bijten en agressief op de chreche

Hallo

ik ben suzanne een alleenstaande moeder met een zoontje van 20 maanden
nu is het zo dat ie op de chreche regelmatig andere kindjes bijt en slaat
het is nu zo extreem dat ze een gesprek met me willen om te kijken wat de oorzaak is hiervan is.
vragen zoals of het een moeilijke bevalling was enzo
vindt het erg moeilijk want ga echt aan mezelf twijfelen of ik het wel goed doe en als ie bijt moet ik dan terug bijten of hem op het stoeltje zetten?

weet echt niet wat ik moet doen en waar dat gedrag vandaan komt
heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie dat opgelost?

groetjes suzanne

niet teveel aan jezelf twijfelen hoor het ligt heus niet aan jou.
Het kan soms een kwestie van aandacht vragen zijn, maar soms ook niet.
Ik heb zelf in een kinderdagverblijf gewerkt en het komt echt wel vaker voor hoor.
Praat je kindje al, misschien wil hij iets duidelijk maken en kan hij het niet zeggen, misschien behoefte aan iets (knuffel, drinken aandacht) en kan hij het niet verwoorden.
Hoe je het op kunt lossen is een beetje boos worden, niet teveel want dat maakt nog geen indruk, maar vooral laten zien dat het andere kindje er erg verdrietig om wordt.
Laat hem het andere kindje maar een knuffel geven en prijs hem daar ook om, geef hem dan ook een knuffel omdat hij het weer goed maakt en laat het dan weer gewoon los.
Zeg ook tegen de leidsters dat ze er zo mee om gaan.
Denk niet na de eerste keer dat het meteen werkt, bij derumessen duurt het vaak heel wat keren voor ze begrijpen dat het niet mag.
Denk niet dat het door jou komt of zo of omdat je het alleen moet doen het komt bij meerdere kinderen voor.Succes ermee en sterkte groetjes Martine

Ik heb zelf in een kinderdagverblijf gewerkt en het komt echt wel vaker voor hoor.
Praat je kindje al, misschien wil hij iets duidelijk maken en kan hij het niet zeggen, misschien behoefte aan iets (knuffel, drinken aandacht) en kan hij het niet verwoorden.
Hoe je het op kunt lossen is een beetje boos worden, niet teveel want dat maakt nog geen indruk, maar vooral laten zien dat het andere kindje er erg verdrietig om wordt.
Laat hem het andere kindje maar een knuffel geven en prijs hem daar ook om, geef hem dan ook een knuffel omdat hij het weer goed maakt en laat het dan weer gewoon los.
Denk niet na de eerste keer dat het meteen werkt, bij derumessen duurt het vaak heel wat keren voor ze begrijpen dat het niet mag.
Denk niet dat het door jou komt of zo of omdat je het alleen moet doen het komt bij meerdere kinderen voor.Succes ermee en sterkte groetjes Martine

Denk niet na de eerste keer dat het meteen werkt, bij dreumessen duurt het vaak heel wat keren voor ze begrijpen dat het niet mag.

Hoi,

Ik herken je verhaal. Mijn zoon is ook zo'n lievertje op de creche. Thuis heeft hij  het maar heel af en toe. Hij is wel altijd druk en wild.  Vooral slaan en duwen is bij hem favoriet. Bijten doet hij ook weleens. En luisteren ho maar. In de loop van de dag wordt hij steeds drukker en onhandelbaarder. Als we overigens ergens zijn waar veel kinderen zijn, gebeurt het ook, bijvoorbeeld verjaardag en zwembad.

Op de creche heb ik al meerdere gesprekken gehad. Mede omdat ik had gemerkt dat ze hem  voor straf alleen in de box  neerzetten. Dit vond ik niets en daar heb ik wat van gezegd. In een stoeltje vastzitten  en met de juf rustig een spelletje doen of een boekje lezen om hem uit de drukte te halen werkt veel beter. Ik doe dit namelijk zelf ook weleens als ik merk dat het hem teveel wordt en hij gaat slaan en duwen.  

Belangrijk is dat je kind op de  creche  een juf heeft  die hem aankan, overwicht heeft, en niet te snel moe wordt. Bij ons op de creche is me opgevallen dat ze mijn kind niet allemaal aankunnen. Een van de juffen die het wel lukt is streng en wel wat gewend want ze heeft thuis ook zo'n druktemakertje zitten. Vanuit de creche is het idee gekomen om hem zo weinig mogelijk suiker te geven. Thuis krijgt hij namelijk veel minder suiker. Ik vond het overigens wel raar dat hij daar  zoveel suiker kreeg zonder dat ik dat wist. Ze proberen hem daarnaast veel te laten slapen, als het kan op een aparte slaapkamer. Het gaat nu langzaam iets beter. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik merk dat Stijn de laatste weken beter gaat praten. Hij is overigens 19 maanden. Ik hoop dat het snel over gaat want die blikken van anderen die ik soms krijg vind ik niet altijd leuk.

Ik zou zeker een gesprek op de creche aangaan. Als jij met de creche 1 lijn trekt in de opvoeding naar je kind toe werkt dat ook weer beter. Ondanks de gesprekken die ik heb gehad, ben ik wel van plan naar een andere creche te gaan want ik ben in zijn algemeenheid niet tevreden over de creche. Kun jij ook altijd nog proberen toch?

Succes!

Terug
Bovenaan