Bijna 3 en dan een brilletje

Hallo,
Wie heeft hier ervaring mee: onze zoon wordt in december 3 en heeft een lichte oogafwijking. We staan sinds dat hij 3 mnd oud is onder controle en dat gaat allemaal prima. Naast het afplakken van zijn oog, krijgt hij nu een bril om zo  te  proberen  het scheelzien  te verminderen. De sterkte valt -voorlopig- reuze mee: +1 en +1,25. Wie heeft er ervaring met brillen, waar moet ik op letten bij de aanschaf en vooral: draagt je kind  'm ook goed? Mijn zoon moet 'm de hele dag op houden en ik ben erg benieuwd of hij dat zal doen. Het verschil in zicht zal door de plussterkte voor hem niet  enorm zijn, dus zijn "voordeel" valt daardoor  ook wat tegen... Graag reacties! Groeten L.
 
Hoi!

Mijn nichtje (nu 5) draagt al een tijdje een bril. Inmiddels mag zij de 'draagtijd' alweer afbouwen, maar wat ik van mijn zus weet, zette ze s'ochtends met veel plezier haar brilletje op en moest je haar s'avonds helpen herinneren dat'ie echt niet mee naar bed hoeft.
Het stond nog schattig ook - moet er zelf aan wennen, als ze geen bril op heeft.

Volgens mij zijn kinderbrilletjes toch allemaal 'onverwoestbaar' (kunnen alle kanten op buigen)?


Succes ermee!
Uli
 
Hallo Uli,
Dank voor je reactie. Ja, dat hoor ik van meer mensen, dat de bril al vrij snel weer afgebouwd mag worden. Benieuwd of dat bij ons ook zo zal zijn. Het staat hem aller liefst hoor, daar niet van, maar het was best even slikken. En ook even gedoe, maar het gaat al stukken beter, zeker nu de bril met een koordje  wel goed  blijft zitten. Vanavond wilde hij hem al niet afdoen, ik denk dat het voor hem prettig kijkt inmiddels.
Nogmaals dank, en groeten!
 
Hoi,

Ik was zelf nét twee jaar toen ik mijn eerste brilletje kreeg. Brilletjes waren toen nog niet zo onverwoestbaar als nu.
Van het hele begin weet ik het niet natuurlijk, maar ik weet dat ik mijn bril altijd graag op heb gehad. Ik zag gewoon geen donder zonder dat ding.
Wat ik alleen altijd héél erg eng heb gevonden was als mijn bril besloeg. Dat krijg je straks weer als het buiten kouder wordt en als je dan een warme ruimte binnenkomt. Ik kon daar echt van in paniek raken.
Er zijn middeltjes in de handel die dat beslaan tegen gaan. Misschien een tip voor jullie.

Groetjes,
Karin (inmiddels 31 en nog altijd brildragend)
 
Hey,

mijn zoontje is in september 2 jaar geworden en in juli kwamen we erachter (oogarts) dat hij met beide ogen +5 heeft.
We moesten hem goed observeren thuis en nu heeft hij sinds oktober 2007 een bril.
Zijn oogjes waren bij de controle in oktober nog steeds +5 en hij kreeg een brilletje voorgeschreven van +3.

Ik ben hiermee naar de opticiën gegaan waar ik een goed passende bril heb uitgezocht. (bij een andere winkel zei de verkoper dat het iets grotere brilletje wel kon omdat ik anders over een paar maand weer een nieuwe moest kopen... Hallo, het is mijn geld en mijn zoontje moet gewoon een bril die past... dus andere winkel gegaan)

Belangrijk is dus dat de bril goed past!!
Bij mijn zoontje hebben ze de oortjes van de bril rondom gebogen zodat die goed achter de oren blijft zitten.

Verzekering voor de bril is geen overbodige luxe, want hier is die al 2x kapot gegaan.
Inmiddels heb ik er een 2e bril bijgenomen omdat hij weer een week zonder bril zat en dat merkt hij wel.

In het begin zullen ze het brilletje afdoen, gewoon laten en later weer opzetten en voor je het weet houden ze het brilletje steeds op.

Succes...

groetjes, Liesbeth
 
wow... midden in de roos, dit onderwerp. Ik ben op het consultatiebureau geweest voor de ogentest, en ryan zag met links de bovenste rij plaatjes niet. Hij zag overal een auto in, omdat ie dat het meest relevant vond. (Wie wijst er nou niet gewoon een auto aan.. duh!)
Ze wilde even met een collega overleggen. Dit gebeurde in het bijzijn van ryan. Hij hoorde dus ook dat hij NIETEENS DE BOVENSTE RIJ ZAG, DAT DIT WEL ERG VREEMD WAS. Ryan is een mannetje wat in de eerste plaats al heel erg vlot is in de taalontwikkeling, en ook in begrijpen wat er gezegd word. Hij kwam dus bij me staan, en vroeg: mama, ben ik stom, deed ik het fout? dat zegt de mevrouw. Nadat ik haar een vreselijk dodelijke blik toewierp, zei ze wel tegen hem dat dat niet zo was, maar dat zijn oogje het niet goed doet... DANK JE WEL, TRUT! Nu is niet alleen hijzelf dom, maar ook zijn ogen zijn niet goed... hij vraagt zich echt af waarom hij zo stout is, en wat hij verkeerd heeft gedaan. Nou, ik kan iedereen verzekeren dat ryan een heel zelfverzekerd mannetje is, maar zelf dat soort mannetjes zijn met 1 woord gebroken als het zo duidelijk gezegd word! Wat was ik kwaad zeg! Ze wilde ons dan maar na 2 maanden terug laten komen, want misschien was ryan wel gewoon in een eigenwijze bui! Ja, hallo, nu moet je ophouden hoor, anders komt het niet helemaal goed hier! Eerst zeg je dat hij vreemd is, vervolgens weet je te melden dat zijn ogen stuk zijn, en nu is hij eigenwijs... Ryan had het niet meer en vroeg of we nu weg konden bij die stomme mevrouw, want zij vond hem niet lief, zei ie!!! Nou, ik heb vriendelijk bedankt, en ben vertrokken met de boodschap dat ze me niet meer hoeven te informeren over volgende consulten!!
In elk geval, ik een oogarts gebeld, en met zorgbemiddeling (Zilveren Kruis) kon ik binnen een week terecht in utrecht. (Anders pas eind maart, nu dus 5 december!)
Daar zagen ze dat ryans ego een deuk had, want hij durfde met zijn goede oog de (zelfde) ogentest niet meer te doen. Hij zei: Ik kan dat niet mama, ik doe dat verkeerd!... Pff ik brak... arme schat!
Toen met druppeltjes om de oogspier te ontspannen, en een computer die kan meten wat de sterkte is... Rechts +5,5 en links +7
Wat voelde ik me stom zeg, dat ik nooit iets had gemerkt!! Hij ontwuikkeld zich hartstikke vlot, liep  vlot (13 mnd) en ja, hij kleurt liever met stiften of krijt dan met potloden... who cares!
Nu is het wachten op de bril, eind van deze week klaar met glazen +3,5 en +5
Ben maar alleenstaand moeder, met minimum inkomen en moest ff snel 307,- aftikken... wel met wat duurder montuur omdat dat een meer flexibel exemplaar was. Dat raadde de oogarts me al aan toen ze hem had zien spelen...
liefs, angela

ps, alle lof voor de kliniek in Utrect, waar de arts hem echt geweldig heeft aangemoedigd en geholpen toch mee te werken! Daar krijg je ook alle tijd voor vragen, grapjes, als kind niet meewerkt etc! SUPER!!
 
Terug
Bovenaan