bijvoeding met 3 maanden

hoi mama's,

Ik had een vraagje over bijvoeding. mijn zoontje is nu bijna 9 weken. Hij zit nu op 4 voedingen van gemiddeld 200cc per keer. (hij is een flinke jongen van al bijna 5,5 kilo)
Nou wil ik graag snel beginnen met bijvoeding, want ik heb het idee dat hij dat ook wel heel interressant gaat vinden. ook denk ik dat een fruithapje zijn darmpjes een stuk rustiger maakt.
(ik wou met 12 weken toch echt beginnen met bijvoeding, misschien eerder. moet volgende week dinsdag naar CB, zal het daar ook even melden en de reactie zal me benieuwen.)

ook is het nu zo dat er wel 5 uur tussen de voedingen inzit. hij moet dus 5 uur wachten tot de volgende fles. en nu hij veel meer wakker is, is er ook tijd voor een extra hapje.

De regel is nu een beetje; niet bijvoeden voor 4 maand en het liefst niet voor 6 maand. ik geloof hier niet zozeer in. ikzelf kreeg met 4 weken al roosvicee en sinaasappelsap en met 9 weken al een groentehapje, op aanraden van CB. dit was 23 jaar geleden in de tijd van de 3 R's (rust, reinheid en regelmaat). deze 3 R's komen nu terug, (en ik handhaaf ze al weer bijna 9 weken) dus het voedingsschema zal ook wel weer veranderen.
Ik ben nergens allergisch voor, ben nooit ziek en heel goed terecht gekomen, dus ik denk niet dat het slecht is. je kunt ook te voorzichtig zijn.

ik weet hoe het moet, we beginnen met 1 en dan 2 theelepeltjes. langzaam opbouwen. eerst peer of banaan want dat valt het beste in het begin. een paar dagen hetzelfde want dan went hij aan de smaak, enz, enz.
mijn vraag is niet hoe ik het moet doen en of ik het moet doen, want ik ga het zobiezo doen.

Nee, de vraag is: wie heeft dit nog meer? een kindje dat zo vroeg bijvoeding krijgt of heeft gekregen. of een kindje dat al heel snel op 4 flessen per dag  zat.
EN heel belangrijk: hoe is het gegaan? beviel het goed, of juist niet?

alvast bedankt,

 groetjes Mirjam, mama van bas, bijna 9 weken
 
Hallo,
Ik ben begonnen met bijvoeden toen mijn zoon 15weken was. Hij had veel last van darmkrampjes. Eenmaal begonnen met bijvoeden (fruit) waren de darmkrampjes over. Er gaan steeds meer verschillende adviesen uit van het cb. De ene zegt 4 maanden, de ander 6 en nu hoorde ik van een vriendin pas na 1 jaar (tot 1jaar alleen borstvoeding ivm allergiën ed.). Nou ik weet het ook niet hoor. Ik ben (nu 28jaar geleden) ook groot geworden met vanaf 6 weken fruit. Liga mocht toen ook nog en nu.... liever niet, maar het wordt nog wel volop verkocht. Het zal allemaal wel. Kijk naar je kindje en naar hoe hij reageerd op de bijvoeding. Je kindje is nog altijd de beste graadmeter in hoe hij erop reageerd. Als hij meer last krijgt van darmkrampen kan je altijd gelijk weer stoppen. En de allergiën volgens mij geldt dit voornamelijk als er veel allergiën voorkomen in de familie.
Groetjes
 
Hoi mama van bas,
Ik ben het helemaal met je eens, ik heb ook het gevoel dat mijn Theo er al eerder klaar voor is dan dat ze zeggen.
Je had mijn verhaal gelezen van hoe groot ie is enzo, nou hij kijkt me echt af en toe het eten uit de mond.
Ik hoorde van mijn moeder dat vroeger de meeste kinderen al heel vroeg zijn begonnen met fruit, en de tante van mijn man die is apothekeres en die zegt dat het best kan, want vroeger deden ze niet anders.
Ik vind dat er in nederland te veel regeltjes bestaan over het opvoeden van je eigen kind, soms vraag ik me af of die mensen zelf ook kinderen hebben en of zij zich dan ook aan de regels houden.
Theo is nu 11 weken geweest en misschien dat ik het ook vanaf volgende week ga proberen, hij geeft vanzelf wel aan of ie het wat vind of niet.
Bij mijn man en mij komen geen allergien voor en ook niet in onze families.

eindelijk iemand die het zelfde denkt als ik.

groetjes monique
 
Terug
Bovenaan