Bijna 2 en slaapritme totaal over de kop

<p>Hallo,</p><p>Mijn zoon is bijna 2 jaar oud (hij is over een maandje jarig), en de laatste tijd ligt zijn slaapritme compleet overhoop. </p><p>Ik doe hem altijd 's middags rond 1-2 uur in bed, en 's nachts tussen 7 en 8. Eerder sliep hij dan 's middags standaard tot 4 uur, en 's ochtends tot een uur of 8. Soms veranderde dat wel, maar dan hield hij die verandering wel aan voor een tijdje, dus wist ik wel ongeveer waar ik van uit kon gaan. </p><p>Nu weet ik dat dus niet. Soms slaapt hij door tot half 11 en soms is hij om half 6 al wakker. Hij wordt ook af en toe midden in de nacht zeurend wakker. Dat is ook veranderd. Eerder werd hij altijd redelijk vrolijk wakker, en begon een beetje tegen zichzelf te babbelen, en nu wordt hij bijna alleen maar zeurend en dan huilend wakker. </p><p>Normaal gesproken laat ik hem altijd liggen als hij zeurt, en dan valt hij vanzelf weer in slaap, maar nu gaat dat bijna altijd over in huilen. </p><p>Ik snap gewoon echt niet wat er aan de hand is en wat ik moet doen. Mijn eigen slaap is nu helemaal verstoord hierdoor. Als er gewoon een ritme is waar ik van uit kan gaan, al is het vroeg, dan is dat tenminste iets. Dan word ik ook wel vanzelf wakker volgens dat ritme. </p><p style="text-align: left;">Maar er is geen ritme. Weet iemand wat er aan de hand is? Komt dit iemand bekend voor? Tips? Ik begin echt wanhopig te worden... </p>

Hoi! Wij hebben hier onlangs hetzelfde gehad en hebben na een paar gebroken nachten zijnslaapritme veranded. Onze zoon sliep overdag gewoon teveel waardoor hij en niet op tijd naar bed ging en hij een paar keer wakker werd; 
hij werd wakker tussen 7/8 uur en sliep rond 11.00 uur een uur. Vervolgens sliep hij rond 15 uur en werd wakker tussen 16.30/17.30 uur (afhankelijk van hoe moe hij was). 
Nu hebben we standaard 1 korte dutje overdag (hij slaapt dan max 2 uur) in z’n bed en we strijden door tot 18.45 uur. Zijn slaapritueel duurt ook zo’n 5 a 10 minuten, conclusie: we hebben een heel ander kind dat ‘s nachts geen puf meer heeft om nog wakker te worden :) 

Daar dacht ik ook aan, teveel slaap overdag. Mijn dochter is net 2 geworden en slaapt, met wat geluk, 's middags net een uurtje. Vaak van half 1 tot half 2. Dan gaat ze er om 19u weer in en zijn wij heel blij als ze door slaapt tot 6 uur :) 

Ik ga dit onderwerp even volgen want ook bij ons begint het ruimte nu te veranderen. Ook hier lijkt het alsof dochterlief overdag te veel slaapt waardoor ze de volgende ochtend zich om 05.00/05.30 uur al meldt.... ?

Terug
Bovenaan