bijvoeden groente/fruithapje

Ik wil mijn zoontje van bijna 13 wkn graag wat bijvoeding gaan geven en vroeg mij af wat ik het beste kan doen. Moet je perse beginnen met een fruithapje of kan je ook met groenten beginnen (bv worteltjes) en hoeveel geef je dan? Hij is een flinke jongen, weegt ong 7 kilo en is 64 cm lang. Kan iemand mij adviseren?

Thanx!!

grts,
Minke
 
Hallo,

Allereerst moet je doen wat voor jou goed voelt. Lekker cliche maar toch.
Persoonlijk vraag ik mij af waarom je zo'n haast hebt, hij is amper 3 maanden en het is al een stevig kereltje. Als hij tevreden is, waarom zou je hem dan al extra eten aanwennen. Maar als hij na de voeding nog onrustig is dan zou je het misschien kunnen overwegen. Maar het cb zegt, vanaf 4 maanden want daarvoor kunnen de darmen vaste voeding nog niet goed hebben.
Maar als je toch met vaste voeding wilt beginnen dan moet je eerst met zachte groente beginnen: worteltjes, bloemkool, spercieboontjes. Dat is het zachts voor de darmpjes.
Succes...
 
Oja, mijn dochter is 7 maanden en 7 kilo, en zelfs daarvan zegt al iedereen: Hollandse Glorie. Ik zou bang zijn om hem onnodig aan eten te laten wennen en zo hem misschien teveel voeding te laten wennen, waardoor hij later misschien problemen met zijn gewicht gaat krijgen.

 
HOi,

Het beste is om te wachten tot 4 maanden beter tot 6 maar dat is ieders eigen keus vind ik.

Als je echt heel graag wilt bijvoeden zou ik beginnen met nutrix dan leert hij happen van een lepeltje en geeft het minste kans op reacties.

succes
 
hoi minke,

ik ben begonnen met bijvoeding toen bas 9,5 weken was. dat is dus nog eerder als jij. hij is nu 10 weken en 2 dagen en het gaat heel goed. hij heeft nu ook geen last meer van verstopping. (bas krijgt verder nog 4 x een 200 cc fles)
wij zijn begonnen met fruithapje. peer om precies te zijn. dit beviel goed. peer is wel zoet en niet zo sterk. valt vaak goed.
in het begin in ieder geval 4 dagen hetzelfde geven, dan kan je kindje een beetje wennen aan de smaak, want het is wel nieuw. je ziet vanzelf of je kindje het wat vind.
(heb net gelezen dat een kindje wel 15 dagen hetzelfde moet krijgen om er echt aan te wennen, dus een vies gezicht int begin zegt niks)

nutrix wouden wij niet zo vroeg mee beginnen, vanwege het verstoppingseffect en bas zat al zo verstopt.
bas is nu 5716 gram en 58,5 cm, dus hij groeit goed.
gewoon lekker beginnen als je dat goed lijkt, gewoon paar lepeltjes per keer en het wordt vanzelf meer.

groetjes Mirjam 23, mama van bas, 10 weken, 2 dagen
 
Hallo,

Ik denk dat je helemaal op je eigen gevoel moet afgaan. Mijn zoontje Daan is a.s. zaterdag 4 maanden, en kreeg met 3 maanden voor het eerst een fruithapje.
Hiervoor had ik eerst een paar keer een flesje diksap geprobeerd. Op de diksap reageerde hij goed en ben ik dus met 3 maanden begonnen met fruit, en met 3,5 maand ben ik begonnen met groete. Met de groente ben ik begonnen omdat ik vanaf dat moment nog maar 4 flessen met 200cc voeding geef.
Maar ik zou zeggen ga lekker op je eigen gevoel af en probeer gewoon wat jou goed lijkt.
 
Groetjes Saskia
 
Terug
Bovenaan