bijvoeden: rapley methode?

Hoi;
In de nieuwe Ouders van nu staat een artikel over bijvoeden vanaf 6 maanden. Het gaat over de Rapley-methode. Deze methode gaat ervan uit dat als je bv geeft op verzoek je ook kunt bijvoeden op verzoek en dan niet gepureerd of geblenderd, maar hele stukken die ze zelf in hun mond kunnen stoppen om te kauwen. Stronkje broccoli, stuk banaan of peer.

Wie heeft ervaring met deze manier van bijvoeden?? Beviel het of juist niet.
Het lijkt mij wel wat. Jasmijn sabbelt al lekker aan banaan en eet het ook echt op.

Groetjes Finduilas en Jasmijn 5 mnd, 2 dg.

Ja hoor, onze jongste rapley't er lustig op los! Heerlijke manier van bijvoeden, ze bepalen echt zelf hoeveel ze eten. Mijn twee oudsten wel prutjes gegeven, maar Renée (onze jongste) geniet echt van het zelf eten! Grote stukken, kleine stukken, alles gaat gewoon naar binnen en ze kauwt het echt. En ja, dat lukt ook zonder tanden!

Ik vind het prachtig, ze pakt echt gericht haar eten. Stuk aardappel, stuk groente, zelfs vlees gaat er van harte in! Bij mijn twee oudsten mochten er heel lang geen stukjes in hun eten zitten, gingen ze van kokhalsen... en pure aardappels? Zit geen smaak aan... Hier denkt Renée dus echt anders over. Ze geniet er van!

Groetjes Nynke

ja, ervaring hier!!
Daar waar onze oudste na een aantal maanden gepureerd voedsel uit potjes nu nog moeite heeft met stukjes, ben ik met de jongste met 6 maanden voorzichtig met deze methode begonnen.
Was erg sceptisch, maar 180 graden van mening veranderd!! Ik vind het geweldig!!
Ik gaf haar alles gewoon in handzame brokken en zij speelde in het begin er wat mee, maar na verloop van tijd verdween er ook echt wat in haar mond. helemaal leuk!! (tip: appel in parten een minuutje in de magnetron en dan is ie lekker zacht en ook à la rapley te eten).
Ik deed het wel op mijn eigen manier, dus de spinazie bijv geef ik dan wel op een lepel, ik ben dan van mening dat knoeien tot op zekere hoogte mag, maar dat overdrijven ook een vak is.

Nu is ze 14 maanden en eet al heel wat meer soorten groente en fruit dan haar broer van bijna 4, alles wordt puur geproefd en dus niet door elkaar geprakt. OP die manier leren ze behalve eten ook goed de smaken kennen en waarderen.

Ook goede ervaring. Ik ben ook begonnen met 6 maanden en gewoon eerst heel aanbieden (van dat fruit en groente waar het goed bij gaat) en zien hoe het gaat. En ze at al heel snel van alles, banaan, peer, broccoli, sperziebonen, aardappel...
Maar ik heb er geen principekwestie van gemaakt. Als pureren/prakken en op een lepel aanbieden makkelijker gaat (spinazie bijvoorbeeld) dan krijgt ze gewoon van een lepel.
Maar als mijn dochter het mag zeggen heeft ze liever opgepureerd.
Schrik niet van het gekokhals zo nu en dan, ziet er soms eng uit maar het is een goede reactie.
gr. Anne

Hoi,

Ik gebruik ook de rapley methode en mijn dochter van 9,5 maand eet intussen bijna alles met ons mee. Met sommige dingen (zoals pizza of chili) krijgt ze wel een potje. Ik geef daarnaast ook flesvoeding. Ik ben wel begonnen met potjes en gepureerd omdat je anders met flesvoeding niet genoeg geeft geloof ik. Toen heb ik wel bijvoorbeeld eerst zelf laten eten en dan nog een beetje groente uit het potje gegeven. Ik vind het geweldig. Ze eet echt alles en vindt alles ook leuk om te proberen. Ze geniet van eten en eet altijd zelf. De lepel vindt ze nu ook interessant, maar als ze er dan niets mee binnen krijgt gaat ze al snel terug naar haar handjes.

groetjes,

Desiree

Hai,

Het is ook te gebruiken voor kindjes die flesvoeding krijgen, alleen begin je met flesvoeding vaak veel eerder met bijvoeden. De meeste borstgevoede kindjes krijgen pas met zes maanden hun eerste bijvoeding. Als ze zes maanden zijn, is hun kauwbeweging ondertussen ook op gang gekomen en zijn ze kwa ontwikkeling toe aan zelf eten.

Met flesvoeding (corrigeer me maar als ik het mis heb, is voor mij ook al weer vier jaar terug dat ik fles gaf) mag je maar een bepaalde hoeveelheid voeding geven op een dag. Dit ivm de toegevoegde stoffen die precies afgepast in de poeder zit verwerkt. De meeste fabrikanten stemmen hun "voedingswaarde" af op het gemiddelde kind... en als de meeste mensen met vier maanden beginnen met bijvoeden, zal de fabrikant ook vanaf vier maanden uitgaan van wat minder flesvoedingen op een dag.

Je kan echter ook flesvoeding op verzoek geven (ipv op tijdschema) en als je maar zorgt dat de hoeveelheid voeding die ze per dag mogen, mooi verdeeld wordt over het aantal voedingen, zit het met die toegevoegde stoffen wel goed. Dit zou je natuurlijk even met CB kunnen overleggen. Allergische kindjes die om welke reden dan ook flesvoeding krijgen, beginnen ook pas later met de bijvoeding... dus er zullen vast wel regeltjes voor bestaan. CB of de voedingslijn van de kv fabrikanten zou dat moeten weten.

Groetjes en veel rapley plezier!!!
Nynke

Terug
Bovenaan