Bijna 21 maanden en niet willen praten.

Ik weet dat er meer kindjes zijn die rond deze leeftijd nog niet willen of kunnen praten. Onze zoon van bijna 21 maanden. Zegt nog geen woord. Ook geen papa of mama. Het enige wat hij doet qua communicatie is uh uh.
Op CB hebben ze aangegeven dat hij tot zijn 2e de tijd heeft om te gaan praten. Anders willen ze met onderzoeken starten als hij dan nog niet praat.

Hij maakt echt wel wat geluidjes. Maar als hij iets duidelijk wilt maken of iets wilt en wij begrijpen hem niet gaat hij behoorlijk uit zijn plaat. En ook echt uit zijn plaat. Dat is ook als hij iets niet mag of iets doet wat hij niet mag doen. Soms erg het idee dat hij gewoon dan niet wilt luisteren.
Hij begrijpt alles heel goed. Doet opdrachtjes enz.

Toch maak het er niet altijd makkelijker op. Zeker de momenten dat hij zo erg boos word.

We lezen veel luisteren naar muziek praten met hem. Alles doen we wel.

Hij heeft een paar maanden geleden echt mama gezegd dus we weten dat hij het kan. Maar toen ging hij kruipen en daarna lopen en veel last gehad van zijn tanden en kiezen..
Dacht toen ook dat hij zich daar op ging concentreren. Dacht als dat voorbij is dan komt het praten wel.

Af en toe weet ik gewoon niet wat ik er mee aan moet.

Veel mensen zeggen dan goed bedoeld het komt van zelf. Of lekker toch straks praat hij de oren van je hoofd dat je terug wilt naar de tijd dat hij nog niet praatte.
Nou eerlijk gezegd zijn Dit niet de meest opbeurende antwoorden.

Toen hij nog niet liep kreeg ik ook zulke antwoorden als straks kan je er achter aan rennen.
Maar nu hij loopt ben ik er juist heel blij mee.

Ik vraag me af of er meer ouders zijn die het last/moeilijk vinden dat hun kind nog niet praat. Hoe gaan jullie er mee om en zijn er nog tips die we nog kunnen doen.

Onze zoon is in vele dingen gewoon laat en denk ook dat hij het allemaal wel makkelijk vind. Mama doet het wel en mama begrijpt mij. Probeer daarom ook wel eens niet te reageren.

Moest het even van me af schrijven.
 
Geen ervaring, maar misschien wel een tip. Het klinkt alsof je kleintje gefrustreerd is omdat hij zichzelf niet kan uitdrukken. Heb je je al eens verdiept in babygebaren? Hiermee kan je je kindje misschien leren om zichzelf te kunnen uitdrukken zonder te praten. Je kunt hiermee ook prima starten als je kindje wat ouder is.
En dat praten komt echt wel, maar ik snap ook wel dat je je zorgen maakt. Zeker als je opmerkingen krijgt waar je niks mee kunt.
Hopelijk heb je snel weer een vrolijke dreumes in huis!
 
[quote quote=10467449]Geen ervaring, maar misschien wel een tip. Het klinkt alsof je kleintje gefrustreerd is omdat hij zichzelf niet kan uitdrukken. Heb je je al eens verdiept in babygebaren? Hiermee kan je je kindje misschien leren om zichzelf te kunnen uitdrukken zonder te praten. Je kunt hiermee ook prima starten als je kindje wat ouder is.
En dat praten komt echt wel, maar ik snap ook wel dat je je zorgen maakt. Zeker als je opmerkingen krijgt waar je niks mee kunt.
Hopelijk heb je snel weer een vrolijke dreumes in huis!
[/quote]Klopt hij is na mijn idee dan ook gefrustreerd. Wat we ook goed begrijpen. Daar heb ik mij nog niet in verdiept op babygebaren zal ik gelijk eens naar kijken. Wie weet helpt het hem en ons ook. Dank voor je tip
Gelukkig is het niet de hele tijd zo dat hij gefrustreerd is. Hij is verder wel vrolijk en kan fijn zelf spelen. ?
 
Onze zoon praatte pas met 2,5. Hij was alles eerst aan het observeren en nam alles goed op. Op een geven moment praatte hij ineens volledige zinnen.
Hij is nu bijna 3 en kan erg goed praten.
Onze zoon dit deed trouwens bij meerdere dingen. Hij liep ook laat maar wanneer hij ging lopen had hij dit al snel onder de knie.

Misschien herken jij je zoontje hier ook in? Dat hij eerst observeert en het dan ineens wel komt.
 
