Bijna bijt incident met onze hond! Help!

Hallo allemaal,
Wij hebben een Jack Russell Goofy van 7 jaar oud. Hij is ook al 7 jaar bij ons. Toen wij vorig jaar ons meisje Dewi kregen was het even afwachten hoe het met elkaar zou gaan. Maar dat ging prima. Toen ze wat ouder werd begon ze met hem te spelen. Dat ging ook prima. Ze konden samen heerlijk spelen. Ze zaten dan samen op de grond. Dan pakte ze zijn speeltje af en gaf het ook weer terug. Ook trok ze hem wel eens aan de haren of sloeg ze hem op zijn kop of lichaam. Allemaal prima. Hij gaf haar wel eens een lik en dan moest  ze lachen.  Ik was zo blij dat het goed ging.
Maar helaas. Afgelopen week ging het mis. Dewi zat in de box en hij zat er naast bij mij op schoot. Op een gegeven moment wilde ze hem aanraken. Toen hapte hij naar haar.
Gelukkig had ze haar handje net terug getrokken en was het mis. Ik schrok zo erg dat ik hem een paar flinke tikken heb gegeven en hem op zijn plaats heb gestuurd.
Vanaf die tijd is hij anders naar haar toe. Ik vind het zo eng. Ben zo bang dat het echt een keer gebeurd. Ik ben nu ook heel allert. Nu heb ik gelijk een gedragstherapeut gevraagd. Zij heeft mij een vragenlijst gestuurd en ze wil zo snel mogelijk langskomen. Ook heeft ze me wat tips gegeven maar ik vind niet dat het beter gaat.
Maar eigenlijk weet ik niet of dit wel helpt. Ik weet dat Jack Russells snel bijten.
En als het 1 keer gebeurd is dan komt het niet meer goed, hoor ik vaak.
Ik twijfel dan ook wel of ik haar moet inschakelen(kost handen vol geld). En dat het vervolgens toch niks helpt. Eigenlijk wil ik de hond niet uit huis. Maar ik heb altijd gezegd: als hij bijt dan gaat hij weg. Maar het doet me wel pijn. Maar natuurlijk is mijn dochter het belangrijkste. En ik zal mezelf nooit vergeven als het toch echt een keer zou gebeuren. Dus wat zal ik doen?
Heeft iemand ervaring hiermee, of van anderen gehoord?
Groetjes Linda

Hoi
Wij hebben het ook een keer gehad met onze hond.
Wij wilde hem ook bijna wegdoen maar ik  heb toen ook een gedragstherapeut gebeld en die gaf me de volgende tips

=Hond mag niet meer op de bank dat geeft hem macht

Zijn eigen plaats geven dus bijv zijn mand en daar mag ze nooit naar toe gaan dat is zijn veilige haven
.
=Je dochter mag niet meer gelijk naar hem toe stappen alleen als hij zelf komt.
Als hij gromt of weer hapt natuurlijk wel naast.
Niets zeggen en hem in de gang doen en hem daar een kwartier indoen en eruit halen..
Dat is zijn ergste straf,
zolang je hem alleen maar straft en gewoon binnenblijft bij het gezin is dat geen straf.

=Je dochter de baas laten spelen over de hond

Haar nooit maar ook nooit geen seconde alleen laten bij jullie hond, maar dat geldt natuurlijk voor alle honden..

Dit hebben we gedaan en het is helemaal goed gekomen.
We hadden zelfs een muilkorf met alleen een touwtje over zijn neus gekocht zodat hij wel kon drinken en zijn ding kon doen maar zijn bek niet verder zou open kunnen doen. Maar gelukkig hebben wij dit nooit hoeven gebruiken.

