Bijna 21 maanden en nog niet lopen!

Ik begin me echt zorgen te maken over mijn dochter. Ze is van begin oktober dus bijna 21 maanden, maar ze loopt nog steeds niet. Met acht maanden is ze op haar knietjes gaan lopen, ziet er heel schattig uit, maar ik zou willen dat ze op haar voeten gaat lopen. Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat er totaal geen ontwikkeling in zit. Ze loopt nu dus al bijna een jaar op haar knietjes. Langs de bank loopt en staat ze wel, maar dan leunt ze compleet tegen de bank aan. Ze heeft bijv. nog nooit geprobeerd zelf haar evenwicht te zoeken of los te staan. Verder staat ze op de punten van haar teentjes, als een ballerina en draait ze haar rechterbeen naar binnen.
Ben eigenlijk benieuwd wanneer er begonnen wordt met bijv. fysio. Kan dat nu al of is dat te vroeg en nog niet nodig? Ik ga in ieder geval morgen naar de dokter met haar, maar ben benieuwd of iemand hier meer over weet. Ik heb niet altijd heel veel vertrouwen in doktoren! (of in cb).
Ivy

Hallo Ivy,

Ik lees al lang mee op het forum, heb alleen nog nooit een reactie gegeven. Maar het moet er een keer van komen hè?
Mijn dochtertje is ook van begin oktober en loopt nu ongeveer 1 maand. Dus ook niet echt vroeg. Ze was wel met alles heel laat. Ze zat bv. ook pas met 11 maanden. Maar als je kindje van begin oktober is, dan is het toch pas 19 maanden i.p.v. 21 maanden?
Pas heb ik huisbezoek gehad van het CB. Die zei dat 18 maanden een gemiddelde is, dus dan valt het nog wel mee. Ik zou me nog maar niet heel erg bezorgt maken als ik jou was.
Maar ik moet toegeven dat het wel makkelijk is als ze lopen. Want dan hoef je ze niet steeds te dragen.
En o ja, het komt ook heel onverwachts. MIjn dochtertje liep ook al een paar maanden op haar knieen en opeens liep ze. Dus maar moed houden hoor

Groetjes Mama van Petra

Hoi

Ik zou als je je zorgen maakt gewoon dit een keer uiten bij je huisarts. En daarbij ook aangeven dat het been naar binnen staat/draait ( Sorry weet even niet meer hoe het er stond...) en ze eigenlijk zoals je het beschrijft nog niet echt veel kracht op haar voeten zet. Mogelijk mag je dan een keer naar therapie/Fysio zodat zij kunnen kijken of het allemaal wel goed zit. Onze dochter begon al met lopen met 12,5 maand, maar liep na 7 maanden nog steeds alsof ze net pas liep. Heb nu ook therapie daarvoor om te kijken waar het vandaan komt en heb nu oefenningen. Dus zou het zeker even proberen, kan nooit kwaad.
Hihi inderdaad is ze bijna pas 20 maanden hoor  Gwenn is van eind sepember en nu dus bijna 20 maanden.

Liefs Marian

hallo,

Hier wel een lopend kind maar wilde toch even reageren.

Sam (18mnd) staat ook weleens op zijn tenen en dan gaat ie ook op zn tenen lopen en die voetjes naar binnen draaien doet ie ook vaak..of naar buiten tijdens het lopen..
Denk dat dat wel erbij hoort.

Maar goed..waar ik dus voor wilde reageren...ik heb een keer iets gelezen wat ik op zich een grappig idee vond..ik neem aan dat je dochtertje wel loopt als je der vasthoudt aan der handjes?
Ik heb dus een keer gelezen dat iemand een pollepel vasthield aan het uiteinde en haar kindje het andere uiteinde liet vasthouden..dat liep ze wel en dan langzaam de pollepel steeds losser laten en uiteindelijk helemaal..weet niet hoe effectief het is hoor want ik heb dit nooit gedaan maar misschien is het wel een tip?

En laat je ons weten wat de dr zei? ben wel benieuwd wat hij erover zegt.

Groetjes Angela

Hoi,
Alvast bedankt voor de reacties. Over die 20/21 maanden. Ik moet zo iets echt uitrekenen (dus fout gedaan) aangezien ik me daar bij kindje 4 niet meer zo mee bezig houdt. Bij mijn eerste dochter wist ik altijd precies hoeveel maanden ze was, maar dat gaat er blijkbaar af, hihi.
Lopen aan de hand doet ze absoluut niet, ze trekt gewoon haar beentjes op, dus die pollepel gaat niet lukken.
Ik maak me ook vooral zorgen om het feit dat er geen ontwikkeling is al een jaar. Dat vind ik raar. Paar maanden op de knietjes okee, maar een jaar lang!!! Ga zo direct naar de huisarts. Ben benieuwd.
Ivy

Hoi hoi,

Aangezien je al een afspraak hebt bij de ha, komt mijn reactie misschien wat laat. Maar wat let je om gewoon een fysiotherapeut te bellen en het probleem voor te leggen? Mijn ervaring is dat die  er toch iets meer verstand van hebben dan de huisarts.

Wij oefenden trouwens midden in de kamer. Dan zette ik Kevin neer en liet hem tegen mij aanvallen of tegen mijn armen (wel rondom je kindje houden), dan had hij de grootste lol en langzaam aan ging hij zelfstandig staan en zo telkens een stapje verder.

succes ermee.

groeten, Kabo

Nou, ik ben bij de huisarts geweest en die schreef meteen een verwijsbrief voor de kinderfysio. Ook hij vond het gebrek aan ontwikkeling een reden. Belde ik net die fysio en die vroegen waarom ik niet eerder an de bel heb getrokken!!!! Hmmm!
En Kabo, jou tip zal helaas ook niet werken. Je kunt mijn dochter namelijk niet op haar benen zetten. Ze trekt dan direct haar beentjes in en gaat op haar knieen zitten. Al die trucjes, stapje-stapje, duwwagentjes, op schoot laten staan etc. hebben we allemaal al geprobeerd.
Nouja, ik ben blij dat we naar de fysio gaan. Hoop dat die iets kan bereiken.
Ivy

Selina heeft als babytje ook therapie gehad, die kwam aan huis, en wij hebben het erg fijn gevonden. selina loopt al wel (met 14 maanden)
ik vond de therapie altijd een soort gym.
hoop dat jullie re ook baat bij hebben.
liefs lau

Terug
Bovenaan