Je zou al snel denken dat het uit gemakzucht gedaan word inderdaad: ze begrijpen me dus waarom zou ik…en ja daar kan een kleine waarheid in zitten maar dat denk ik niet dat ze met zo’n jonge leeftijd al “lui” kunnen zijn. Het heeft ook echt niets met je opvoeding te maken hoor!! Persoonlijk heb ik ook een iets langzamer dametje rondlopen hier, ze liep met 1 jaar stipt los maar viel toen 1 x en durfde pas weer te lopen toen ze 1,5 was na heeeel veeeel moeite en oefenen vanuit ons…En praten? Een paar enkele woordjes tot ze 2 jaar was…vreselijk frustrerend ja, ik herken je gevoel direct want ze begreep werkelijk ALLES! Kon me in een gloednieuw aanwijsboek elk ding aanwijzen wat ik vroeg, en toch weigeren de woorden te noemen/herhalen enz. Zoveel tactieken geprobeerd en noppes. En toen plotseling begon ze woorden te zeggen, zelfs zinnen. Ze is nu 2,5 en zegt al zinnen van 5 woorden…ik heb dus het idee dat het geen luiheid is bij onze kids maar angst. “Stel ik zeg het niet goed” ofzoiets. Want met die leeftijd hebben ze namelijk wel heel hard de behoefte om papa en mama trots te maken. Pas toen wij het helemaal los lieten en hadden besloten even geen focus meer erop te leggen op durfde ze dus dat risico van foutjes te gaan nemen. Wellicht kun je er iets mee. En voel je je ook niet meer alsof je kind achterloopt. Het vliegt dalijk zeer zeker ineens per week huphup. En sorry dat ik dit zeg maar als mensen zeggen: je zal straks soms wensen dat het even stil was…dan klopt dat echt ??‍♀️? waar ik eerst zo graag woordjes hoorde hoor ik mezelf nu soms serieus cliché zeggen: hou nou eens héel eventjes je mond aub, mama is aan het bellen dan moeten kindjes stil zijn.enzenz. ? succes ?
 
Is echt niks om je zorgen over te maken, mijn oudste deed ook alles op z'n eigen tempo als baby/peuter.
Uiteindelijk indd een verwijzing naar een logopedist omdat hij met 2 jaar alleen papa en mama kon zeggen maar dat ook niet echt gebruikte. Toen de logopedie eindelijk was opgestart kreeg ik voornamelijk als ouder tips, die ik allemaal allang toepaste 3 maanden later ging hij praten rond 2,5 dus. En this nog steeds geen spraakzaam mannetje, alles moet ik eruit trekken, hoe was het op school, goed. Wat hebben jullie geleerd, rekenen en lezen.
?‍♀️
Zou me er niet te druk om maken en vooral niet afmeten aan de boekjes van 't cb en andere kindjes om je heen. Als er echt iets mis zit merk je dat heus wel op dan duur en is er dan genoeg ruimte voor stappen.
Indd dus misschien niet wat je wilt horen? maar laat het los 't komt echt wel! 
 
Mijn zoontje is net 2 geworden, op
opvang gaven ze aan dat hij weinig praatte, dus ik maakte me ook al snel zorgen hierom.
Hij is erg geïnteresseerd in de boekjes: mijn eerste woordjes van auto’s en dieren en hij wijst aan en ik zeg het en merk dat hij steeds meer gaat nazeggen. 
ook overdag ben ik bewuster bezig met alles te benoemen.. hij zegt nu ook meer woordjes. 
En wij doen veel zingen, dan zingt hij gezellig mee ( op zijn manier) 
en ik zeg nooit nee dat is niet goed maar Bv bedoel je dit of dat. 
verder zou ik zeggen volg je gevoel als moeder!
 
Ik heb een dochtertje die nu 2.5 is. En ik had het zelfde . Ze begrijpt alles ect.
Maar echt proberen te praten..??. Ene x deed ze het wel. En andere dagen was het van mama..Uhh euh. Terwijl ze donders goed kon zeggen wat ze wil.
Had met CB ook over gehad toen ze 18mnd was. Maar die zeiden...Ze begrijpt alles en ze weet voldoende woordjes.  Komt later wel. 
Nou ik had eerder een onzeker gevoel. Dus had zoiets van. Als ze na dr 2de verjaardag (bijv.. " mama ik wil..."!) Niet zegt. Dan ga ik naar een logopedist.
Maar ze is nu 2.5 En ze maakt nu zinnetjes ?.
Mama ik wil blootje (broodje) nutella.
Ect.. En met sommige woorden heeft ze moeite uit te spreken (logisch net 2.5).
En sommige woorden kan ze perfect uitspreken. 
Liep met 10mnd.
Ieder kind heeft zn eigen tempo.
De ene loopt snel/de andere praat eerder.
Maar snap je onzekerheid. 
Heb zoontje van 7. 
Die vertikte het om te kruipen ? maar wel langs tafel lopen ect.
 
 
Terug
Bovenaan