wow... midden in de roos, dit onderwerp. Ik ben op het consultatiebureau geweest voor de ogentest, en ryan zag met links de bovenste rij plaatjes niet. Hij zag overal een auto in, omdat ie dat het meest relevant vond. (Wie wijst er nou niet gewoon een auto aan.. duh!)
Ze wilde even met een collega overleggen. Dit gebeurde in het bijzijn van ryan. Hij hoorde dus ook dat hij NIETEENS DE BOVENSTE RIJ ZAG, DAT DIT WEL ERG VREEMD WAS. Ryan is een mannetje wat in de eerste plaats al heel erg vlot is in de taalontwikkeling, en ook in begrijpen wat er gezegd word. Hij kwam dus bij me staan, en vroeg: mama, ben ik stom, deed ik het fout? dat zegt de mevrouw. Nadat ik haar een vreselijk dodelijke blik toewierp, zei ze wel tegen hem dat dat niet zo was, maar dat zijn oogje het niet goed doet... DANK JE WEL, TRUT! Nu is niet alleen hijzelf dom, maar ook zijn ogen zijn niet goed... hij vraagt zich echt af waarom hij zo stout is, en wat hij verkeerd heeft gedaan. Nou, ik kan iedereen verzekeren dat ryan een heel zelfverzekerd mannetje is, maar zelf dat soort mannetjes zijn met 1 woord gebroken als het zo duidelijk gezegd word! Wat was ik kwaad zeg! Ze wilde ons dan maar na 2 maanden terug laten komen, want misschien was ryan wel gewoon in een eigenwijze bui! Ja, hallo, nu moet je ophouden hoor, anders komt het niet helemaal goed hier! Eerst zeg je dat hij vreemd is, vervolgens weet je te melden dat zijn ogen stuk zijn, en nu is hij eigenwijs... Ryan had het niet meer en vroeg of we nu weg konden bij die stomme mevrouw, want zij vond hem niet lief, zei ie!!! Nou, ik heb vriendelijk bedankt, en ben vertrokken met de boodschap dat ze me niet meer hoeven te informeren over volgende consulten!!
In elk geval, ik een oogarts gebeld, en met zorgbemiddeling (Zilveren Kruis) kon ik binnen een week terecht in utrecht. (Anders pas eind maart, nu dus 5 december!)
Daar zagen ze dat ryans ego een deuk had, want hij durfde met zijn goede oog de (zelfde) ogentest niet meer te doen. Hij zei: Ik kan dat niet mama, ik doe dat verkeerd!... Pff ik brak... arme schat!
Toen met druppeltjes om de oogspier te ontspannen, en een computer die kan meten wat de sterkte is... Rechts +5,5 en links +7
Wat voelde ik me stom zeg, dat ik nooit iets had gemerkt!! Hij ontwuikkeld zich hartstikke vlot, liep vlot (13 mnd) en ja, hij kleurt liever met stiften of krijt dan met potloden... who cares!
Nu is het wachten op de bril, eind van deze week klaar met glazen +3,5 en +5
Ben maar alleenstaand moeder, met minimum inkomen en moest ff snel 307,- aftikken... wel met wat duurder montuur omdat dat een meer flexibel exemplaar was. Dat raadde de oogarts me al aan toen ze hem had zien spelen...
liefs, angela
ps, alle lof voor de kliniek in Utrect, waar de arts hem echt geweldig heeft aangemoedigd en geholpen toch mee te werken! Daar krijg je ook alle tijd voor vragen, grapjes, als kind niet meewerkt etc! SUPER!!