bijna 3 jaar en al lezen

hallo allemaal,

ik heb heel hard jullie mening en advies nodig!!

mijn zoon wordt 6 mei as 3 jaar.
hij heeft met sinterklaas magneetletters gehad, sindsdien kent hij 20 letters van het alfabet en leest hij al verschillende woordjes.
hij kan met zijn letters ondertussen ook al  een paar woordjes vormen met de magneetletters.

ik wil hem heel graag stimuleren maar niet te veel, ik vind dat het wel van zijn kant moet komen.
en moet ik meer met hem gaan doen zoals cijfers enzo.

nu wil ik graag jullie mening hierover,    
en misschien zijn er meer mensen met deze ervaringen die zou ik ook graag willen horen!

alvast bedankt!
joke
 
hoi,
wat knap!
leest hij de woordjes al echt of is het dat hij het woord herkent.
als je een woord hebt die er op lijkt bv stoel, en een ander woord begint ook met st..
wat zegt hij dan?

maar als hij al echt bezig is met lezen, dan kan je bij de bibliotheek speciale boekjes lenen voor kindjes die net beginnen met lezen.
waar dus die standaard begin woorden in staan. mus boom enz.
je moet natuurlijk wel hem de keuze laten of hij er interesse in heeft.
heeft hij die, stimuleer hem dan maar door dus boekjes aan tebieden die bij zijn behoefte aan sluit.
maar geen druk er op!
lekker luchtig.
succes
 
Hoi Joke,

Knap van je zoontje dat hij letters en enkele woordjes herkent.
Bij ons zoontje (3,5jr) is het andersom, hij herkent de cijfers van 0-11 en benoemt ze ook goed.
Het is een leuk spelletje bij ons om de huisnummers te benoemen; de cijfers van 0-11 worden benoemd als nul-elf en daarna wordt bijvoorbeeld 25: "een twee en een vijf". Ach, het is een leuk spelletje en ik stimuleer er niet te veel mee. Alleen als hij tijdens een wandelingetje niet vooruit te branden is, dan gaan we bij elk huisnummer de cijfers benoemen, dan gaan we ongemerkt iets sneller vooruit en het aantal af te leggen meters.
In letters is hij totaal niet geïnteresseerd. Maar ach, dat hoeft eigenlijk ook pas in groep 2/3. In groep 1 van de basisschool worden cijfers aangeboden voor de kinderen die daar in geïnteresseerd zijn.

Waar je zelf nog een beetje rekening mee kunt houden is de techniek van het lezen. Het lezen wordt, als ik het goed heb, spellend aangeleerd. Dus bijvoorbeeld /b/, /oo/ en /m/ wordt samen boom. En probeer de letters ook uit te spreken als /be/ en niet als /bé/ als je begrijpt wat ik bedoel. Op deze manier heb je zelf waarschijnlijk ook de letters leren uitspreken op de lagere school. Als je het anders doet, dan moet je zoontje het later weer anders aanleren en dat kan soms weer lastig zijn.

Misschien is er nog een juf actief op dit forum die je van adviezen kan voorzien bij het aanvankelijk lezen.

Succes!

groetjes Marieke
 
Hoi mamajoke,

Bij onze oudste zoon begon de interesse in letters en getallen ook al heel vroeg, hij was tweeënhalf denk ik, toen het echt begon. Hij begon met alle nummerplaten van auto's te lezen! We hebben ook een leuk boek: het alfabet van Kikker, en dat hebben we inmiddels helemaal stuk gelezen. Over twee maanden wordt hij 4, en mag hij naar school. We hebben nooit heel erg bewust met hem geprobeerd te leren lezen, alleen als hij zelf kwam met iets, dan gingen we erop in. Spelerderwijs: de P is van: papa, bijvoorbeeld. Dan kwam hij zelf met woordjes die ook met een P begonnen, zoals pindakaas of poep!

Inmiddels zijn getallen en sommige woorden voor hem al heel bekend, en inderdaad probeert hij ook woorden te maken met de magneetjes. Maar ik merk ook dat hij soms gewoon gokt wat er staat: dan spelt hij alle letters afzonderlijk, en dan "weet" hij wat het betekent. En hij vraagt mij vaak om woorden op te schrijven, zo "leest" hij met me mee. Nu is hij in de fase van klokkijken, en dat gaat nog lang niet altijd goed. Maar ik stimuleer hem alleen maar als hij er zelf mee komt.

Hartstikke leuk toch, dat ze zich hiervoor interesseren! Maar gewoon luchtig eronder blijven, want ze moeten en hoeven dit op deze leeftijd nog helemaal niet te doen. En inderdaad, als je het eventueel op een andere manier zou aanleren, dan op school, dan kan het nog helemaal mis gaan en kunnen ze hun interesse ervoor ook kwijtraken.

En onze jongste zoon (nu tweeënhalf) táált er niet naar. Hij kan wel tot tien tellen, maar vooral omdat hij zijn broer napraat. Ook daar maak ik me niet druk om, het komt vanzelf wel goed. En aan hem merk ik ook dat hij getallen en letters vooral herkent naar hun vorm, maar nog niet naar de eventuele betekenissen. Hij gokt dus af en toe ook gewoon wat er staat. Nou, ik vind het alleen maar superknap van die kleintjes! Geniet ervan!
(PS: ik ben wel een juf, maar in het voortgezet onderwijs, en dan nog op een heel ander vlak, namelijk in kunstvakken). En dan zou je denken dat ze al heel goed kunnen tekenen: nou haha, vergeet het maar! Ze hebben allang door dat mama dat veel beter kan, dus ik mag het vaak afmaken....

Groetjes Mamasan
 
mijn dochter is 3,5 jaar en heeft grote interesse voor letters en cijfers.
Ze kent alle letters al en kan zelfs een deel van het alfabet al opzeggen.
Ze wil steeds dat ik haar naam schrijf en overal waar ze komt ziet en herkent ze letters en weet waar de letters van zijn.
Sommige mensen zeggen dat ze misschien een hogere intelligentie heeft, ze kende de kleuren ook erg vroeg en begon op 2 jaar al met letters.
ik zit haar zeker niet te pushen ofzo maar ze wil het echt zelf.
Ze heeft ook van die magneetletters en speelt daar weleens mee.
Laat je kind er lekker kennis mee maken en lekker laten lezen en woordjes maken, het is altijd mooi als je kind op school al heel wat kent
Mocht je nou het idee hebben dat je kind wat meer is dan alleen wat verder dan andere, heb je echt het idee dat hij wat hoger intelligent is dan kun je misschien ens kijken op de site van www.pharosnl.nl  wie weet vind je daar meer.
Nu gewoon lekker zijn gang laten gaan en samen met hem woordjes maken als hij dat wil.
Martine  
 
hallo

bedankt voor jullie reacties.

hij "leest" de woorden echt, maar hij moet er wel zin in hebben.
als hij geen zin heeft gaat hij gokken en expres andere woorden zeggen.
maar al hij wel zin heeft leest hij idd eerst de letters s-t-o-p- en dan het hele woord.

ik moet ook vaak helpen en dan maak een woord en lezen we hebben hem samen.
ook met cyfers komt hij vrij ver alleen tot 9 kan hij lezen.

ik zal het idd luchtig houden, dat vind ik een hele goede tip, bedankt!!

groetjes joke
 
Terug
Bovenaan