bijten

Hoi hoi
Ik zit weer met een probleem. Thomas heeft een vriendje en als thomas hem al een keer raakt dan denkt hij dat Thomas slaat. Maar het probleem Thomas bijt hem. En het is alleen maar dat vriendje. Zijn moeder is een hele goede vriendin van mij en ik wil niet dat dit onze vriendschap stuk maakt. Ik vind het gewoon raar dat Thomas alleen maar hem bijt. Ik heb al een paar keer met hem gepraat dat bijten heel gemeen is. Ook mijn vriendin heeft ook met hem gepraat en heb ook terug gebeten maar hij blijft het gewoon doen. Vind dit echt zo vervelend.
Liefs Esther

Wat vervelend, he, dat zoiets gebeurd.
Ik kan me het heel goed voorstellen.
Onze dochter heeft ook een vriendinnetje en ze heeft een periode gehad dat ze dat meisje ook beet (en duwt). Ik schreef gehad (want het was een periode).
Maar het is heel vervelend dat het gebeurd en het duurde best een tijdje voor het over was. Heb ook veel geprobeerd, straf gegeven, gepraat dat het niet mag,enz. Maar het hielp niet. Ze leek het te begrijpen en dan 15 min. (of soms eerder) begon het weer.
Boos worden hielp niet, niets. Ik wist echt niet meer wat ik moest doen.
Kon ook niet dat andere meisje steeds beschermen, want dan was ik bang dat mijn dochter jaloers zou worden.
Op een gegeven moment probeerde ik het steeds voor te zijn. Dus zag ik het aankomen, dan snel tussen beiden komen er luchtig over doen, zelfs soms negeren. Maar wel laten blijken aan het andere meisje dat ik haar zag (aai over haar bol, knuffel) en het gedrag van mijn dochter ombuigen door positieve aandacht te geven en samen met ze te spelen.
Ik vond het een hele nare periode, want dat meisje had soms echt de tanden in haar arm van mijn dochter. Vond het heel naar.
Maar uiteindelijk is het over gegaan.

En het gekke is, dat meisje komt vanaf januari 1x per week een dag hier (ik pas dan op) en ze zijn dol op elkaar. Ze reageren heel enthousiast op elkaar als ze elkaar zien. Maar als ze er 10 min. was, dan begon dat nare gedrag.

Het is heel vaak zo dat jonge kinderen zo'n periode hebben, maar lastig is het wel en met de juiste tips kom je er wel doorheen. Tips die weer passen bij jou kindje. Want bijv. straffen hielp bij mijn dochter niet, ze deed het dan juist nog meer, omdat ze zich achtergesteld voelde. Ik moest haar juist positieve aandacht geven, want ze moest wel ineens aandacht verdelen die ik op andere dagen volledig voor haar heb.

Nu ze ouder is, begrijpt ze meer en kan ik haar beter dingen uitleggen. Ze spelen steeds meer samen en gaan beter met elkaar om.

Succes met Thomas!
Gr. 'Rebbie'

Hoi Esther,

Wat ontzettend vervelend zeg!

Ik ben zelf absolúút geen voorstander van "terug bijten/slaan" etc.. Daarmee bevestig je alleen maar dat het goed is, want mama doet het toch ook!

Wat ik adviseer (en hoe ik het doe)  is dat zodra je het ziet gelijk (!) Thomas flink bij zijn bovenarm grijpen en mee naar de gang nemen. Daarbij met boze  stem zeggen dat hij niet mag bijten en mama nu  héél boos is! Op de gang zetten en deur dicht en de eerste 5 minuten je kleine negeren. Laat hem maar flink uitrazen op de gang!

In die tijd het andere kindje troosten en zeggen dat dat niet lief was van Thomas en dat je daarom boos bent. Dat  straks Thomas sorry komt zeggen..  Dat Thomas dan weer gewoon lief met hem gaat spelen.

Na die 5 minuten ga jij de gang op, ga op je hurken zitten en  zeg nog eens dat je dat net niet lief vond van Thomas omdat bijten pijn doet.  Dan  zeg je dat je weer met    Thomas naar de kamer gaat en dat hij dan sorry moet gaan zeggen tegen het vriendje. Bij rustig gedrag en instemmen pak je hem lekker vast en geef je hem een knuffel, zeg je nogmaals dat jullie dan samen naar de kamer gaan. Bij negatief gedrag of extreme boosheid zeggen dat je ziet dat hij nog boos is en dat je daarom straks wel weer terug komt (je laat hem dan gewoon nog even zitten. Negatief gedrag negeren dus!

Dan loop je samen weer de huiskamer in en moedig je positief en met hogere stem aan dat Thomas tegen zijn vriendje sorry moet gaan zeggen. Op een kus of knuffel zit de ander vaak niet te wachten. die zijn dan vaak bang dat het nog eens gebeurd en duwen dan vaak de ander weg en dan begint het geruzie misschien weer!! Dus er naar toe laten gaan, sorry (leren-) laten zeggen en dan met zn alle juichen of een applausje geven voor zijn actie. Geef Thomas nog een aai over zijn bol en zeg hem dat je dat héél goed en lief van hem vind.!! Dan breek je de sfeer door de aandacht weer te vestigen op het spelen zoals "wauw!! kijk eens wat (naam) een grote doos blokken heeft!! Ga daar maar eens lekker mee spelen!!" en je zult zien, dan is er niks meer aan de hand.

Hopelijk heb je hier iets aan..

Hier is het een groot succes.

Kay heeft een héél lieve mama, maar als ze écht boos is dan ziet hij een héél andere moeder en dat is erg  schrikken! Dus meneertje let  na die kennismaking met boze mama wel op hahahaha.. Gelukkig hoeft daarom de boze mama niet vaak op het toneel ;-)

Heel veel succes meid!!

Esmé mv Kay

(15 wk zwanger)

Ps: bovenstaande gewoon herhalen als het daarna weer gebeurd, maar dan langer laten zitten.. Op den duur zal hij begrijpen dat dit het gevolg is van zijn negatieve gedrag

Dank jullie wel voor jullie reactie! Ik heb er veel aan!
Ik ga er nog harder aan werken. Ik straf hem ook en ga naar de gang en leg hem uit dat hij zijn vriendje pijn heeft gedaan maar hij kijkt me echt zo aan van ja en? Ik vertel dan Thomas dat hij sorry moet gaan zeggen maar daar heeft dat andere jongetje niet zo'n behoefte aan!
Nogmaals bedankt!
Esther

Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan Esmé haar reactie.
Al bijt Delano niet,bij elk ongewenst gedrag  bonjour ik hem na een waarschuwing en niet luisteren de hal in.
Hij heeft een kleine periode de neiging gehad om te gaan slaan,maar met consequent zijn heb je dat er zo weer uit,tenminste dat is mijn ervaring.
Duidelijkheid en consequent zijn is mijn motto en dat werkt hier perfect!
Succes ermee,ik kan me voorstellen dat je het heel vervelend vindt als hij iemand anders pijn doet.
Groetjes Tanja

Terug
Bovenaan