bijna 2 jaar en zegt niet veel woorden

hallo

ik maak me wel een beetje zorgen over me zoontje..
hij word in december 2 jaar oud...
hij was met alles wel optijd zoals kruipen papa en mama zeggen tandjes kwamen snel lopen deed ie precies op het gemiddelde..

maar nu het praten hij heeft een eigen taaltje ontwikkeld...
zoals hond,kat zoiets had ie toch allang kunnen zeggen nee hij noemt ze "aai"elk dier is een aai voor hem..
komt meer door mezelf want als die me hond aaide pakte ik meestal zijn handje en zij ik van zachtjes hondje aaien .
aaien nam die wel over maar hondje niet..
eten kan die wel goed zeggen maar zoals drinken noemt die eten en als ik zeg nee is drinken dan zegt hij weer eten,,
auto zegt die ook goed genoeg..
maar zoals opa en oma zegt die adahhh hoe die daar aan komt weet ik niet..
mij noem die de ene keer mama en de andere keer adahh...
en als die bijvoorbeeld een snoepje wilt of een speeltje wilt oppakken dan zegt die 'DIE"en wijst hij ernaar maar hij zegt niet wat die nou wil of de naam van dat voorwerp of snoepje...

hij zingt ook maar ook in zijn eigen taaltje
ik weet dus niet wanneer hij nou echt goed moet praten?
hij ontwikkeld gewoon een eigen taaltje en heeft echt nog een babytaaltje..
mensen vragen vaak ook aan me praat die al?
dus daar begrijp ik uit dat die al hoort te praten?

hij was overal best wel snel in enzo of gewoon precies volgens het boekje maar nu het praten wanneer horen ze echt goed te praten ik verbeter wel vaak maar niet altijd..

iemand nog tips of gaat het nog komen en hoef ik me nergens zorgen om te maken omdat die bijna pas 2 jaar is?
en het normaal is en elk kind anders is?

groetjes monique

mama van rafael 9-12-2006

 
hey monique

alles goed met rafael

das toevallig dat ik dit lees en jou hier tegen kom

jayden is ook laat met praten, ik denk telkens in feb is hij 2 en nog steeds niks begrijpen. Somigge dingen wel ook poesje is aai en haartjes ook opa en oma zei hij toen die jonger was wel met appa en amma nu zegt hij dat niet meer hij zegt niks  papa en mama zegt hij wel en bah, drinken, soms en kiekeboe maar verder geen 2 woorden aan elkaar of iets hij is met lopen erg laat vind ik zelf anderhalf en kruipen hij deed billen schuiven altijd verder doet hij ook niks met zijn speelgoed behalve gooien en rammen hij kan wel deuren open maken en trap op

miss moet je een advies vragen op het cb je kan ook bellen veel s6 ermee ik hoor het wel gr Tima mama van jayden
 
hey hey

grappig jou hier tegen te komen..
ja met rafael gaat gelukkig alles goed..
ja hij deed alles best wel gemiddeld volgens het boekje en ja met zijn praten maak ik me toch wel even zorgen...
ja mama zij ij erg vaak en nu niet echt vaak meer...
ja ik ga het cb wel bellen denk ik en vragen of hun tips hebben ik weet het ook niet en weet niet met welke leeftijd hij goed moet kunnen praten misschien ben ik wel te snel bezorgd en is het nog te vroeg om goed te praten en komt het vanzelf wel...

dankje wel groetjes monique
 
hoihoi, mijn oudste zoon wordt over 2 weken 4 jaar, was ook heel laat met praten. Hij ging met 2 jaar naar de psz en had nog steeds zijn eigen babytaaltje, begreep wel veel maar praten ho maar! wel een paar losse woordjes; papa mama poes e.d. moet zeggen dat het wel verbeterde in de tijd dat hij op de psz zit.

Nu gaat hij na de herfst vakantie naar de basisschool, en hebben we afgelopen februari in overleg met cb en psz besloten om met hem vast naar logopedie te gaan.

