zoals Teletubbies, dora en diego, en blues clues. die kijkt hij nu nog steeds vind ie helemaal gewelidig.

meschien heb je er wat aan

groetjes

Senjo


 
Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Dan ga ik dat ook eens doen. De komende tijd ben ik zelf meer thuis.
Hopen dat hij daardoor meer gaat praten.

Voor de tv heeft hij niet veel kijk naar. De liedjes vindt hij leuk, maar dan houdt het op.
Ik probeer het weleens, maar dan is ie weg. Wij kijken zelf ook niet veel tv, misschien dat het daardoor komt.

Groetjes Sterre.

 
Inderdaad veel voorlezen en dingen aanwijzen en de namen noemen is heel belangrijk. Vaak gaan ze ineens praten als ze wat groter zijn...en dan meteen heel goed.

groetjes Yvonne
 
wat is nauwlijks praten?
wat zegt hij bijvb wel?
mijn zoontje 3,5jr heeft het taal nivo van ongeveer een jaar (12mnd-18mnd).
hij zegt klanken zoals mama, papa, lala, die, neni(is levi zijn broertje) het zijn dus allemaal klanken zonder de r, k, d en vast nog meer medeklinkers maar daar kom ik niet op.
wij doen een hananouder cursus om hem te stimuleren in het praten, dit is voorla voor kindjes met een achterstand in praten op wat voor manier dan ook.

mijn jongste lijkt niet te praten, maar omdat ik door die cursus bewuster er mee bezig ben hoor ik wel degelijk woorden. die ik anders misschien niet door heb.

wat zeggen ze er op het cb van?
sommige kinderen zijn nou eenmaal sneller maar dat hoeft niet elk kind te zijn....
 
tips:
benoem de dingen die hij begrijpt.
als hij een autotje pakt, pak er dan ook 1 en doe presies wat hij doet zo zie je dat hij het leuk vind. dan pas kun je zeggen auto of broem broem.
begin met kijken wat hij doet, hem te volgen in wat hij doet en dan pas toe te voegen nieuwe woorden leren.

dit zijn de dingen die ik heb geleerd in de cursus:

1 Volgen
Ouders leren het initiatief bij het kind te laten door te volgen wat het kind wil, in plaats van meteen het initiatief over te nemen. Dat betekent goed kijken, wachten en luisteren. Zo leren ze hun kind kennen en begrijpen, ze zien wat het kind interesseert en hoe het communiceert. Daarbij kijken we ook naar het maken van oogcontact, van gebaren, aanrakingen,... Vaak zijn ouders te snel in hun interacties. Kinderen hebben tijd nodig om vragen te stellen en te communiceren. Door te kijken, te wachten en te luisteren volgen de ouders het kind en geven ze hun kind die tijd.
2 Aanpassen
Ouders gaan hun houding en manier van communiceren aanpassen. Ze gaan veel activiteiten samen met hun kind ondernemen, zorgen dat ze op ooghoogte met het kind zijn en het kind laten weten dat ze geïnteresseerd zijn in wat het doet. Ouders leren het taalniveau van hun kind te onderscheiden om hun acties en taal aan te passen aan dat niveau.
3 Toevoegen
Nu komt het moment om taal en ervaring toe te voegen in de interactie met het kind. De ouders krijgen praktische tips over hoe ze in dagelijkse situaties taal kunnen toevoegen op het niveau van hun kind, zodat het kind er ook echt wat aan heeft.
heb je specifieke vragen, vraag gerust.
 
Ik heb als logopedist na de reactie van Moni niet veel toe te voegen. Het lezen van een ervaringsverhaal is erg pretting.
De Hanen-cursus wordt alleen aangeboden aan de ouders bij kinderen met spraak-taalproblematiek.
Vaak zegt een kind meer dan je eigenlijk denkt, gebruikt hij/zij intonatie in de stem en maakt gebruik van non-verbale communicatie. Deze dingen worden vaak snel vergeten en wordt er gedacht in "echte" woordjes.
Veel succes! Mocht je je echt zorgen gaan maken, neem dan contact op met de huisarts/cb of bel een logopedist in de buurt voor informatie.
Sterkte en veel succes met lezen, zingen (vooral liedjes met gebaren: in de maneschijn, deze vuist op deze vuist, visje visje in het water enz.) en alles mondeling toelichten wat je gaat doen.
 
Terug
Bovenaan