Bijten en slaan

A

Anoniem

Guest
Wat doen jullie als jullie kindjes bijten en slaan?

Jesse waarschuw ik 1 x en bij de 2e keer probeer ik hem af te leiden, sinds vanavond heb ik hem even op de gang gezet.Hij bleef namelijk maar doorgaan.

Jesse heb ik 1 x terug gebeten omdat hij me maar steeds bleef bijten, ik durfde het niet te hard te doen, blijkbaar merkte hij het want het maakte hem niet uit.

Ik heb het idee dat ze soms heel goed wete als ze iets niet mogen, maar daarna lijkt het wel ofze het vergeten zijn, lastig hoor.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen, want vind het soms erg lastig, corrigerende tik doe ik niet aan.

Groetjes Linda

Hoi Hoi

Gelukkig bijt of slaat Feline < nog > niet, maar op mijn werk op het kinderdagverblijf hebben wij hier wel vaker mee te maken.

Er zijn natuurlijk wel wat verschiilen. Bijvoorbeeld dat een kind onder de 3 jaar zich vaak nog niet bewust genoeg is van het feit dat slaan of bijten pijn doet. Rond hun derde jaar gaan ze dit pas beseffen en kunnen ze dit gedrag  ook bewust gaan vertonen.

Bij de kleinere kinderen heeft het vaak te maken met onmacht. Ze kunnen iets nog niet duidelijk met woorden aangeven en doen dat dan maar op deze manier. Vaak geeft het namelijk wel veel reactie van het kind dat gebeten is en van papa,s en mama,s,

Op mijn werk proberen wij zo rustig mogelijk hiermee om te gaan. Vooral het woordje " NIET " te verbannen. Dus niet: dat mag niet! Maar het zo draaien dat het altijd positief is. Bijvoorbeeld extra aandacht geven aan aaien en kusjes geven.

Wanneer kinderen herhaaldelijk bijten e.d. zetten we ze idd even op de gang voor een time out. Dit gaat meestal naar leeftijd. Dus 2 jaar= 2 min. e.d.

Over terug bijten zijn verschillende meningen. Door terug te bijten laat je eigenlijk zelf iets zien wat niet mag. Jij bent vaak het grote voorbeeld en doet nu zelf iets wat niet mag. Aan de andere kant voelen ze dat dit pijn doet, maar zijn ze vaak te klein om deze link te leggen.

Het blijft heel moeilijk. Voor de gebeten kinderen < en dus vooral de ouders > maar ook voor de ouders van het kind dat steeds maar bijt. Die voelen zich echt enorm schuldig!!

Succes ermee

Liefs Kirsten

Hoi

Erg herkenbaar, Hier loopt ook zo'n klein draakje rond! Ook op de opvang heeft ze al een paar keer "straf"gehad omdat ze: *gebeten heeft, * geknepen,* spenen afpakt, * en andere van dat soort vervelende dingen.

Ik weet dat het erg vervelend is, maar een meisje van een paar maanden ouder heeft Birgit ooit gebeten en nu weet ik dus dat het bij de leeftijd hoort.

Maar idd, erg moeilijk om het te voorkomen, ze is eigenwijs, en andere dingen zoals het knopje van de nieuwe dvd speler en de plantenbak (potgrond) blijft haar trekken.. en maar nee knikken!
Ik merk idd dat ik vaak de woorden "niet" en nee gebruik. Kirs25, bedankt voor je stukje... ik hou t in mijn achterhoofd, hoe moeilijk t ook is, want als ze in een vermoeide bui bijt, wil je toch dat ze zo snel mogelijk loslaat.. en ja in so'n geval geef ik wel eens een tik op haar luier of trek ik iets te hard aan haar arm...

Evelien

Hallo

Hier ook een jongentje dat welleens slaat en beet,
bijten deed hij omdat hij tandjes kreeg volgens mij want dat doet hij nu niet meer gelukkig haha.

Maar als die me slaat dan waarschuw ik hem 1 keer van dichtbij dat het niet mag en pijn doet ! meestal doet hij het daarna nog een keer en dan zet ik hem op de grond , want hij kan nog niet goed opstaan en vindt het dan ook niet leuk en zo snapt hij wel dat slaan ook niet leuk is , tenminste dat idee krijg ik van hem want daarna stopt hij wel .

Slaan of terug bijten doe ik niet , heeft geen zin bij zulke kleine kindjes

Hoop dat je er iets aan hebt

Groetjes Anna

Hoi hoi,

Toch wel herkenbaar hoor. Maar deze fase zijn wij sinds kort een beetje voorbij (denk ik).
Ik heb Dylano 2x teruggebeten, en sindsdien heeft hij het niet meer gedaan. Als ik zie dat hij het wilt doen, zeg ik duidelijk NEE tegen hem. En dat werpt wel zn vruchten af nu.
Van het NIET zeggen vind ik een beetje moeilijk. Wij geven Dylano ook extra aandacht als hij komt kroelen of een kusje halen. Dat is ook harstikke lief, en moet je aanmoedigen.
Maar vind ook dat ze duidelijk moeten weten wat wel en niet mag.
En ik denk dat onze kleintjes slimmer zijn dan wij denken...

Liefs Debby.

Bedankt voor de reacties.

Ik weer dat het een fase is en het is gewoon het enthoustiasme van Jesse.
Maar soms wel lastig. Soms weet hij dat hij fout zit maar soms ook niet.

Ik ga zeker  nooit slaan.  Dat vind ik zo'n machtmisbruik.    Terug  bijten was ook eenmalig. Want ik vond het echt verschikkelijk om te doen, Jesse had er geen last van die was vrolijk aan het lachen.
Kinderen nemen vaak het gedrag van ouders over.

Groetjes Linda

Terug
Bovenaan