Ik hoop dat dit ook bij jullie werkt.
Het zal wel even tijd vergen hij heeft  nog wel een paar keer gegromt  maar bij die van ons heeft het gewerkt

Succes

Groetjes Ilse

Hoi linda,

Jeetje wat schrikken meid.
Wij hebben zelf een mengeling van een jack russel met een lasha apsho.
En maylo( zo heet onze hond) is hele gek met yordi. Dat was al zo vanaf het moment dat we thuis kwamen uit het ziekenhuis. Maar nu tegenwoordig begint maylo soms ook met grommen. Als maylo dan lekker ligt en yordi komt dan een beetje in de buurt dan gromt hij soms en loopt dan weg en gaat ergens anders liggen.
Ik heb ook altijd gezegd dat als maylo begint te bijten dat ik eerst met cursus of zo ga proberen en als dat niet helpt dat hij dan ook weg moet. Maar ik zou eerst alles er aan proberen voordat ik me hond weg zou doen. Dus ik zou je ook aanraden om wel die gedragstherapie te gaan doen. Kost misschien wel veel geld en moeite en tijd, maar dan kun je ( misschien) je hondje nog wel lekker bij je houden. Vooral omdat je hem ook al 7 jaar hebt.
Succes ermee meid.

Liefs marielle

Hoi,

De hond van mijn oom woont bij mijn moeder momenteel. Verwend pokkebeest en ook nog eens een ouwe chagerijn. Tis een Jack Russel en het kindje van mijn oom. Dus geen kwaad woord over hem! Die hond mag je niet eens zeggen, je moet zn naam zeggen.
Enfin, dit om uit te leggen hoe verwend dat beest is. Hij lag dus op de stoel en Myrthe loopt erheen. Hij probeerde zo in haar gezichtje te bijten!!
Ik ben me rot geschrokken en blij dat het mis was, maar ik moet er niet aan denken!
Als Myrthe nu bij mn ma is, dan moet die hond naar boven, maar eng vind ik het wel....
Het ging zo snel
Wil trouwens niet zeggen dat jullie honden verwend zijn hoor! Deze wel en ik heb daar altijd moeite mee gehad.
Sterkte ermee.

Liefs Reneke

Lieve Linda,

Hoe lief je hond ook is/was naar je kindje toe, het blijven dieren, laat je kindje nooit alleen met je hond, hij kan zich alleen verdedigen door te bijten, ze word nu groter als hem en misschien voelt hij zich nu meer bedreigt, dat is niet zijn schuld of dat van je kind! Maar kan idd wel gevaarlijk zijn!
Laat ze echt niet meer alleen!

Liefs MJ

Beste LInda,

ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. En natuurlijk gaat de veiligheid van je kindje voor alles. Maar ik zou niet te snel de beslissing nemen om je hond weg te doen.   Wie weet is het eenmalig of wie weet kan het   (m.b.v.  die therapeut) voorkomen worden. En misschien dat je ook wat heftiger reageert omdat je zo bent geschrokken..?
Laat ze in ieder geval niet alleen. En hoe gewoon goed in de gaten hoe ze op elkaar reageren.
Misschien dat Goofy nu ook wat meer zijn grenzen gaat verleggen, omdat jullie dochtertje nu ook wat groter en  actiever is dan toen ze kleiner was??
Wij hebben een kat en onze kleine meid gaat nu steeds achter hem aan.  Soms zie je hem met zijn pootje hengelen, omdat hij daar niet van gediend is. Het blijft opletten natuurlijk.    Hij heeft wel een eigen plek waar onze meid niet bij kan/mag. Ik denk dat dat wel belangrijk is. Maargoed, ik zou er niet aan moeten denken om onze kat weg te doen!!!     Maar ja, zoals ik aan het begin al zei,...tuurlijk staat de veiligheid van je kindje wel voorop.
Neem geen overhaaste beslissing, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen.
Hou het goed in de gaten. Succes. En laat nog even weten hoe het loopt...

Groetjes, Bianca

Hoihoi,

ik heb hier ervaring mee jammer genoeg...
mijn schoonouders hebben een jack russel en dat is echt  hun kindje zeg maar..
die is ook vreselijk verwend. en eigenlijk al vanaf het begin dat kelwin daar naartoe ging voor de oppas liep hij te blaffen... een paar keer heeft hij getracht om in de voet of hand te bijten.. en dit vind ik zo erg.. ben zo bang dat hij echt gaat bijten. nu hebben ze een klein kenneltje waar ze em in doen als Kelwin er is. dat geeft me al wel rust maar echt in de gaten houden is heel belangrijk... misschien net zoals mijn voorganger zei dat je hem straft door hem in de gang te zetten. verder weet ik het ook niet.. ik weet alleen dat je er heel erg van schrikt en de hond nu echt wantrouwt..
nou sterkte ermee..

Liefs, Christien

Terug
Bovenaan