Dit werkt wel, maar hij vindt het heel moeilijk. ook merk je naarmate hij met wat oudere kinderen omgaat die al wat beter praten dat hij zich hier aan optrekt.

het komt allemaal wel goed, maar hij heeft wat hulp nodig, vind hij zelf niet uiteraard.

hou het in de gaten en hou regelmatig kontact met cb en evt psz of kdv.

succes   linda (moeder van Ben 4 en Sam 8 mnd)
 
hai

dankje wel voor je reactie misschien ben ik iets te snel met me zorgen temaken..
en zal hem zoveel mogelijk stimuleren je heb goed speeldgoedwaar van je leert natuurlijk en daar heeft die genoeg van dus misschien ben ik iets te snel...

groetjes monique
 
Hoi,

Mijn zoon (nu alweer 8 jr) sprak met 1 1/2 nog bijna niet. Hij moest toen van het consultatieburo 5 woordjes kunnen spreken. Jaa, zei ik toen: hij kent er wel 8 ofzo. Ik op de terugweg in de auto tellen; kwam niet verder dan 3 woordjes.
Mijn zoontje sprak met 2 1/2 jaar nog weinig, maar moest toen noodgedwongen naar het kinderdagverblijf. Toen leerde hij wel snel goed praten; want niemand anders begreep hem daar, zoals wij thuis deden. Die van ons was dus gewoon wat lui met praten, wij begrepen hem toch wel, dus waarom moeite doen?

In iedergeval nu denken we wel eens: pffff, kan dat mondje nooit eens stil zijn?

Hoop dat het voor jullie net zo verloopt als toendertijd voor ons en dat hij geen logopedie nodig heeft. Zal me daar nog echt geen zorgen over maken, hij is nog zo jong!

Groetjes Renata.
 
Hoi,

Het kan goed dat hij dadelijk in 1 keer een sprong gaat maken in zijn taal, maar wat je zegt over echt een eigen taaltje hebben: Je kunt dan toch het beste met iemand hier over praten bijv een cb arts of huisarts..
Maak je geen zorgen, maar doe er wel iets mee, ik lees nl in je verhaal dat het jou echt opvalt en dan kun je beter gewoon zekerheid hebben, en mocht hij hulp nodig hebben krijgt hij dat dan in ieder geval snel.
Komt trouwens best vaak voor hoor dat kinderen van die leeftijd wat hulp nodig hebben van een logopedist of iets dergelijks!

Succes, gr MJ
 
hai dankje wel voor jullie reactie...
ik heb pas 10 dec weer een afspraak bij het cb 1 dag na zijn verjaardag...
ik ken ook een kindje nu 10jaar hij praat nog steeds niet goed en is moeilijk verstaanbaar...
voor de ouders echter wel goed verstaanbaar....

ik ben hem nu zoveel mogelijk aan het motiveren...
zoals neus want er zat wat op zij neus het enige wat hij zij is de N en wees er naar het leek er op dat hij het wel wilde zeggen maar niet lukte ofzo iets...
ik moet eerlijk bekenen dat ik zijn taaltje ook wel leuk vind...

zoals hij bijvoorbeeld aan de telefoon zit en dan zegt die adahhh wat die daar mee bedoelt weet ik maar dan gaat derest in hey en eigen taaltje en da (is dag)
maar zwaaien doet die niet maar een kus geven weer wel...
hij begrijpt als ik zeg ga naar je slaapkamer (om te slapen) je gaat naar bed en dan rent die al naar zjn bedje...
hij begrijpt het wel maar zegt het niet....

en dan mensen praat hij al???
dus ik dacht mijn zoontje is veels te laat omdat iedereenn het aan me vraagt vandaar mijn vraag en wanneer heb je de leeftjd om te moeten kunnen vragen?

ja mijn cb zij ook hij moet nu echt wel de namen van dieren kennen en de geluiden erbij...
ja allemaal leuk en aardig maar als ik zeg nee niet aai maar bijvoorbeeld hond dan kijkt die me aan en zegt die weer aai...

ik ga ze wel ff bellen denk ik het cb dan weet ik denk ik meer

dank jullie wel groetjes monique
 
Terug
Bovenaan