bijna 2 en nog niet praten

Hallo,

Mijn zoontje wordt volgende maand 2 en praat nog steeds helemaal niks.
Hij zegt zelfs geen mama. Hij noemt iedereen papa. Doet ook geen dierengeluiden.
Hij brabbelt wel hele verhalen, maar niemand begrijpt wat ie zegt.
Het rare is dat hij precies kan duidelijk maken wat hij wil dmv gebaren of aanwijzen.
Ik heb geprobeerd net te doen of ik hem niet begrijp en zeg dat ik het niet snap, dat vind ie dan ook prima en hij laat het ook zo. Terwijl hij een heel pittig karakter heeft. En zeer ondernemend is.
Hij begrijpt wel gesproken taal. Hij begrijpt alles wat ik zeg. Maar praat zelf niet.

Zijn hier ouders die ook ervaring mee hebben?
Ik begin me toch een beetje zorgen te maken.

Groetjes Caroline
 
Hoi,


Onze zoon had precies hetzelfde er waren misschien tien woorden die hij zei toen hij bijna twee was. Deed ook alles met wijzen en gebaren en geluiden. Toen zijn zusje is geboren was hij 2 jaar en 3 mnd vanuit het niets begon hij hele zinnen te spreken. Nu is hij drie en praat de oren van mijn hoofd en vindt de moeilijkste woorden fantastisch, iedereen kan hem prima verstaan en begrijpen. Zou me nog niet zoveel zorgen maken.  Vraag het anders eens na bij het CB of de huisarts als je je echt zorgen maakt maar ik denk dat het vanzelf gaat komen, veel boekjes lezen  helpt ook.

Succes.

Groetjes Marian  
 
Hoi Caroline,

Wij hadden precies hetzelfde "probleem". Onze dochter zei alleen mama, auto en bal, tot ze 2 jaar en 3 maanden was. Wij maakten ons ook behoorlijke zorgen, maar we zijn nu 4 maanden verder en ze  kletst echt de oren van ons hoofd!! Ze zingt hele liedjes en kan zich prima verstaanbaar maken. Niet te veel zorgen maken dus, het komt heus wel goed....

Groetjes, Karin
 
Hallo,

Hier ook een mama van een jongentje dat nog steeds niet praat.
Ik heb een zoontje van 2 jaar en 1 maand en die wil ook nog steeds niet praten.
Wel is het zo dat hij papa en mama zegt, maar dat is ook zo'n beetje alles.
Wel hele brabbelverhalen en allerlei andere geluiden.
Het is zelfs zo dat hij als we hem negeren dat hij dan aan je broek of trui trekt en het op die manier probeert om je mee te krijgen.
En ook met wijzen e.d. wij reageerde er even niet op en meneer die gaat dan gewoon voor je staan zodat hij dan alsnog de aandacht krijgt die hij op dat moment wil hebben.
Wel begrijp hij idd alles wat je ook maar aan hem vraagt en hij doet het ook allemaal, dus doof is hij absoluut niet.
Want dat dacht het cb wel, maar die zeiden ook tegen ons dat we ons niet al te veel zorgen moesten maken.
Maar ik wacht nu dus nog op een nieuwe afspraak van het cb en dan zien we wel weer verder hoe ze gaan handelen want ze hadden het toen ook al over een logopedist.

Verder maak ik mij nog geen zorgen en nu is het trouwens nog zo dat zijn papa vroeger ook heel laat was met praten tenminste dat hoorde wij weer van opa.
Heel veel sterkte.

Groetjes mammajesse (04-10-04)
 
hoi,

mijn zoontje wordt in dec 3 jaar en praat nog steeds niet. sinds kort brabbelt hij verhalen in zijn eigen taal. korte opdrachtjes snapt hij met aanwijzingen.
hij zegt niet doelgericht papa en mama. hij zegt het wel zonder een functie.
korte klanken kan hij wel. la-la, bah, piepie en  hmm.
we zijn hiermee al bezig in de mediche molen hij heeft ook een algehele achterstand.
tegen mij hebben ze altijdt gezegd wacht maar nog ff en hij lult de oren van je kop. ik denk dat mijn jongste van bijna 1jaar dat nog eerder zal doen.
 
Hoi,

Mijn dochtertje van 2 jaar en 4 mnd begint nu pas een beetje te praten. Ik heb me hier veel zorgen over gemaakt. Toen ze net 2 was, zei ze pas een paar woordjes. Maar sinds half september gaat ze naar de peuterspeelzaal en nu begint ze ineens steeds meer woordjes te zeggen. Soms zelfs 2 of 3 woordjes achter elkaar. Ze is nog lang niet zover als de andere kindjes op de peuterspeelzaal, maar het begin is er. Ze heeft nog niet altijd door dat ze met woordjes ook duidelijk kan maken wat ze wil. Maar dat gaat ook steeds beter. We oefenen veel met boekjes en ook in de auto continue alles wat we zien benoemen. Kijk een bus, kijk een paard etc. Komt allemaal goed. Als iemand nu vraagt hoe ze heet, dan zegt ze d'r naam ook. De meeste kindjes doen dat waarschijnlijk al veel eerder, maar ik ben er heel trots op!
 
hoi,
mijn zoontje praatte rond zijn tweede ook weinig tot niks,
athans wat hij zei was niet te verstaan,zelf werkte ik op het kdv.
en alle kinderen konden hele liedjes zingen met hun tweede jaar.
voor zijn derde jaar zong hij nog geen liedje, alleen het laatste woord van de zin kon hij zeggen.
en als nog slecht verstaanbaar!
met zijn derde verjaardag hebben wij hem een cd-speler (van de bartsmit)
gegeven en de hele dag luisterde hij kinderliedjes(plopliedjes en de ouderwetse liedjes)
en echt binnen een maand begon hij te praten iedereen verstaat hem nu(heel af en toe niet)
hij zingt liedjes de hele dag door!
nu mag hetb wel wat minder haha!

maar als hij jou wel begrijpt, dus door hem een opdracht te geven, en hij voert dit uit.
dan zit het wel goed!
boekjes voor lezen helpt ook, vooral  vaak het zelfde boekje zodat hij er over kan vertellen(uiteindelijk)
maar als  je je zorgen maakt dan zal je de huisarts of het consultatie bureau moeten bellen.
succes  
 
hahaha
ik dacht gat ik een langzaam kindje had
maar die van mij bijna 2 praat ook niet
hij zegt ,papa, mama, tidy(speedy kat van oma)baba(ook een kat)titte(zitte)die en daar
en verder wijst hij veel en ook gebaren maakt hij
ik weet wel wat hij wil maar benoem alles gewoon en hoop dan dat hij het ook gaat zeggen
ik hou vol en ik denk ook steeds straks zou ik willen dat hij zn mond hield.
geef nooit op hihihi
 
Terug
Bovenaan