Bijna 9 maanden en wil niet meer goed eten

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik heb een zoontje die volgende week 9 maanden wordt. Het is een supergezellige, blije jongen die tot voor kort ook altijd erg goed at. <br />Hij at alles, het een iets liever als het ander natuurlijk maar hij at gewoon goed. Nu weigert hij heel veel dingen (vooral fruit) of hij heeft er na een paar happen al genoeg van. Ik geef nog borstvoeding en dat gaat nog wel goed. <br />Dingen die hij zelf vast kan pakken en kan eten gaan ook wel wat beter maar met fruit vind ik dat toch wel wat moeilijker. Laatste keer bij CB woog hij ook wat minder dan zou moeten, toen was hij nl al een paar dagen slecht aan het eten. Ene moment is beter als het andere maar zelfs met veel enthousiasme van ons lukt t niet.<br />Het lijkt een sprongetje of CB dacht tandjes. Maar heeft iemand tips om er toch wat meer in te krijgen? Of wordt dit vanzelf weer beter. Maak mij nu een beetje zorgen dat hij niet genoeg binnen krijgt.<br /><br />Hebben jullie dit ook gehad? <br /><br />Groetjes, Charlotte</p>

Wij hebben dit al een paar keer gehad met onze zoon van 14 maanden. Meestal zijn tandjes hier de boosdoener, een enkele keer een buikgriepje ofzo. 
Ik probeer te kijken wat hij wel wil. De ene keer eet hij z'n eten glad gepureerd wel, maar geen stukjes. De andere keer wil hij graag zelf stukjes in z'n mond doen of 'zelf eten' met baby bestek (en dan voer ik hem tussendoor). Knijpfruit gaat er hier altijd wel in. Misschien kun je eens wat kleine stukjes rijpe peer of frambozen proberen? Dat is heel zacht en kun je met je tong al fijn drukken. 

Herkenbaar maar wel op iets latere leeftijd.

Probeer het fruit inderdaad in stukjes te geven. Snij dan geen blokjes maar meer reepjes, dit kan hij dan makkelijker kauwen.
Dat ze nog geen kiezen hebben wil niet zeggen dat kauwen niet gaat haha. Onze dochter is 15 maanden, heeft geen kiezen maar werkt wel hele stronken bloemkool etc weg.

Dit kan de fase van zelf doen zijn en het gepureerde eten beu zijn..

Hier vanaf 7 maanden geen gepureerd eten meer. Hij was het ineens beu.
Stukjes en idd zelf eten. Stukjes mandarijn of banaan gaan erg goed.
Hij is nu 11 maanden, en houd zelf de banaan vast en hapt deze af.
Ook een vorkje vasthouden vind hij fijn eten. Vork in de ene hand en met de andere hand eten ?

Oh wat een fijne tips! Ik vroeg me al af waarom mijn dochter (10 maanden) de laatste tijd geen potjes meer eet maar zelfgekookte maaltijden wel. Dat komt natuurlijk omdat ik zelf het eten veel minder fijn maak. Mysterie opgelost, ze wil gewoon ook echt wat te kauwen hebben haha. 

Onze zoon van 9 maanden heeft precies hetzelfde. 
"Zelf doen" lijkt toch echt ineens heilig te zijn; dan doet hij het namelijk wel goed. Je hebt van die slab-schorten.. Ideaal, lekker laten doen ?

Tot 1 jaar is borstvoeding nog de hoofdvoeding. Het eten is alleen nog experimenteren en leren. Als je je zorgen maakt gewoon wat vaker aanleggen ;-) 
Verdiep je eens is Raplay of de kleintjes methode als je zegt dat hij het zelf eten wel leuk vindt. Kan ik je echt aanraden! 
Kinderen weten zelf heel goed wat ze nodig hebben. Als ze een groeispurt hebben eten ze 'heel goed' en als ze even minder groeien hebben ze minder nodig. 

Terug
Bovenaan