Bijvoeden

<p>Hoii, </p><p>Ik zit met een dilemma. Mijn kindje heeft bijvoeding nodig, maar ik wil het liefst geen kunstvoeding geven. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben gehad en misschien nog een andere oplossing weten? </p>
 
Waarom bijvoeding nodig? Misschien kun je gaan kolven? Vaker aanleggen? Schakel lactatiekundige in als je er niet uitkomt! Ik moest mijn dochter van destijds 3 dagen ook bijvoeden maar heb dat geweigerd. Heb haar 24 uur elk uur aangelegd. Daarna was ze genoeg gegroeid en was mijn productie op peil. Geen kv nodig gehad. Bijvoeden gaat altijd ten koste van productie. Succes!
 
Je kunt donormelk geven. Je kunt dat bijvoorbeeld via het moedermelknetwerk https://moedermelknetwerk.nl/donormelk of diverse facebookgroepen vinden. 


Is er geen mogelijkheid om bij te voeden met je eigen melk? Door na te kolven bijvoorbeeld? Is er een lactatiekundige betrokken?
 
Ik heb wel met kunstvoeding bij moeten voeden, dat was maar 1 dag en toen had ik met kolven mijn productie opgekrikt. 
Ik had de optie niet om elk uur aan te leggen en zo mijn productie te verhogen. Mijn dochter was randprematuur, dronk niet goed en kreeg geelzucht en uraatluiers, viel te snel af. Er was dus dringend ingrijpen nodig. Kunstvoeding was hierin dus niet de grootste zorg. Maar ik had wel een lactatiekundige die mij ook begeleidde met kolven om de productie te vergroten. 
Ik kan me voorstellen dat als je kindje verder niet zo slecht gaat, dat je verder kijkt naar andere oplossingen. Wil je misschien wat kwijt over waarom je het advies kreeg?
 
Ik heb ook bijvoeding gegeven vanaf dag 2 omdat mijn zoontje te hard afviel tot ergens later in de kraamweek, en heb na elke voeding nog flink doorgekolfd om te proberen de productie op niveau te krijgen zodat. Het werd in het ziekenhuis ook gepresenteerd als de enige optie om hem kunstvoeding bij te geven (ivm keizersnede ging ik pas op de 2e dag na de bevalling naar huis), de optie van donormelk heb ik in elk geval niet gehoord in het ziekenhuis of van de kraamzorg, ondanks dat ik wel echt mijn bezwaren tegen kunstvoeding geuit had. En wegens mijn eigen achterblijvende productie had ik natuurlijk ook 0 voorraad om te geven, al gaf ik die eerste zuur nagekolfde druppels (ja, in het begin waren het echt maar een paar druppels die ik er zo bij kreeg, maar na een week had ik dus 30 ml extra na elke voeding en kon ik de bijvoeding vervangen) op een theelepeltje alsnog aan mijn zoontje. Die kolf moest trouwens ook hals over kop nog gekocht worden toen ik thuis kwam. Mijn man werd meteen op jacht gestuurd, haha, maar daar heeft de kraamzorg dus wel heel goed bij geholpen en geadviseerd. 

Na ongeveer een week dus na elke voeding extra kolven kon ik de kunstvoeding vervangen met gekolfde melk en nog een paar dagen later dronk hij krachtig genoeg om gewoon voldoende uit de borst te krijgen.
 
Terug
Bovenaan