Bijna weer aan het werk. Hoe moet dit met kolven?

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 10 weken. Over twee weken moet ik weer gaan beginnen met werken. Ik werk drie dagen en geef borstvoeding. Ik zou dit graag willen doorzetten maar weet niet zo goed hoe ik dit straks moet doen met kolven. Ik heb al regelmatig gekolft maar het lijkt wel of ik steeds minder melk uit m'n borsten kolf.  Drie weken  geleden kolfde ik 130 cc, de laatste week kolf ik met moeite 60-80 cc. Vandaag heb ik eerst een flesje gekolft en daarna gegeven, dit was echt niet voldoende voor hem en heb 'm na 2,5 uur weer aangelegd. Hij heeft op zich geen moeite met het flesje, die drinkt 'ie zo leeg. Wanneer ik 'm zelf voed duurt het een stuk langer. Ik weet dat je minder kolft dan dat je borstvoeding geeft maarmax. 80 cc? Normaal gesproken krijgt hij 5 voedingen om de 4 uur. Hij weer 5050 gram.

Maar ja,als ik straks aan het werk ben en hij krijgt op het KDV te weinig, wat dan? Ik heb van het cb de tips gekregen om tussendoor te kolven, meer te drinken en rustiger aan te doen. Ik doem'n best, maar het lijkt niet veel uit te halen. En trouwens, als ik weer werk heb ik het ook een stuk drukker met racen naar school, KDV, zwemles, sport  en werk.   Ik ben bang dat het straks helemaal niet meer gaat lukken dan.

Help, hoe moet ik dit aanpakken?

Liefs,
Doornroosje

Hoi doornroosje,
pff weer aan het werk, het is wat he! (zit nu te kolven op het werk!)
tijdens mijn verlof heb ik gezorgd voor een voorraadje melk in de vriezer: 's ochtends een half uur na de eerste voeding kolven en 's avonds 2 uur na de laatste voeding (die is bij ons vroeg: rond 19:00). Dan kolf ik bij elkaar ong een halve voeding, niet zo veel, maar best netjes, aangezien het extra productie is! Op deze manier heb ik niet zo'n stress als ik merk dat ik niet zo veel kolf op een dag als dat mijn zoon wegklokt (hij is nu 4 1/2 maand en krijgt op het kdv 3x een fles van 200 cc: hij is 7 kg)
Ik snap trouwens wel dat je nu wat minder cc's kolft: waarschijnlijk drinkt je kindje meer. Blijf doorgan met extra kolven: hiermee vergroot je op den duur je productie. En kijk ook eens op www.borstvoedingsforum.nl daar heb ik vaak wel wat aan als ik vragen heb over kolven of borstvoeding in het algemeen.
Succes met werken over 2 weken!
O ja, wat je ook kunt overwegen: wat eerder van je werk weggaan, zodat je je kindje live kunt voeden (zodat je een fles minder hoeft te kolven). Bij mij lukt dat niet altijd, maar op de dagen dat dat wel lukt geeft dat veel rust: geen gepieker over het aantal cc's!

Hoi,

Mijn dochtertje (en mijn oudste destijds ook) drinkt minder op de creche dan thuis. Ze is nu 9 maanden en ze drinkt nog steeds maar 150 cc per keer (ik gaf 2 flessen mee). Soms dronk ze  de fles  niet eens helemaal leeg.
Ik gaf gewoon datgene mee wat ik de dag daarvoor had gekolfd. Als ik echt minder had, dan kolfde ik 's avonds ook nog wat bij. Ik moet wel zeggen dat ik vanaf het begin een voorraadje melk heb opgebouwd, dus dat maakte me wel gerust.
Vaak is het zo dat mijn dochtertje 's avonds alles wat ze overdag te kort kwam weer inhaalde.
Ik weet niet of je in de buurt van de creche werkt, maar misschien zou je ook live kunnen gaan voeden.
Ik zou me maar niet druk maken, maar makkelijk gezegd dan gedaan he?

Heb je wel een goed kolfapparaat? Dit kan ook nog wat cc's schelen. Probeer je niet al te druk te maken, dat is niet goed voor het toeschietreflex. (eerder kolfde je wel genoeg!) Je kan ook aan je huisarts vragen of hij misschien een neusspray kan voorschrijven om  een goed  toeschietreflex te krijgen. Als jij lekker in je vel zit, zal je er weinig van merken dat je je hobby's weer hebt opgepakt, als je maar goed blijft eten en drinken. succes ermee,

Gr. Loes  

Hoi Doornroosje,

Ik kolf ook op het werk. Mijn dochter is nu 4 maanden. Omdat ze 's-nachts doorslaapt (ze krijgt de laatste voeding om 22.30 uur) zijn mijn borsten 's-morgens behoorlijk vol. Daarom drinkt mijn dochter de ene borst leeg en kolf ik tegenlijk de andere borst af. Je hebt dan ook gewoon een goed toeschietreflex. Werkt prima! Doordat ik dat elke dag doe (ook op de dagen dat ik thuis ben) kun je zo al een voorraad opbouwen. Daarnaast kolf ik op het werk 2 x (terwijl mijn dochter dan 3 flessen nodig heeft). Dit geeft me gewoon iets meer rust (ben ik niet de hele dag bezig met kolven) en mijn borsten kunnen dan iets meer melkproduceren. Hoeveel je kolf hangt bij mij erg af of er wel een toeschietreflex komt. Bij mijn 1e dochter kwam dat soms niet en had ik maar een bodempje. Nu gaat het bijna vanzelf. Wat ik wel gek vindt is dat de rechterkant altijd toeschiet en links niet altijd???

Hopelijk heb je er wat aan. Succes

Groetjes,
Mama van Noa (3,5 jaar) en Senna (4 maanden)

Terug
Bovenaan