Bijvoeden

Ik wil tot 6 mnd wachten met bijvoeden maar nu hoor ik van verschillende kanten dat als je flesvoeding geeft je toch eerder moet beginnen?? Ik vind het gewoon zo onduidelijk allemaal en je hoort zoveel verschillende dingen. Weet iemand hoe het nou precies zit?

Het is ook best verwarrend want het cb spreekt zichzelf tegen. Bij mij zeiden ze vanaf 6 maanden is het beste, bij mn vriendin vanaf 4 maanden.

Ik zou zeggen...kijk naar je kindje en ga op je gevoel af. Denk je dat je kindje eraan toe is? Probeer dan eens een paar dagen een hapjes peer of banaan en kijk hoe dat gaat. Gaat het goed? Lekker verder gaan. Lukt het niet? Wacht dan een paar weken en probeer het dan nog eens.

Luana zit nu een maandje aan het fruit en een week aan de groente en dit gaat prima! Ze eet nu een potje van 4 mnd op. Eerst lukte het bij haar niet. Ze hield haar mondje dicht en als er wat in kwam liet ze het er weer uit lopen. We hebben toen 2 weken gewacht en sindsdien gaat het prima!

Kijk dus goed naar je kindje!!
Succes en vergeet vooral niet een foto/filmpje te maken van die eerste hapjes!!

Liefs ciomama

Idd wat ciomama zegt. Je kindje geeft t wel aan als ie er aan toe is. De mijne kijkt t eten hier uit je mond en de bijvoeding gaat er dan ook in als zoete koek. Potje van 4 maanden gaat hier helemaal op en soms als ik geen fruit in huis heb en de kleine potjes in de winkel op zijn dan neem ik die van 6 maanden en dan krijgt ze de helft. Ook doe ik er stukjes liga in. Dat maal ik dan helemaal fijn en dat roer ik er dan doorheen.

Als jij denkt dat ze het hebben kan en dat ze er ook wel aan toe is dan probeer je een paar hapjes. Wij zijn begonnen met halve potjes en dat ging goed en nu eet ze dus meer.

Succes!!

xx

Wij geven flesvoeding en wachten nog even met bijvoeding (de kleine is nu 4,5 maand). We gaan voor de bijvoeding de 'rapley' methode gebruiken. De kleine moet hiervoor kunnen zitten, alle fruit/groente worden namelijk heel gegeven.

hier een linkje
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/bijvoeding.html
en
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Wij gaan over ongeveer twee weken kijken of ze kan zitten in een stoeltje, zoja dan gaat ze ermee beginne (dus bij 5 mnd) eits eerder dan het schema.

Maar je moet vooral doen wat je gevoel zegt.

Khendriks; vlg mij mag de replay methode echt pas vanaf 6 maanden. Eerder is niet verstandig i.v.m verstikkingsgevaar en darmen die nog helemaal niet toe zijn aan stukjes voeding.
Zelf wil ik ook de replay methode gaan doen, maar echt pas vanaf 6 maanden

succes

Ja en Nee,

de 6 mnd regel hebben ze voor een aantal dingen gedaan.

1. Allergien, des te vroeger ze iets krijgen, des te meer kans op een voedselallergie. maar dit heb je ook met potjes, misschien wel meer omdat ze bij potjes na een aantal dagen het hele potje leeg eten. Bij replay duurt het iets langer voordat ze echt zulke hoeveelheden eten.

2. Verstikking, het kindje MOET zelf/ondersteund helemaal rechtop kunnen zitten. hiermee voorkom je al dat het eten naar achter in de keel kan 'rollen'.
Als je dat aanhoudt is de kans op verstikking in vast voedsel veel kleiner dan met je potje, om de volgende redenen.
Ieder mens(dus ook baby's) verslikken zich makkelijker in vloeibaar eten dan vast eten.
Baby's zuigen vloeibaar eten van de lepel af.
Bij replay krijgen de baby's stukjes zo groot als hun eigen vuist. Dit moeten ze zelf op pakken en in hun mond stoppen. Ze gaan dan de proeven en ontdekken. en leren langzaam aan het klein genoeg te maken om door te slikken.
Daarnaast zit je er ook zelf naast om je kleintje in de gaten te houden.

Voor het er niet aan toe zijn, dat regelen zelf. Ze moeten telkens een stapje kunnen voordat ze iets binnen krijgen.

Kunnen zitten
Kunnen pakken
Kunnen kauwen/buiten
Eten naar achter in de mond bewegen

Dat leren ze maar door 1 ding en dat is het doen.
Omdat ze het moeten leren zullen ze ook maar weinig binnenkrijgen en kunnen de darmen wennen aan het nieuwe voedsel, dat het stukjes zijn is niet zo erg, die zie je dan alleen waarschijnlijk in stukjes weer terug.

Terug
Bovenaan