Bijna 3,5 jaar en niet zelf willen spelen.....please tips!!!

Hallo allemaal, wij hebben een zoontje van bijna 3,5 jaar en vanaf het begin heeft hij nooit zelf kunnen spelen. Ja, als hij in zijn broek gepoept heeft (ook dit is een probleem) trekt hij zich terug en gaat heerlijk zitten spelen. Ik vind dit echt een groot probleem want wij hebben op de dag totaal geen rust. Overal waar ik ga gaat hij ook. Wie herkent dit en heeft wat tips?

Alvast bedankt,
Patty
 
hallo patty,

zit jou zoontje ook op een dagverblijf of peuterspeelzaal?
zoniet is dat misschien een goed idee,
ze leren daar om met andere kinderen te spelen en alleen te spelen.

groet fenke
 
Hallo Fenke,
Ja hoor hij gaat 2 dagen per week naar het kdv (nu nog wel dat stopt per 1 juli want dan zit ik zonder werk). Daar heeft hij inderdaad ook veel meer afleiding van andere kindjes en ook ander speelgoed. Thuis raakt hij het niet eens aan.

Groetjes,
Patty
 
hoi patty,

jammer dat hij daar niet genoeg voorbeelden krijgt waar hij thuis wat mee kan.
heb je al eens geprobeert om zelf heel actief mee te spelen?
mijn dochter wist eerst nl ook niet wat ze met het speelgoed moest doen totdat ik het liet zien.ook heb ik speelgoed weggehaald zodat het aanbod minder is.
ik hoop dat je er wat mee kan.

groetjes fenke
 
hallo,

Ik heb een dochtertje van anderhalf die hier ook moeite mee heeft. Ik weet wel dat ze nog jong is maar heb hier ook met consultatiebureau over gehad. Mijn dochter vermaakt zich wel als ik bezig ben, doordat ze weet dat ze mijn aandacht niet kan krijgen. maar zodra ik ga zitten is het mis. als ik de hele dag op de bank zou zitten zou zij dit ook doen. ze is gewoon graag bij me. wat het beste helpt is het negeren. en een vast ritme over de dag.bijv. sóchtends na het ontbijt alleen spelen. als jij koffie gaat drinken met wat lekkers bijv.dan neem je je kind bij je en maak je het gezellig. dan even weer alleen spelen en middag eten. en het is erg belangrijk dat je bijvoorbeeld   minimaal 2 keer een kwartier heel bewust met hem speelt. en het negeren doe ik zo: zodra we samen koffie hebben gedronken laat ik mijn dochter alleen spelen. dit vertel ik ook mama zit nog even en jij mag spelen.   dan wil ze uiteraard constant op de bank klimmen. en ze gaat gillen. ik zet haar steeds heel rustig van de bank en ik negeer haar. dit duurde echt heel lang in het begin. heel frustrerend dat gehuil enz. maar nu is het zover dat ze dit een of 2 keer probeert en dan houd ze op. aanhouder wint  dit adviseerde het consultatiebureau mij. hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes
 
ik heb geen ervaring met kinderen die niet op zichzelf kunnen spelen, maar misschien helpt dit toch.

Zorg dat hij zelf speelt!!
Wanneer hij alle aandacht opeist doe je net of je hem niet hoort of ziet, zegt dat hi jeven alleen moet spelen. En ga je even je eigen gang. Wanneer je ziet dat hij even lief zelf aan het spelen is, zeg je tegen hem dat je het fijn vindt dat hij even zelf speelt en speelt even met hem mee. en dan ga je weer even.
En dan herhaal je wat je deed. Laat hem steeds een beetje langer zelf en alleen spelen. Het zal vanzelf beter gaan. Je moet er wel even de tijd voor nemen, het zal niet meteen werken, maar nu heb je ook geen tijd om andere dingen te doen, dus...

Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met kinderen die niet zelfstandig kunnen spelen, die 2 van ons (1,5 en 3,5) spelen heel braaf zelfstandig. Ook al zijn er momenten dat ze alle aandacht opeisen (zo zijn kids).
Maar ik train veel honden en ondanks dat ik absoluut geen vergelijk wil trekken tussen kids en honden, werkt dit wel ongeveer hetzelfde.

ik hoop op succes voor je.
memmeh
 
Uit je berichtje kan ik niet precies halen wat je kind doet als hij niet gaat spelen. Kan je beschrijven wat er gebeurt als je spelmateriaal aan hem geeft, of samen met hem gaat spelen. Daar kan ik namelijk veel meer uithalen. Hoe ervaart het kinderdagverblijf dit?Vraag anders of ze een ongestructureerde observatie kunnen uitvoeren tijdens het spelen.

Kinderen kunnen overprikkeld raken van een teveel aan spelmateriaal om hem heen. De tip die eerder werd gegeven is om spelmateriaal te minderen, ik sluit me hier helemaal bij aan. Je kan bijvoorbeeld 8 soorten spelmateriaal in een doorzichtige cruve box stoppen, en elke week de inhoud van de box veranderen. Zo blijft er variatie ontstaan waardoor je kind uitgenodigd blijft om tot spel te komen. Overig spelmateriaal berg je op.

Is het spelmateriaal wat je hebt uitdagend genoeg voor hem? Kan hij zelf niet bedenken wat hij kan doen met spelmateriaal?Wil hij alleen maar aandacht van jou?
Spelen is een belangrijke vaardigheid voor een kind, het stimuleert verschillende ontwikkelingsgebieden. Dus het is zeker de moeite waard om hier achteraan te gaan als het spelgedrag zorgelijk is.
 
Mijn zoontje is 3 jaar en die kan wel zel spelen. Als je maar in zijn buurt blijft. Zodra ik weg ga dan is het mis. Wil hem ook wel eens alleen buiten laten spelen bij ons achter in de tuin. Dat lukt ook niet.Dus kan je helaas niet helpen aan tips. Maar ben zelf ook heel erg benieuwd naar tips. Heb jij ook in het begin gehad dat hij de hele tijd aan je hangt. Dat is zeer vermoeind en vind het wel eens moeilijk als je andere kinderen dan wel lekker met elkaar ziet spelen en de ouders een stukje verderop ziet staan, maar wij zijn altijd bij ons zoontje.

Groetjes Anet
 
Terug
Bovenaan