bijten, schoppen, slaan en knijpen!

Hallo allemaal,

Eerst maar eens ff voorstellen: Ik ben Brigitte, getrouwd en moeder van 2 dochters: Bo van 9 en Iza van 22 maanden. Nou gaat mijn vraag/probleem over de jongste.
Helemaal tureluurs word ik van die kleine meid. Iedereen moet het ontgelden, ze wijst haar vader pertinent af, schopt, bijt,slaat en knijpt zowel papa als Bo en alles is: "mama doen!!!!!!!!!!!!"       Mijn dochter van 9 legt het echt af tegen haar en geen enkele "strafmaatregel" helpt. Heb echt alles al geprobeerd. Nu eindelijk maar eens contact opgenomen met het consultatiebureau voor wat hulp en tips. Een fase is het al lang niet meer en het lijkt wel alleen maar erger te worden. Ben ten einde raad en merk dat ik alleen nog maar aan het schreeuwen  ben en dat wil ik natuurlijk niet!
Graag advies, tips wat dan ook
Groeten Brigitte
 
hoi, ik heb het wat minder gehad maar door de afwijzing van pappa ging ik steeds meer doen en dit werd echt een cirkel. toen met mijn man afgesproken dat als hij vrij was hij haar aankleden, brood geven e.d. dus alles geeft ze tegengas dan lost pappa het op en jij geeft pappa waar zij bij is gelijk(dus wanneer ze al huilend mamma roept)en als ze niet gewoon kan doen dan naar de gang\trap\of een andere ongezellige plek.
dit is even doorbijten die van mij is net zo driftig als haar pappa maar driftig zijn doet ze dus echt alleen op de gang, is nu zo over!
en als ze geen broodje van papa wil nou dan geen brood! het lukt echt maar je mag het echt niet overnemen, want dan zit je zo weer in de oude cirkel.

sterkte peet.
 
Misschien ook al geprobeerd, maar is niet duidelijk uit je verhaal. Probeer cirkel te doorbreken door juist complimenten te geven. Laat je jongste groeien, prijs alles wat ze (bijna) goed doet de hemel in. Laat haar meer helpen in huis etc. Als het echt te bont wordt één strafmaatregel aanhouden (bijvoorbeeld time out in halletje of op trap), na één waarschuwing (oogcontact) zonder verdere aandacht wegzetten en als rust is wedergekeerd even doorspreken hoe het anders kan. Wel even volhouden, dit gedrag is niet binnen een week over...
Ik heb gemerkt dat complimenten geven ontzettend goed werkt, je moet goed zoeken af en toe, maar je kan altijd wel wat positiefs vinden. Juist de positieve aandacht benadrukken, negatieve aandacht zo min mogelijk geven. Misschien is de kleine wel jaloers op de grote, omdat die het "altijd" goed doet.
Zoals ik in het begin al zei, misschien heb je dit al geprobeerd, maar bij ons heeft het gewerkt.
 
 Goedemorgen!
Op het moment zijn we bezig met zoveel mogelijk te laten doen door papa zodat  ze mij misschien  wat meer los kan laten. Het is nu nog te vroeg om er wat over te zeggen maar ik heb goede hoop! Wat de narigheid tussen de zusters betreft ga ik me voledig storten op  de complimenten tour. Ik  ga (zoals voorgesteld) Iza de hemel in  prijzen en hopen dat dat een positief effect heeft.  Over de strafmaatregel: het zou kunnen dat we te snel  iets anders geprobeerd hebben en niet consequent 1 ding hebben gedaan, gaan we dan ook maar eens verandering in brengen! Hartelijk dank voor de tips en dames, laat ze vooral komen!
Groeten  Ciby  
 
Wij hebben een dochtertje van bijna 3 en hebben dit probleem andersom. Ik krijg steeds te horen "papa doen". Ze breekt de tent af als vader het niet doet. Het probleem is er niet als vader er niet is, dus wij hebben het opgelost doordat mijn man er dan "niet is of net bezig is" Zo gauw papa zijn neus laat zien, kan ik in het niets verdwijnen.
Zucht........... Het zijn bij ons gelukkig wel buien. Het gaat weken goed en dan opeens weken fout. Omgekeerd het  "mama doen" stadium zijn we voorbij

Lydia
 
Terug
Bovenaan