Misschien ben ik in mijn vorige verhaal een beetje kort door de bocht gegaan. Dat is niet mijn bedoeling geweest. Ik weet dat een leven met een ziek of gehandicapt kind moeilijk is. Is zie dat ook dagelijks om me heen in mijn vriendenkring. Je loopt altijd maar weer tegen onbegrip of juist medelijdende blikken aan. Ook als je aanpassingen nodig hebt moet je vaak vechten om deze te krijgen. En ook de verzorging en opvoeding is over het algemeen (veel) zwaarder dan bij een 'gezond' kind.
Ik ben gezegend met 2 gezonde kinderen, maar ben wel bewust bezig geweest met de vergrootte kans op een gehandicapt kindje. Voordat ik de tests gedaan had, hebben mijn man en ik ons ook afgevraagd "zouden wij dat wel kunnen, een downkindje?". Uiteindelijk zijn wij tot onze conclusie gekomen dat wij met ons kindje hetzelfde om zouden gaan als wij in het leven staan: alles wat de natuur ons geeft in haar puurheid, daar kunnen wij een weg in vinden.
Dus als de tests een groter risicopercentage hadden gegeven, dan hadden wij ook rust gehad. Of we dan verder hadden getest of anders, dat hebben we niet tevoren bedacht. Je kunt vantevoren een heleboel bedenken en afspreken, maar als je hoort dat een een grote kans hebt op een kindje met Down (of anders), dan voel je je toch wel anders dan voordat je het wist en wil je misschien wel heel iets anders.
Nogmaals veel sterkte met je beslissingen.
Groet,
Leontine