bijvoeden 17 weken ?

Hoi

Mijn dochter is 17 weken en heeft in de afgelopen week zich weer iedere nacht gemeldt voor een voeding. Afgelopen nacht heeft ze weer doorgeslapen  nu is het ook zo dat ze van 6 voedingen (135cc) naar 5 voedingen + nutriton (165cc)  is gegaan en wil ik haar voeding van 11 uur vervangen door nutrix pap.

Ik weet dat er voor- en nadelen aan bijvoeding kleven, maar als ik naar mijn dochter kijk, die de hele tijd smak en klak geluiden maakt, denk ik dat ze er nu wel aan toe is. Niet te veel natuurlijk. Gisteren heeft ze een half bordje pap gegeten en dat was smullen. Ze vindt het leuk om van een lepeltje te eten.  

Ik wil haar niet te veel aanbieden, pap en fruit op een dag. Langzaam opbouwen. Vorige week kreeg ze voor het eerst twee lepeltjes fruit, hmmmm, ze wist meteen hoe ze van het lepeltje moest happen.

Wat denken jullie? Toch wachten tot 6 maanden?
cb zegt dat ik gerust met fruit kan beginnen en ziekenhuis ook rustig in de ochtend pap. Maar je krijgt zo veel adviezen he...............

Groetjes Mo

Hoi,

Ik ben zelf ook met 4 maanden langzaam begonnen met bijvoeden (nutrix ed.)
En met de groentehap ook langzaam toen ze aan de nutrix gewend was geraakt.

Ik wil niet lullig klinken, maar de flesjes zou je ook nog eerst verder op kunnen schroeven.
Mss ligt het ook wel aan mij, en is/was mijn dochter een veel-vraat... maar 165cc vind ik aan de lage kant.
Op die leeftijd zat ik al aan de 210cc én nog eens nutrix bij de laatste fles.
Dat kan namelijk ook de oorzaak zijn dat je uk nog na loopt te smakken.
Op handjes sabbelen enzo doen ze allemaal, dat heeft niets met bijvoeden te maken.

én je moet gewoon dat doen waar jij en je beebje jullie er het lekkerst bij voelen.Moeder-instinct volgen  vind ik ter aller tijden nog de beste richtlijn!!

Groetjes Debby mv B'Elanna (bijna 10 maanden)

Hi Debby

Dank voor je reactie!

Ik ben zelf nog niet echt aan het bijvoeden maar meer aan het laten proeven. Haar laten ondekken dat er nog andere smaakjes bestaan. Echt bijvoeden met geheel fruithapje en warme hap wil ik pas met 6 maanden. Het laten proeven wil ik niet ten koste laten gaan van de melkvoedingen.

165cc lijkt aan de lage kant maar volgens de kinderarts past dit bij haar. Zij is half spaanse en klein, toch groeit ze goed en ligt ze zelfs voor met bepaalde dingen. Krijgt zelfs al een tandje ;-) Meer dan 165cc-170cc drink ze ook niet op het moment, wil ze ook niet.

Ieder kind vraagt/eet naar eigen behoefte, zoals ook jouw dochter en de mijne. Indd gewoon af gaan op mijn eigen instinct  toch raak je soms in de war van alle verschillende adviezen van mensen en speciaisten...................

Groetjes Mo

Hoi Mo,

Ik kan me je twijfels voorstellen, je dochtertje maakt smakkende geluiden en lijkt niet voldoende te hebben aan wat je haar op dit moment geeft.
Maar je zegt dat ze goed groeit en voldoende plasluiers heeft toch?
Dat is opzich een aanwijzing dat je dochtertje genoeg binnenkrijgt.

Je schrijft ook dat je weet wat de voor-   en nadelen weet van bijvoeden voor de zes maanden. En zelfs al zou je maar een beetje geven, dan is het toch al bijvoeding.
Stel dat je haar fruit of groente bij zou geven, dat vult niet zo erg als een beetje extra melk.(flesvoeding). En omdat haar darmpjes nog niet rijp zijn zou ze last kunnen krijgen van krampjes. Bovendien is het voor de darmen van belang dat ze pas echt voedsel te verwerken krijgen van af het moment dat ze daar echt klaar voor zijn.

Ik weet dat bij borstvoeding er een beschermlaagje in de darmen wordt gelegd en dat elke vorm van bijvoeding dat laagje weer teniet doet, waardoor bacterien en ziektekiemen ruimte krijgen om hun werk te doen. Ik weet echter niet precies hoe dat is met flesvoeding, weet iemand anders dat die dit draadje leest?

Dat ze smakt en op haar handjes sabbelt hoort bij haar ontwikkeling, het kan ook met tandjes te maken hebben.
Als mijn zoontje smakkende geluiden maakte dan was ik altijd bedacht op spruw; dan gaan ze ook smakken en klakken.
Heb je dat al uitgesloten?

De meningen zijn verdeeld over bijvoeden voor zes maanden. Persoonlijk zou ik wachten, hoewel ik nog weet hoe moeilijk ik dat vond, dacht zelf ook te merken dat mn kindje er aan toe was, maar heb toch gewacht vanwege de dingen die ik erover gelezen heb.
Veel succes met je keuze maken,
groetjes Kim

Hoi Kim,

Dank voor je bericht.

Ja, ze groeit heel goed en heeft voldoende plas- en poepluiers. Daarbij weegt ze nog net geen 5 kilo dus die 165ccx 5 is wat ze op dit moment zou moeten krijgen volgens het schema. Toch zegt de kinderarts dat ik niet naar het schema moet kijken maar naar haar zelf. Ze hoeft niet meer te drinken, dit is haar behoefte. Bijvoeding mag ik rustig mee beginnen, maar las net nog een topic dat Nutricia samenwerkt met cb, dus of ze dan echt kijken naar het kindzelf?

Ik ben het met je eens dat de darmen en maag nog moeten rijpen en daardoor sneller geirriteerd zijn met krampen tot gevolg.
Ik zal eens met de kinderartsen van cb en ziekenhuis overleggen om dan ipv bijvoeding een extra fles te geven. Of misschien is het een optie om ipv 1 schepje nutriton, 1 schepje Omneo extra te geven. Is voedzamer en meer verzadigbaar. Wat denk jij? In Omneo zit ook nitriton. Want om haar nu wakker te maken voor een extra (6e) fles, vind ik eerlijk gezegd ook niks.

Ik heb de eerste twee maanden borstvoeding gegeven en ben daarna overgestapt op Omneo. Ik weet ook niet hoe dit zit met flesvoeding.

Ze heeft spruw gehad toen ze twee weken was als gevolg van de antibiotica. Nu heeft ze geen tekenen van spruw, maar ik zal het in de gaten houden. Bedankt voor de tip!

Groetjes Mo

Terug
Bovenaan