bijten, krabben en slaan!

Hoi dames

Mijn dochter is superlief maar heeft ook de neiging om te slaan, te bijten en te krabben. Soms bonkt ze met haar hoofd heel hard tegen het mijne aan, als ik haar draag. Ze doet het vaak als ik intensief contact met haar heb (verschonen, aankleden, op schoot) en als ik haar bv een dag niet gezien heb, maar soms ook op andere momenten. Ik zeg dat het niet mag, dat het niet lief is en dan aaien wel mag, en dan geeft ze snel een kusje. Om het vervolgens weer te doen. Ze doet dit alleen bij mij, en niet bij mijn man.
Ik denk zelf dat het gevoelens van genegenheid zijn die ze niet goed kan 'verwoorden', omdat ze het juist op leuke gezellige momenten doet. Gewoon een soort enthousiasme dat ze niet goed kan sturen of zo, maar ik heb de krassen in mijn nek staan....
Wie kent dit nog meer?
Jeanette

Jeanette

Hoi hoi,

Ik herken het niet helemaal, maar wel iets soortgelijks gehad hier. Mijn zoontje kneep iedere keer in mijn velletje van mijn arm tijdens het verschonen. Hoe harder ik auw zei en dat dat niet mocht hoe meer lol hij had. Ik heb het toen terug gedaan. Niet zo hard, maar dat hij wel voelde dat het niet fijn was (dus niet echt pijn doen). Heb er geen last meer van.

Een vriendin van me had het met de oudste, die beet haar iedere keer (echt gewoon tand afdrukken in haar arm). Uiteindelijk terug gebeten en daarna geen last meer gehad.

Volgens mij hebben ze er niet echt een begrip bij wat pijn doet of wat niet fijn is. Het is niet leuk om te doen, maar bij mij werkte het wel.

groeten, Kabo

Hoi,

Ook Thomas heeft nu een fase dat zich uit in slaan en duwen!
Hij lacht dan ook gewoon leuk erbij, maar ik denk inderdaad dat ze nog niet het besef hebben dat dat niet leuk is! Hij weet inmiddels bij mij dat dat niet mag, ook ik heb gewoon zachtjes een duwtje gegeven en een tikje. Nou volgens mij voelde hij het nog niet eens, maar merk wel dat het werkt bij hem. Ook kijk ik hem aan met een boze blik, en dat weet ie toch.
Alleen hij doet het ook bij andere kindjes van het dagverblijf, dit is natuurlijk ook niet leuk. De kindjes gaan dan huilen, maar dat boeit  hem helemaal niks. Staat ze dan aan te kijken, van wat doen jullie nou!
Volgens mij is dit gewoon een fase, en gaat dit hopelijk over......

Wat ik wel merk is als Thomas enthousiast is, gaat hij gillen........ook errug leuk hoor!!

Het is inderdaad wel vervelend, vooral als de krassen in je nek staan!
Maar ja om de kleine nou terug te krabben, das ook weer zoiets!!

Succes.

Dag Frees,

onze peuter is ook mega lomp soms, ik heb niet het idee dat ze door heeft wat voor effect het geeft (pijn, schrik, teleurstelling, boosheid).
Wij zijn altijd erg duidelijk in wat wel en niet mag. En volgens mij beginnen onze kindjes dat donders goed door te krijgen.
Consequent dit gedrag afkeuren is denk ik wel het beste. Wanneer ik even geen zin heb in een strijd probeer ik de lompe actie van mijn peuter om te buigen naar een leuke actie. Misschien wil ze gewoon even met je stoeien/ knuffelen om haar genegenheid te tonen maar weet ze niet hoe. Als ze gaat slaan of iets zou je kunnen aangeven dat dat niet mag, om haar daarna helemaal fijn te kietelen ofzo.
Dan leert ze meteen een alternatief kennen waarmee ze jou aandacht op een manier kan krijgen die voor jou ook nog leuk is.
Misschien een idee??

Groetjes!

Terug
Bovenaan