Bijna 5 maanden en nog niet doorslapen s'nachts

Hallo,

Mijn zoontje is nu 4,5 maand en slaapt s'nachts nog niet door.
In het begin kwam hij 1x in de nacht, wat nu al weer 2x wordt!

09.00 uur  180 cc hierna slaapt hij soms 1.5 uur
12.30 uur 180 cc s'middags slaapt hij soms ook 2 uurtjes
16.30 uur 180 cc hier laat hij soms wat van staan.
18.30 uur 180 cc soms pap en dan nog wel eens 60 cc melk en gaat naar bed
22.00  uur 180 cc
 en dan vaak s'nachts nog.
Laten huilen heeft geen zin en vaak is het er drie keer uit voor de speen omdat ik het niet nodig vindt dat hij na 2 uur al weer de fles krijgt.
Wordt er langzaam er wel een beetje gek van want het lijkt wel vaker voor te komen nu!

Van alles al geprobeerd, overdag vaker kleine beetjes te geven, maar als een kind geen dorst heeft heeft het ook geen zin want dan gooit hij het er net zo hard uit.
S'morgens een papfles geven, werkte niet.
S'avonds na het badje een papfles geven en soms wilde hij dan nog 60 cc gewone melk
En we hebben ook wel eens de fles van 23.00 uur pap gegeven maar het maakt allemaal niet uit.

Flessen overdag drinkt hij soms geen eens leeg, dus kan dan wel meermaken maar dat helpt niet, kan ik het weggooien.
Ook krijgt hij fruithap, wilde dit standaard s'morgens geven maar dat bleek dus niet te werken. Na zijn slapie rond een uur of elf maar dan heeft meneer helemaal geen trek en krijg je er met moeite paar happies in.
Dus nu krijgt hij s'middags alleen fruitcocktail en soms worteltjes sávonds.

Heeft iemand een tip wat ik kan doen?!?!!?!?!?

Bedankt,

Jacomien
mama van Kylian 09-09-2007

Hoi Jacomien,

Allemaal erg herkenbaar!
Ik heb een knulletje van 6 maanden en ook hij slaapt niet door.
We hebben ook van alles geprobeerd maar niets helpt. Zelfs de kinderarts (waar we voor iets anders moesten zijn hoor) en de mensen van het CB weten niet hoe we dit op kunnen lossen.
Wij hebben ons er inmiddels maar bij neergelegd ondanks dat het erg vermoeiend is.

Sven wordt niet wakker van de honger maar gewoon omdat hij erg onrustig en licht slaapt. Ook als hij een erg drukke dag heeft gehad merken we dat meteen. Dan wordt hij vaker wakker. Het lijkt wel of hij al die indrukken en emoties 's nachts verwerkt.
Wij dachten in het begin ook dat hij honger had maar toen we begonnen met gewoon zijn speentje terugstoppen vond meneer het ook prima. Ik kan hem ook makkelijk 's ochtends een half uur in de box leggen alvorens de fles te geven. Dat is het dus niet.
De kinderarts denkt dat Sven veel droomt en dat hij daardoor vaak wakker wordt. Tja, en daar kun je niets aan doen.

Wat ik doe is een echt ritueel voor het slapengaan (dus ook overdag). Eerst een schone luier, dan de slaapzak aan, vervolgens met mama in de schommelstoel een boekje van Nijntje lezen. Daarna zwaaien we 'dag' naar de wereld (dus uit het raam zwaaien) en al zingend leg ik hem dan in bed. Dit is voor hem heel herkenbaar en hij wordt er rustig van. Daarnaast geven we zijn laatste flesje nu op zijn kamer en niet meer beneden waar hij weer allemaal prikkels krijgt zoals de televisie of speelgoed.

Ik zou als ik jou was ook stoppen met elke keer de voeding anders aan te bieden. Dit is niet goed voor zijn buikje en darmpjes en het geeft hem ook weer onrust als hij elke keer wat anders krijgt.
Het CB zei dat ik zoveel mogelijk structuur aan moet brengen. Qua activiteiten vind ik dat erg moeilijk omdat elke dag nu eenmaal anders is (dan naar het kdv, dan naar de winkel, dan ergens op bezoek). Daarom breng ik wel structuur aan in de voeding.
Zo ziet het er bij ons nu uit:

Tussen 7 en 8: papfles, 200cc + 6 schepjes voeding + 3 schepjes Nutrix rijstebloem
Rond 11:00: fruithapje
Rond 12:00: fles, 200 cc + 6 schepjes voeding
Rond 16:30: groentehapje
Rond 18:30: fles, 200 cc + 6 schepjes voeding
Rond 22:30: fles, 220 cc + 6 schepjes nachtvoeding

Ik heb ook veel uitgeprobeerd met voedingen maar toen ik erachter kwam dat dat toch niet hielp heb ik er rust in aangebracht.

Ik hoop dat Sven straks als hij meer vast voedsel mag, beter zal gaan doorslapen. Ik was vandaag bij het CB en het blijkt dat Sven erg gegroeid is maar in verhouding is zijn gewicht erg achtergebleven. Het kind heeft dus ook meer eten nodig (hij heeft ook altijd trek). Maar ja, ik ga hem toch niet vetmesten. En nu de rust er een beetje in zit, ga ik dit niet zomaar meer veranderen.

Probeer dus niets te forceren en accepteer dat je een kindje hebt dat slecht slaapt. Sven zal ook nooit een fantastische slaper worden, dat is mij al voorspeld door het CB. Hoe drukker je je erover gaat maken hoe frustrerender het wordt. Ja, het is vermoeiend maar het wordt vermoeiender als je je er tegen verzet.
Laat  hem anders eens een weekendje ergens logeren dat je bij kan tanken. Dat gaat Sven komend weekend ook doen.

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi,

Onze zoon van 7 maanden (9wkn te vroeg) komt ook een paar keer s'nachts. Dan moeten we even de speen erin doen en hij slaapt gelijk weer door. We hebben het ook geprobeerd met extra voeden als hij s'nachts kwam maar dit veranderd niks. Ik denk dat hij gewoon licht slaapt en even contact zoekt en dan is het weer goed. Ik heb deze vraag/opmerking ook weggezet in dit forum (s'nachts weer wakker) daar kan je nog wat meer reacties lezen. Je zal zien dat dit niet uitzonderlijk is.  Je kan het helaas toch niet  forceren.  

Hoi Jacomien,

Misschien wil je dit eigenlijk helemaal niet horen maar het is niet ongewoon hoor dat sommige kinderen lang nog een nachtvoeding nodig hebben. Volgens mij tot en met de negende maand zelfs. Ik had helaas ook een dochter die pas met 10 maanden ging doorslapen.

gr. Anne

Terug
Bovenaan